Egyszemélyes Orbán-show, csekély mérhető eredménnyel: ilyen volt belülről másfél hónapnyi Harcosok Klubja
2025. július 19. 06:51
Végignéztük, hogyan működött az a zárt WhatsApp-csoport, ahol minden reggel a miniszterelnök indította a napot, majd Menczer Tamás adott feladatot a fideszes aktivistáknak. A kijelölt cél a követők mozgósítása és az online tér elfoglalása, de a nagy áttörés egyelőre elmaradt.
A Harcosok Klubját (HK), a Fidesz digitális kampányának új fejezetét maga Orbán Viktor harangozta be és nyitotta meg, később pedig egy csak a klubtagoknak közvetített „interjút” is adott Menczer Tamásnak. A zártan (először egy WhatsApp-csoportban, július 7-től a Facebookon) szerveződő csoport általunk megismert belső üzenetei alapján a Harcosok Klubja tevékenysége eddig nagyrészt abból állt, hogy a miniszterelnök Facebook-oldalának elérését próbálták növelni a tagok segítségével. Ez kevés mérhető eredményt hozott.
A BOK-csarnokban tartott május 18-i Harcosok Klubja – A kezdet nyitórendezvény után nem sokkal sikerült bejutnunk a HK exkluzívnak szánt WhatsApp-csoportjába. Végigkövettük, hogyan működik belülről a klub: mik a napi utasítások, ki beszél, és hogyan próbálják mozgósítani a Fidesz leghűségesebb híveit.
Social média elemzésünkben Orbán Viktor több mint 550 Facebook-posztját vizsgáltuk január 1. és július 7. között, majd összehasonlítottuk az ezekre érkezett reakciókat a HK indulása előtti és utáni időszakban. Emellett azt is megnéztük, hogyan teljesítettek azok a posztok, amelyekkel kapcsolatban a Harcosok Klubjában kifejezetten feladatot kaptak a tagok, azokhoz képest, amelyek kimaradtak a napi „kommenteld-lájkold-oszd meg” utasításból.
A számok azt mutatják, hogy a közösség mozgósítása csak mérsékelten dobta meg az Orbán-oldal interakcióit. A lájkok és megosztások nem ugrottak az egekbe, az interakciók száma a legtöbb posztnál a korábban megszokott sávban maradt. A néhány kiugróan jól teljesítő bejegyzés esetében is nehéz megmondani, hogy a magas aktivitás a Harcosok Klubjának köszönhető, vagy egyszerűen csak a téma – például Orbán születésnapja vagy egy látványos politikai üzenet – hozta magával a lájkcunamit.
Ebben a cikkben bemutatjuk:
- hogyan zajlott a feladatok kiosztása a zárt HK-csoportban,
- milyen eredmények látszanak a közösségépítés első szakaszában,
- és mi változott azután, hogy, Orbán átköltöztette a Harcosok Klubját a Facebookra.
Végül arra is kitérünk, hogy a felülről vezérelt, összehangolt hálózat működtetése mennyire fér össze a Facebook koordinált viselkedésre vonatkozó szabályaival.
Mai meló
Elemzésünket május végén indítottuk, miután lezárult a Harcosok Klubja első tagfelvételi köre a WhatsApp-csoportban. A miniszterelnök ekkor közölte a HK-sokkal: „A 10 000 új klubtagból tegnapig beléptettünk 7000-et. És még rengetegen akarnak csatlakozni. De őket csak a következő körben vesszük fel.”
Orbán már a BOK-csarnokban tartott beszédében arra figyelmeztette frissen toborzott digitális harcosait, hogy ne a háromszázvalahány nap múlva esedékes választásokra, hanem mindig az aznapi feladatra koncentráljanak. „Megcsináltátok-e a mai melót?” – szegezte a kérdést a hallgatóságnak. A melók pedig valóban menetrendszerűen érkeztek.
Mint az a 444 korábbi cikkéből is kiderült, a csoportban Orbán Viktor és Menczer Tamás, vagy legalábbis a profiljaikat kezelő személyek adták egymásnak a szót. Mindketten egy-egy hetvenes számról írtak, amiket megpróbáltunk felhívni, de a vonal vagy foglaltat jelzett, vagy néma maradt.

