A nemzetközi adatokból látszik igazán, milyen őrült összegeket reklámoz el a Facebookon a Fidesz
2025. október 6. 16:58
A Meta október 6-án délután 6-kor elvileg kitiltja a politikai hirdetéseket a Facebookról és az Instagramról. A véghajrában Magyarországon több pénzből futottak a politikai reklámok, mint a nyolcszor népesebb Németországban, vagy éppen Csehországban, ahol október elején parlamenti választás volt.
Október 6-án közép-európai idő szerint délután 6 órakor szünteti be a Meta a társadalmi kérdésekkel, választásokkal vagy politikával foglalkozó hirdetések közzétételét az Európai Unióban – legalábbis ez az időpont szerepel a cég tájékoztatásában.

A Meta júliusban jelentette be, hogy októbertől nem engedélyezi tovább a politikai hirdetések futtatását a platformjain, azaz a Facebookon és az Instagramon. A döntést azzal indokolták, hogy nem tudnának megfelelni egy október 10-én életbe lépő új EU-s jogszabálynak a politikai hirdetések átláthatóságáról, ezért – a Google-höz hasonlóan – inkább teljesen lemondanak az ilyen hirdetésekről.
A Political Capital hétről hétre frissülő grafikonján jól látszik, hogy a magyarországi politikai szereplők – élükön a Fidesszel és a kormányhoz köthető szervezetekkel – milyen brutális mértékben emelték meg a politikai hirdetésekre költött összeget a Meta platformjain az október 6-i dátumhoz közeledve.

Korábban a Lakmuszon már írtunk arról, hogy Magyarországon a Fidesznek fájhat a leginkább a politikai hirdetések megszűnése a legnagyobb közösségimédia-platformokon.
A Meta hirdetéstárának európai adatai a nemzetközi összehasonlítást is lehetővé teszik.
A szeptember végével záruló három hónapban a lakosság arányában Magyarországon költötték a hirdetők a legtöbb pénzt politikai hirdetésre a Meta felületein, ha pedig az utolsó hónapot vagy az utolsó hetet vizsgáljuk, akkor abszolút értékben is nálunk ment el a legtöbb pénz politikai hirdetésre.
Az élen Orbán és a Nemzeti Ellenállás
A Meta hirdetéstárából 90, 30 és 7 napos intervallumokra lehet lekérdezni az egyes országokban politikai hirdetésre fordított összeget, hirdetőkre lebontva.
Mi a szeptember 30-cal záruló időszakok adatait kértük le.
- A 90 napos időszakban, azaz július 3. és szeptember 30. között nagyjából 2,2 milliárd forint ment el politikai hirdetésre Magyarországon a Meta felületein.
- A 30 napos időszakban, szeptember 1. és 30. között 1,3 milliárd forint.
- A szeptember 30-cal záruló 7 napban pedig 350 millió forint.
A 90 napos intervallumban Orbán Viktor oldalára költötték a legtöbb pénzt, 426 millió forintot, azaz a teljes magyarországi költés nagyjából ötödét.
A második helyen a megafonos Apáti Bence által alapított Nemzeti Ellenállás Mozgalom végzett 372 millió forinttal. A NEM-et, mint arról a Lakmusz beszámolt, a közelmúltban vette meg Apátitól a Megafon tulajdonosa, Kovács István.
A harmadik helyen a Harcosok Klubja oldala áll. A TOP10-es lista első nyolc helyén csak kormányközeli szereplőt találunk, a 9. és a 10. helyre fért be a DK, illetve Dobrev Klára oldala.
A Tisza Párt július 3. és szeptember 30 között 11 millió forintot fordított hirdetésekre a Meta felületein, amivel a 33. legnagyobb reklámozó volt Magyarországon.
Szeptember hónapra szűkítve is hasonlóan alakult a TOP10, bár Orbán előnye itt látványosabb, a DK és Dobrev pedig feljött a 6. és 7. helyre.
A szeptember 30. előtti utolsó héten sem változott nagyot az összkép, ekkor is magasan Orbán oldalára költötték a legtöbbet, a DK oldala pedig a negyedik helyre jött fel.
Európa tetején
A Meta hirdetéstárából lekértük a másik 26 EU-s tagállam adatait is. Az összehasonlíthatóság érdekében a nem eurót használó tagállamoknál euróra váltottuk a költéseket, az Európai Központi Bank átlagos árfolyamait alkalmazva a fenti 90, 30 és 7 napos időszakokra.
90 napra vetítve a magyarországi költés 5,5 millió eurónak felel meg, aminél csak a nálunk nyolcszor népesebb Németországban fordítottak egy hajszálnyival többet politikai hirdetésre.
Lakosságarányosan Magyarországon költötték a legtöbbet politikai reklámra a Meta felületein. Az 5,5 millió euró körülbelül négyszer annyi, mint amennyit a hozzánk hasonló méretű Csehországban költöttek politikai hirdetésre, pedig Csehországban október elején parlamenti választást tartottak.
A Magyarországhoz hasonló lakosságszámmal rendelkező országoknál maradva a magyar költés a svédnek majdnem duplája, az osztráknál hatszor, a görögnél 13-szor, a portugálnál pedig 23-szor magasabb.
- Szeptember 1. és 30. között 3,4 millió euróval,
- szeptember 24. és 30. között 900 ezer euróval.
Az Orbán Viktor oldalára 7 nap alatt, szeptember 24. és 30. között fordított 78 millió forint 200 ezer eurónak felel meg. Ez az országok rangsorában a 11. legmagasabb költés lenne. Vagyis van 17 olyan uniós ország, ahol az összes hirdető nem költött annyit politikai hirdetésre szeptember utolsó hetében, mint amennyit a Fidesz Magyarországon egyedül Orbán oldalának népszerűsítésére fordított.
(Címlapi illusztráció: Kiss Bence)
A szerzőről

Teczár Szilárd
2025 márciusától a Lakmusz főszerkesztője. 2022 októberében csatlakozott a Lakmuszhoz, előtte 10 évig a Magyar Narancs újságírója volt. A European University Institute Global Executive Master programjának hallgatója.
Kövess minket
Ne maradj le egy anyagunkról sem, kövess minket máshol is!
Ajánlott cikkeink

A Megafon tulajdonosa megvette Apáti Bencétől a százmilliókért hirdető Nemzeti Ellenállás Mozgalmat

Digitális Polgári Kör Vecsés, Strómanpuszta DPK, Bindzsisztán DPK – egy komoly digitális polgári körre három szatirikus jut
