A nemzetközi adatokból látszik igazán, milyen őrült összegeket reklámoz el a Facebookon a Fidesz
2025. október 6. 16:58
A Meta október 6-án délután 6-kor elvileg kitiltja a politikai hirdetéseket a Facebookról és az Instagramról. A véghajrában Magyarországon több pénzből futottak a politikai reklámok, mint a nyolcszor népesebb Németországban, vagy éppen Csehországban, ahol október elején parlamenti választás volt.
Október 6-án közép-európai idő szerint délután 6 órakor szünteti be a Meta a társadalmi kérdésekkel, választásokkal vagy politikával foglalkozó hirdetések közzétételét az Európai Unióban – legalábbis ez az időpont szerepel a cég tájékoztatásában.

A Meta júliusban jelentette be, hogy októbertől nem engedélyezi tovább a politikai hirdetések futtatását a platformjain, azaz a Facebookon és az Instagramon. A döntést azzal indokolták, hogy nem tudnának megfelelni egy október 10-én életbe lépő új EU-s jogszabálynak a politikai hirdetések átláthatóságáról, ezért – a Google-höz hasonlóan – inkább teljesen lemondanak az ilyen hirdetésekről.
A Political Capital hétről hétre frissülő grafikonján jól látszik, hogy a magyarországi politikai szereplők – élükön a Fidesszel és a kormányhoz köthető szervezetekkel – milyen brutális mértékben emelték meg a politikai hirdetésekre költött összeget a Meta platformjain az október 6-i dátumhoz közeledve.

Korábban a Lakmuszon már írtunk arról, hogy Magyarországon a Fidesznek fájhat a leginkább a politikai hirdetések megszűnése a legnagyobb közösségimédia-platformokon.
A Meta hirdetéstárának európai adatai a nemzetközi összehasonlítást is lehetővé teszik.
A szeptember végével záruló három hónapban a lakosság arányában Magyarországon költötték a hirdetők a legtöbb pénzt politikai hirdetésre a Meta felületein, ha pedig az utolsó hónapot vagy az utolsó hetet vizsgáljuk, akkor abszolút értékben is nálunk ment el a legtöbb pénz politikai hirdetésre.
Az élen Orbán és a Nemzeti Ellenállás
A Meta hirdetéstárából 90, 30 és 7 napos intervallumokra lehet lekérdezni az egyes országokban politikai hirdetésre fordított összeget, hirdetőkre lebontva.
Mi a szeptember 30-cal záruló időszakok adatait kértük le.
- A 90 napos időszakban, azaz július 3. és szeptember 30. között nagyjából 2,2 milliárd forint ment el politikai hirdetésre Magyarországon a Meta felületein.
- A 30 napos időszakban, szeptember 1. és 30. között 1,3 milliárd forint.
- A szeptember 30-cal záruló 7 napban pedig 350 millió forint.
A 90 napos intervallumban Orbán Viktor oldalára költötték a legtöbb pénzt, 426 millió forintot, azaz a teljes magyarországi költés nagyjából ötödét.
A második helyen a megafonos Apáti Bence által alapított Nemzeti Ellenállás Mozgalom végzett 372 millió forinttal. A NEM-et, mint arról a Lakmusz beszámolt, a közelmúltban vette meg Apátitól a Megafon tulajdonosa, Kovács István.
A harmadik helyen a Harcosok Klubja oldala áll. A TOP10-es lista első nyolc helyén csak kormányközeli szereplőt találunk, a 9. és a 10. helyre fért be a DK, illetve Dobrev Klára oldala.
A Tisza Párt július 3. és szeptember 30 között 11 millió forintot fordított hirdetésekre a Meta felületein, amivel a 33. legnagyobb reklámozó volt Magyarországon.
Szeptember hónapra szűkítve is hasonlóan alakult a TOP10, bár Orbán előnye itt látványosabb, a DK és Dobrev pedig feljött a 6. és 7. helyre.
A szeptember 30. előtti utolsó héten sem változott nagyot az összkép, ekkor is magasan Orbán oldalára költötték a legtöbbet, a DK oldala pedig a negyedik helyre jött fel.
Európa tetején
A Meta hirdetéstárából lekértük a másik 26 EU-s tagállam adatait is. Az összehasonlíthatóság érdekében a nem eurót használó tagállamoknál euróra váltottuk a költéseket, az Európai Központi Bank átlagos árfolyamait alkalmazva a fenti 90, 30 és 7 napos időszakokra.
90 napra vetítve a magyarországi költés 5,5 millió eurónak felel meg, aminél csak a nálunk nyolcszor népesebb Németországban fordítottak egy hajszálnyival többet politikai hirdetésre.
Lakosságarányosan Magyarországon költötték a legtöbbet politikai reklámra a Meta felületein. Az 5,5 millió euró körülbelül négyszer annyi, mint amennyit a hozzánk hasonló méretű Csehországban költöttek politikai hirdetésre, pedig Csehországban október elején parlamenti választást tartottak.
A Magyarországhoz hasonló lakosságszámmal rendelkező országoknál maradva a magyar költés a svédnek majdnem duplája, az osztráknál hatszor, a görögnél 13-szor, a portugálnál pedig 23-szor magasabb.
- Szeptember 1. és 30. között 3,4 millió euróval,
- szeptember 24. és 30. között 900 ezer euróval.
Az Orbán Viktor oldalára 7 nap alatt, szeptember 24. és 30. között fordított 78 millió forint 200 ezer eurónak felel meg. Ez az országok rangsorában a 11. legmagasabb költés lenne. Vagyis van 17 olyan uniós ország, ahol az összes hirdető nem költött annyit politikai hirdetésre szeptember utolsó hetében, mint amennyit a Fidesz Magyarországon egyedül Orbán oldalának népszerűsítésére fordított.
(Címlapi illusztráció: Kiss Bence)
A szerzőről
Teczár Szilárd
2025 márciusától a Lakmusz főszerkesztője. 2022 októberében csatlakozott a Lakmuszhoz, előtte 10 évig a Magyar Narancs újságírója volt. A European University Institute Global Executive Master programjának hallgatója.
Kövess minket
Ne maradj le egy anyagunkról sem, kövess minket máshol is!
Ajánlott cikkeink
Az Alapjogokért Központot vezető Szánthó Miklós azt sugallta, előbb nevezte fake news-nak a sajtót, mint Trump
Egyelőre nincs olyan hatóság itthon, ami büntetést szabhatna ki azért, ha valaki megszegi a politikai hirdetések átláthatóságáról szóló EU-rendeletet