A napi szereposztás egyértelmű: először Orbán belép egy „Hahó, harcosok” köszöntéssel, és ledobja az aktuális üzenetcsomagot. Menczer ezután ráerősít, és kiosztja a feladatot.
38-ból 33-szor így indította a napot a nindzsaüzemmódban működő Orbán (vagy social média csapata). Az üzenetek rendszerint reggel 8 és 11 között landoltak a Harcosok Klubjában, így a későn kelőknek akár az az élménye is meglehetett, hogy maga a miniszterelnök ébreszti őket – volt olyan nap, amikor már 8:19-kor kiment az első kommüniké.
Orbán kezdetekben is minimalista stílusa idővel még tovább egyszerűsödött. Csak a fajsúlyosabb témákra pazarol egy-egy bekezdésnyi gondolatot, a legtöbb üzenete pár szavas, tőmondatos, távirati jellegű. Jellemzően két dologról számol be:
- Hol van éppen, mit csinál. ( „Megyek anyukámhoz is. Születésnap.” vagy „Nemzeti összetartozás napja. Kormányülés.”)
- Mit gondol a világról és az ország állapotáról. ( „A főváros csődben.”, „A Tisza egy digitális blöff.”, „Forrósodik a helyzet a Közel-Keleten.”)
Ezekből az egysorosokból – több téma érintésével – a végére egy hosszabb gondolatfüzér áll össze.
Május 5-én például egy kevésbé ismert megafonos oldal, az Ahogy a gazda látja egyik videóját küldte be a csoportba, mellé pedig csak annyit írt: „Ez egy remek videó, ti is csináljatok hasonlókat!” Egy másik alkalommal a szintén kevéssé ismert Konzervatív Muzsikus nevű YouTube-csatornáról ajánlott tartalmat – egy paródiavideót, ami Majka Csurran-cseppen című, a NER-es korrupciót boncolgató számának Magyar Péterre átírt verziója. Ezt csak fogyasztásra ajánlotta.
A miniszterelnök mindössze három alkalommal terelte a forgalmat fideszes politikus közösségi oldalára: június 2-án Nagy János Magyar Péterről szóló videóját linkelte, június 4-én Menczer inspirációs videóját osztotta meg a Harcosok Klubjáról, június 10-én pedig arra kérte a csoporttagokat, nézzék meg, hogyan „rak rendet” Pócs János a fejekben, ismét Magyar Péterrel kapcsolatban, miközben a Lázárinfót promózza.
Orbán médiás ajánlásai is meglehetősen esetlegesek: az általunk vizsgált időszakban háromszor osztott meg cikkre mutató linket a WhatsApp-csoportban. Június 9-én a Bennfentes nevű botrányoldal egyik, azóta törölt Facebook-posztját küldte be, július 1-jén az Origo Pride-összefoglalóját – itt kérte is, hogy osszák tovább –, két nappal később pedig a 24.hu videóját, amelyben Varga Juditot kérdezik a Schadl–Völner-ügyben tett bírósági tanúvallomása után. Ebben a videóban nevezi Varga volt férjét „Magyar Péter nevű képződménynek.”
Máskor egyszerűen csak éberségre inti a klubtagokat a miniszterelnök. Június 20-án például konkrétumok nélkül ennyit írt: „Olvassátok a Tisza-listáról szóló híreket. Tanulságosak.” Többször is figyelmeztetett hasonlóra: „Figyeljétek a híreket!” – hogy pontosan milyen hírekre gondol, és honnan kéne őket olvasni, az nem derül ki ezekből a posztokból.
Orbán a vizsgált időszakban mindössze egyszer tért el a HK-ban tőle megszokott kommunikációs sablontól: június 4-én arra kérte követőit, hogy menjenek Karácsony Gergely Facebook-oldalára, és kommenteljenek minden aznapi posztja alá. Június 4-én ülésezett a főváros pénzügyi és közlekedési bizottsága, ahol a kormány által végrehajtott 10,2 milliárdos inkasszó következményeit és a lehetséges politikai válaszokat vitatták meg. Orbán felszólítása ebben az esetben is elég általános volt („szembesítsétek az igazsággal!”), de azért mellékelt néhány jól bejáratott üzenetpanelt is a kommentháborúhoz – ezek a Fidesz-frakció által gyakran ismételt állítások voltak (például „Tarlós 214 milliárd forint tartalékkal adta át a várost” vagy „az év elején 50 milliárdot tapsoltak el a rákosrendezői szeméttelep megvásárlására”).
