Mi a fene van a politikai hirdetésekkel, amiket a Facebook és a Google is letiltott, mégis itt maradtak velünk?


Elképesztő pénzeket tolt az online reklámokba a Fidesz, de a nagy platformok nemrég leállították a politikai hirdetéseket. A Lakmusz podcastjából kiderül, milyen módszerekkel cselezik ki a tiltást a hirdetők, és hogy miért nehéz szabályozni a kampányt egy olyan országban, ahol a párt és az állam összemosódik.

A beszélgetés fontosabb állításai

Arról, hogy mennyire volt fontos kampányeszköz az online politikai hirdetés Magyarországon

Molnár Csaba: „A 2024-es EP-választási kampányban az egész EU-ban legtöbb pénzért hirdetett YouTube videók rangsorában az első nyolcból öt magyarországi videó volt, a Fidesz háború-béke videói, és az első három helyet is ezek foglalták el.

Nehéz azt gondolni, hogy nem a Fidesznek jelenti majd a legnagyobb problémát, hogy a hirdetésekkel elért online teljesítményt valamivel pótolni kell.

Hogy érzékeltessük a nagyságrendeket, a Fidesz és a fideszes politikusok ebben az évben 1,2 milliárd forintért hirdettek a Facebookon. Az ellenzéki pártok közül a legnagyobb hirdető a Demokratikus Koalíció és politikusai 90 millió forinttal. A Tisza Párt a harmadik 50 millióval.”

Német Szilvi: „A Mini Feri és a hozzá hasonló kampányok valószínűleg örökre beégtek a retinánkba. Szinte lehetetlen volt egy videót végignézni a YouTube-on úgy, hogy nem szakították meg folyamatosan a kormánypárti hirdetők tartalmai. Ezért sokan éppen hogy fellélegeztek, amikor a Google bejelentette, hogy ennek vége.

A megvásárolt közönség tartotta életben a Fidesz orgánumait.

Mindig kérdés volt, hogy azok a médiacégek, amiket a párt bekebelez, vagy azok az influenszerek, akiket futtat, saját jogon hogyan élnének meg pusztán a piacról.”

Arról, hogy kik és hogyan játsszák ki a Meta és a Google tiltását

Német Szilvi: „A megkerülési mechanizmusok egyelőre ügyes technikákkal működnek. Bohár Dániel egy hirdetett videójában például úgy csomagolta be a Tisza lejáratását, mintha a csalások elkerülésére szolgáló közszolgálati üzenetet hallottunk volna tőle. A Nemzeti Ellenállás Mozgalom egy gyerekmesének tűnő animációt hirdetett a rókáról, a nyuszikáról és a medvéről, aminek szintén erős áthallásos üzenete volt a legnagyobb ellenzéki pártról.

A Digitális Polgári Körök oldala továbbra is százasával tud feladni reklámokat, amikben nem a Fidesz elsővonalbeli politikusai láthatók, hanem mondjuk Korda Gyuri bácsi vagy egy gusztusosan összerakott magyaros étel.”

Molnár Csaba: „Az EU-s rendelet szerint nem számít politikai reklámnak, ha a kormányok olyan információs tartalmakat hirdetnek, amik nem befolyásolják a választás eredményét.

Azokban a demokráciákban, amelyekben a kormány és a párt elválik egymástól, ez teljesen jól működhet. Magyarországon nem ez a helyzet, teljesen összemosódik a párt és a kormány funkciója.

A Google-ön a Miniszterelnöki Kabinetiroda, a Facebookon a Magyarország Kormánya nevű oldal továbbra is fizetett hirdetésekben népszerűsíti a nemzeti konzultációt. Ez valójában a rendszer kijátszása, hiszen a konzultációról személyesen Orbán Viktor mondta el Kötcsén, hogy a Fidesz mozgósításának része.”

Arról, hogy mit lehet kezdeni a szabálysértő hirdetésekkel

Német Szilvi: „Első körben az NMHH-hoz fordultunk, és azt a meglepő választ kaptuk, hogy a rendelet ugyan hatályos, a végrehajtásához azonban tagállami implementáció szükséges, tehát amíg törvényben nem jelölik ki az illetékes hatóságokat, a politikai reklámtevékenység teljesen felügyelet nélkül marad. EU-s forrásokból is próbáltunk tájékozódni, és azt a választ kaptuk, hogy körülbelül a tagállamok felében kezdődött meg a jogalkotói folyamat, főleg ott jelölték ki gyorsan a felügyelő hatóságokat, ahol választásokat tartottak, például Írországban, ami azért is fontos, mert Írországban van a Google és a Facebook európai központja.