Bejelentkezései végén Orbán mindig ugyanazzal a formulával köszön el: „Harcolunk az igazságért! / Harcolj a hazugság ellen! / Üdvözlettel: Orbán Viktor.” Alá pedig rendre odabiggyeszti a Magyar Pétertől átvett választási visszaszámlálót is: „még ___ nap” – tehát az aznapi melón túl azért mégiscsak ott kell, hogy lebegjen távoli célként a jövő áprilisi választás.
Innen Menczer Tamás avatárja veszi át a stafétát, ő pedig már kér. Néhány udvariassági kör után, vagy Orbán posztjához fűzött rövid tartalmi átkötéssel jellemzően azt, hogy
Hányszor fordult ez elő? Kiszámoltuk: a Harcosok Klubja WhatsApp-csoportjában május vége és július eleje között megosztott 55 Menczer-posztból 48 alkalommal.
A többi üzenetben vagy nem szerepelt ilyen kérés, vagy Menczer nem a miniszterelnök, hanem Szentkirályi Alexandra, Pócs János vagy Kocsis Máté bejegyzéseit ajánlotta.
Az Orbán-posztok mellett Menczer néha megengedett egy-egy könnyedebb, közösségépítő cukiságot is. Június 14-én, az állatvédelmi törvény szigorításáról szóló parlamenti szavazás kapcsán például arra kérte a HK-tagokat, hogy kommentben küldjenek képet a kedvenceikről. „Kutya, macska, papagáj, minden jöhet!” – írta.
A meglehetősen egy kaptafára épülő feladatkiadás mellé Menczer rendszerint odaszúrja: „most a gyorsaság a fontos.”
A Fidesz kommunikációs igazgatója a végrehajtás módját sem bízza a véletlenre – amíg a WhatsAppon működött a HK, újra meg újra emlékeztette a csoporttagokat, hogy ne ott, hanem a Facebookon legyenek aktívak: „Fontos! Kérlek, hogy először kattintsatok a bejegyzésre, és a Facebookon lájkoljatok, kommenteljetek.” (Könnyen lehet, hogy a feladatok teljesítését nehezítette a platformok közötti ugrálás, és ez ágyazott meg annak a döntésnek, hogy a csoportot július 7-től a Facebookon vigyék tovább.)
Egyszemélyes show
A Harcosok Klubja eddig leginkább Orbán Viktorról szólt: reggelente ő köszönt be elsőként a csoportba, az üzenetek tartalmi gerincét az ő személyes napirendje és politikai értelmezése adta, a tagok mozgósítása pedig az esetek 87 százalékában az ő Facebook-oldalára irányult.
Ezzel a Fidesz online gépezete új szintre lépett. A 2018-as választások előtt még ismeretlen hátterű Facebook-oldalak – például az ELÉG – szórták szét a kampányüzeneteket a neten. Két évvel később a Megafon megjelenésével már profi tartalomgyártók vették át a terepet, akiket komoly hirdetési pénzekkel toltak meg.
A virtuális mozgósítás hatékonyságát így leginkább azon lehet mérni, hogyan változtak a miniszterelnök Facebook-oldala által hozott számok a csoport indulása óta a korábbi időszakhoz képest. Emellett az is árulkodó lehet, hogy mekkora különbség mutatkozik a HK-ban kiemelten terjesztett és az onnan kimaradó posztok elérései között. Bár a konkrét elérési adatok nem nyilvánosak, a posztokra érkezett interakciók (megosztások, hozzászólások és reakciók) növelik a bejegyzés elérését, így alkalmasak a teljesítmény mérésére.
Két oka volt annak, hogy a reels-videókat és a hagyományos Facebook-posztokat külön kezeltük. Egyrészt szerettük volna felmérni, hogy van-e érdemi különbség a két formátum teljesítménye között. Másrészt míg a hagyományos posztokat a SentiOne nevű social listening eszközzel automatikusan le tudtuk tölteni, a reels-videók adatait kézzel kellett kigyűjtenünk. Ez utóbbi miatt a reels-elemzésünk csak a május végével kezdődő szűkebb időszakra vonatkozik.
Több poszt, magasabb elérés, de nem lőtt ki
A Harcosok Klubja indulása óta Orbán – pontosabban a Kaminski Fanny vezette közösségi médiás csapata – érezhetően felpörgette a tempót. Míg a HK május 18-i indulása előtti időszakban Orbán Viktor hivatalos Facebook-oldalára hetente átlagosan 16 és fél hagyományos poszt került fel (reels-videók nélkül), azóta ez a szám 23-ra nőtt.
Érdekesebb azonban a posztok teljesítménye, vagyis a rájuk érkező összes interakció (lájkok, megosztások és kommentek) mennyisége. Ez mutatja meg igazán, hogy a Fidesz legelkötelezettebb, a Harcosok Klubjába is belépő támogatói valóban úgy reagálnak-e Menczer Tamás utasításaira, ahogy azt elvárják tőlük.
Orbán Facebook-posztjaira jellemzően 20 ezernél kevesebb reakció érkezik, a bejegyzések többsége ebbe a sávba esik mind a Harcosok Klubja indulása előtt, mind utána. A 20–40 ezres posztok már jóval ritkábbak, 40 ezer feletti reakciószám pedig csak néhány kivételes alkalommal fordult elő.
Ilyen volt például Orbán újévi és nőnapi posztja, de a március 15-i poloskázós beszédet magyarázó, és a TISZA pártot összebrüsszelező bejegyzései is. Utóbbiaknál könnyen lehet, hogy a kormánykritikus felhasználók húzták fel az elérést – mindkét posztra több mint húszezer nevető fejes reakció érkezett.
A Harcosok Klubja indulása után a miniszterelnöki posztok egy részét a WhatsApp-csoporton keresztül is a Fidesz-szimpatizánsok figyelmébe ajánlották. A beléptetési hullámot bejelentő május végi Orbán-bejegyzés és július 7. között a miniszterelnök 123 Facebook-posztjából 21 került be a HK-ba.
Az ábrán pirossal jelölt posztokhoz a WhatsApp-csoportban „oszd meg, lájkold, kommenteld” típusú utasítás érkezett – ezek a bejegyzések néhány kivételtől eltekintve átlag felett, jellemzően a 20–40 ezres sávban vagy annál is jobban teljesítettek. A Harcosok Klubjában kiemelt 21 poszt átlagosan 33 ezer interakciót hozott, míg az abból kimaradt 102 poszt átlaga 12 ezer volt. Vagyis a belső körnek külön kiajánlott bejegyzések látványosan jobban szerepeltek.
Azt viszont nem lehet megmondani, hogy ezek a posztok önmagukban, célzott mozgósítás nélkül milyen eredményeket hoztak volna, hiszen nincs olyan kontrollhelyzet, ahol a Harcosok Klubja nem létezik. Elképzelhető, hogy a HK húzta fel a posztok interakcióit, de az is, hogy a kampány irányítói eleve azokat a bejegyzéseket küldték a HK-ba, amelyek témájuk miatt átlag felett teljesítettek volna.
Az átlagok közti különbséget árnyalja, hogy néhány, a Harcosok Klubjának kiadott poszt kiugróan jól teljesített, és ezek felhúzzák az összesített számokat. Kiemelkedik a május 31-i születésnapi bejegyzés, amelyre több mint 83 ezer interakció érkezett. A második helyen Kapu Tibor magyar űrhajóssal készült beszélgetés áll 55 ezer interakcióval. Ezen kívül még három poszt lépte át a 40 ezres határt az általunk vizsgált időszakban: az apák napi köszöntés, az 1989-es Orbán-beszédet felelevenítő videó (amelyet minimum 3,5 millió forintnyi hirdetéssel is megtoltak), valamint a háború elhúzódásáról szóló bejegyzés.
A Harcosok Klubjában nem promózott posztok közül a legjobban teljesítő épphogy lemaradt a 40 ezres szintről – ez Orbán szülői házában tett látogatásáról szólt. Látszik tehát, hogy egy személyes és érzelmes téma mindenféle reklámköltés vagy a HK-tagok aktivizálása nélkül is képes jelentős számú interakciót kiváltani.