Érdekes, hogy nálunk pont kontraintuitív azt feltételezni, hogy a Fidesz direkt a választások előtt beleállna abba, hogy kinevezze ezt a felügyeleti szervet. Valószínűbb, hogy a választásokig ez nem fog megtörténni.”

Molnár Csaba: „Azok a felhasználók, akik szeretnének hozzájárulni a közösségi média tisztaságához, megpróbálhatják jelenteni a paltformokon, ha olyan hirdetéssel találkoznak, ami szerintük politikai. Én több ilyen hirdetést jelentettem magánszemélyként, például a már említett Bohár Dániel-féle hirdetéseket, de mindannyiszor azt kaptam vissza, hogy a platformok szerint rendben volt a hirdetés. Ezzel együtt az is látszik, hogy például a Nemzeti Ellenállás Mozgalom AI-videóira feladott hirdetések legtöbbjét utólag megjelölte a Meta, hogy mégiscsak politikai hirdetések voltak.

Arra gondolok, hogy ha kellően sokan jelentik az egyedi hirdetéseket, akkor a Meta is rákényszerül arra, hogy esetleg egy magyarul tudó, a politikai kontextust értő hús-vér ember is nézze már meg az adott hirdetést.

Lehet tehát eredménye az állampolgári aktivitásnak, a probléma az, hogy ez nagyon későn jelentkezik, a NEM-es videókra is több tízmillió forintot elhirdettek, mielőtt leállították őket.”

Arról, hogy a Harcosok Klubja és a DPK-k pótolhatják-e a hirdetéseket

Német Szilvi: „A Harcosok Klubjának az irányított organikus elérés növelésében van szerepe. Beléptünk a klubba, és az volt a tapasztalatunk, hogy minden feladatkiosztás és instrukció elég monomániás módon Orbán Viktor Facebook-oldalának felpörgetésére vonatkozott.

A DPK-k különlegessége, hogy míg a fideszes keltetőkből eddig kifejezetten politikai influenszerek kerültek ki, most a DPK-tagságot a kormányközeli celebvilággal is próbálják szexivé tenni.

Az egyes számú DPK-ban Dopeman van jelen, ifjabb Schobert Norbert a Bajtársak DPK tagja, Szabó Zsófi celebrálta a DPK-gyűlést. Újfaja nyitás érezhető a hagyományos celebvilág felé, akik meg tudják szólítani a hardcore politika és a közélet iránt kevésbé érdeklődő embereket is.”

Molnár Csaba: „A Fidesz úgy építette fel a propagandagépezetet, hogy nagyon sok szereplő van benne, különböző feladatokkal és stílussal. Amíg lehetett hirdetni, mindenkire tudtak tenni egy kis pénzt, és mindenkinek meg tudták emelni a tartalmait.

A digitális harcosokat nem lehet ennyi szereplő felé szétteríteni, nem lehet azt mondani nekik, hogy menjetek a Bohár Dánielhez meg a Deák Dánielhez is, és ott is lájkoljatok.

Ők tényleg elsősorban Orbán Viktorra fókuszálnak, nyilván nem függetlenül attól, hogy a miniszterelnök lett a kampány élére téve, gyakorlatilag ő viszi a Fidesz kampányát.”

Egyéb, a podcastban említett de korábban nem linkelt cikkek és elemzések

(Címlapi illusztráció: Kiss Bence / Német Szilvi)

A szerzőkről

Molnár Csaba

Molnár Csaba

Adatelemző, a Political Capital kutatásvezetője.

Német Szilvi

Német Szilvi

Újságíró, médiakutató. Az álhírek és a dezinformáció terjedését vizsgálja a közösségimédia-kutatás eszközeivel, valamint a technológiai platformok és a rejtőzködő médiaorgánumok szerepével foglalkozik.

Teczár Szilárd

Teczár Szilárd

2025 márciusától a Lakmusz főszerkesztője. 2022 októberében csatlakozott a Lakmuszhoz, előtte 10 évig a Magyar Narancs újságírója volt. A European University Institute Global Executive Master programjának hallgatója.

Kövess minket

Ne maradj le egy anyagunkról sem, kövess minket máshol is!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Kéthetente csütörtökön küldjük neked a legfontosabb cikkeinket, kiegészítve újságíróink személyes ajánlásaival: érdekességek, programok, podcastok, könyvek, filmek. Ha szeretnél képben lenni a legfrissebb dezinformációs trendekkel, iratkozz fel a Lakmusz hírlevelére!

A hírlevélről bármikor leiratkozhatsz.
Bővebb információkért olvasd el adatkezelési szabályzatunkat!