A halászlének még harcosok sem kellenek
A fiatalok visszacsábítására kitalált rövid videós formátumot, a reelseket Orbán Viktor közösségimédia-csapata is előszeretettel használja. A jellemzően 15 és 60 másodperc közötti videókból május végétől július 7-ig összesen 89 jelent meg a miniszterelnök Facebook-oldalán. Ezek közül 27-et – vagyis nagyjából minden harmadikat – a Harcosok Klubjának is kiajánlottak.
A feladatként beküldött a videókra átlagosan 29 ezer interakció (kedvelés, megosztás, hozzászólás) érkezett, míg a csoportból kimaradt 62 reels átlaga jóval alacsonyabb, alig több mint 12 ezres értéket mutat. A hagyományos bejegyzésekhez hasonlóan a klubtagoknak célzottan kiadott videók is érezhetően jobban teljesítettek, mint azok, amik kimaradtak a HK-ból. Azt persze ebben az esetben sem tudjuk, hogy ok-okozati összefüggésről van-e szó, vagy arról, hogy az eleve virálisabb videókat küldték be a HK-ba.
Ahogy a posztoknál, itt is a születésnapi videó emelkedett ki a mezőnyből: több mint 160 ezer interakciót hozott, és ezzel durván, mintegy ötezerrel feljebb tolta a kiemelt videók átlagát. A többi reels ehhez képest jóval visszafogottabb számokat produkált.
Érdekesség, hogy a második legtöbb interakciót begyűjtő videó – amelyben Orbán halászlét eszik – nem szerepelt a harcosoknak kiküldött tartalmak között. A téma, úgy tűnik, önmagában is elég volt több mint 52 ezer reakcióhoz.
A képzeletbeli dobogó harmadik fokára egy olyan reels került, amelyben Orbán Varga Judit mellett állt ki – ez 47 ezer interakciót hozott.
A WhatsApp után
Július 7-én Orbán Viktor váratlanul bejelentette, hogy a Harcosok Klubja átköltözik a Facebookra, a WhatsAppon zajló kommunikációt pedig befagyasztják. A miniszterelnök szerint a váltásra a nagy érdeklődés miatt volt szükség, mivel – ahogy fogalmazott – „a WhatsAppon 20 ezer főben maximalizáltuk a felvehető tagok számát”, így ott már nem volt mozgástér a bővítésre.
Bejutottunk a HK zárt Facebook-csoportjába is (ami a cikk írásakor 25 ezer tagot számlál), és bár az itt született posztokat nem vontunk be az elemzésbe, az első hét tapasztalatai alapján összeszedtünk néhányat az „izgalmas újdonságok” közül, amiket a miniszterelnök a költözést bejelentő üzenetében ígért:
- A legfontosabb változás, hogy a Facebookon már lehet kommentelni is, ami fontos eszköze a közösségépítésnek. A csoportból kiszivárgó naív vagy elvakult hozzászólások ugyanakkor könnyen nevetség tárgyává válnak, illetve az a veszély is fennáll, hogy a tagok a csoporton belül pazarolják el a kommentjeiket.
- A másik előny, hogy nem kell alkalmazások között ugrálni, minden egy helyen, a Facebookon belül történik. Legalábbis addig, amíg nem YouTube-videót osztanak meg, mert azokkal továbbra is akadnak technikai problémák. De ilyenkor jön Menczer Tamás, és egyenként segít mindenkinek.
- A csoportban továbbra is Orbán Viktor és Menczer Tamás viszi a prímet hozzászólások terén („all star contributors”), ami nem nagy teljesítmény, tekintve, hogy mindenki más ki van zárva a posztolás lehetőségéből. A kezelői és moderátori kör viszont tovább bővült: bekerült Szentkirályi Alexandra, Lázár János, Gyopáros Alpár (Győr-Moson-Sopron megye fideszes országgyűlési képviselője), egy „Harcosok Klubja” nevű oldal, valamint Kaminski Fanny, Orbán közösségimédia-csapatának vezetője. Ők azonban a feladatok kiosztásában nem vesznek részt saját profillal.
- Felütötte fejét a paranoia, és mindennapos gyakorlattá vált egymás feljelentése is. Ennek egyik oka, hogy a csoportba időközben „téglák” is beszivárogtak. A fideszes közösség legnagyobb bosszúságára például bejutott Mérő Vera ellenzéki aktivista-író is, aki azóta sportot űz abból, hogy naplószerűen dokumentálja a bent látottakat. A nemkívánatos elemeket általában a röhögő fejes reakció buktatja le – ezeket a kommenteket a csoporttagok rendszerint gyorsan jelentik is az adminoknak.
- Tovább egyszerűsödött a mondanivaló. Ha a haiku nem háromsoros lenne, így nézne ki:
Ami nem változott:
- A csoportban megosztott külső hivatkozások továbbra is erősen Orbán-központúak. A Facebookra való átköltözés óta eltelt tíz napban 14 link vezetett a miniszterelnök saját oldalára. Ezen kívül mindössze egy-egy megosztás jutott Menczer Tamásra, Bohár Dánielre, a Kormorán zenekarra, valamint a Mandiner YouTube-csatornájára és – meglepő módon – a 444 egyik cikkére is.
Mit kezd ezzel a Facebook?
A Facebook anyavállalata, a Meta 2017 óta kiemelten figyeli azt a jelenséget, amit szaknyelven „koordinált nem-autentikus viselkedésnek” (coordinated inauthentic behavior vagy röviden CIB) neveznek. A „koordinált” arra utal, hogy számos profil vagy oldal összehangoltan vesz részt valamilyen befolyásolási akcióban, míg a „nem-autentikus” azt jelzi, hogy ezek a fiókok nem valódiak, másnak adják ki magukat, és ezzel megtévesztik a felhasználókat.
Ahogy a platformcég egy 2022-es jelentésében írja, ezek a műveletek taktikáikban, célpontjaikban, méretükben és a mögöttük álló szereplők tekintetében is nagyon eltérőek: azonosítottak már katonai hírszerzéshez, de marketingcégekhez köthető hálózatokat is. A legkisebb mindössze három fiókból állt, míg a legnagyobb akció során spamkommentektől indulva olyan álhírportálok hálózatáig jutottak, amelyek valódi szerkesztőségeknek adták ki magukat. A Meta az ilyen hálózatokról negyedévente közöl összefoglalót, és saját elmondása szerint az érintett fiókokat eltávolítja a platformjairól.
A Harcosok Klubja típusú mozgósítás szabályozási szempontból érdekes vakfoltnak számít: bár a Facebookon zajló tevékenység központilag szervezett és irányított, a műveletben részt vevő profilok többsége valós – sőt, politikusok, képviselők, országgyűlési jelöltek és polgármesterek adják a HK kemény magját a párt digitális aktivistái mellett.
A cikkben szereplő közösségimédia-adatokat Molnár Csaba, a Political Capital kutatásvezetője gyűjtötte össze, dolgozta fel, és ő készítette el hozzájuk a grafikonokat is.
Címlapi illusztráció: Kiss Bence
Javítás 2025. július 21. 9:21: A cikk korábbi verziójában tévesen állítottuk, hogy Mérő Vera a HK zárt csoportjában közreműködők hozzászólásait nevük kitakarása nélkül hozta nyilvánosságra. Valójában egy hasonló nevű nyitott csoport tevékenységéről közölt ilyen képernyőmentést.
A szerzőkről

Molnár Csaba
Adatelemző, a Political Capital kutatásvezetője.

Német Szilvi
Újságíró, médiakutató. Az álhírek és a dezinformáció terjedését vizsgálja a közösségimédia-kutatás eszközeivel, valamint a technológiai platformok és a rejtőzködő médiaorgánumok szerepével foglalkozik.
Kövess minket
Ne maradj le egy anyagunkról sem, kövess minket máshol is!
Ajánlott cikkeink

Hogy lehet, hogy az európai statisztika szerint több gyerek születik Magyarországon, mint amennyiről a KSH beszámol?

Termékenység, orvoslétszám, rezsicsökkentés, magyarok az űrben – Orbán parlamenti szezonnyitón elhangzott 4 állítását ellenőriztük
