Állatmesével, AI-kényszerzubbonnyal és minecraftos Magyar Péterrel játssza ki a Nemzeti Ellenállás Mozgalom a politikai hirdetések tilalmát
2025. október 22. 18:26
Hiába a Meta tiltása, tovább pörögnek a hirdetési pénzek és a milliós megtekintésszámok az egyik legnagyobb magyar hirdetőnél. A Megafon-közeli oldal két hét alatt több mint 30 millió megtekintést ért el a Facebookon három Magyar Péter-ellenes videóval.
Bár a Meta október 6-án elvileg megszüntette a politikai hirdetések futtatását az EU-s országokban, az új szabályozás hiányosságait kihasználva a Nemzeti Ellenállási Mozgalom (NEM) továbbra is politikai reklámokat terjeszt a Facebookon. A NEM volt az a kormányközeli politikai hirdető, amelyik korábban a YouTube-on többet költött, mint bárki más az EU-ban, a Facebookon pedig az idei nyár első számú reklámozójaként, több mint 170 milliós költéssel még Orbán Viktor oldalát is megelőzte.
A NEM tavaly év végi megalapítása óta összesen 75 rövid videót közölt, ezek közül 14 jár tízmillió megtekintés fölött, de több példa van arra is, hogy egy videó húszmilliónál is többször indult el a Facebookon (egy felhasználó többször is bekerülhet a megtekintésszámba, ha többször elé kerül ugyanaz a videó a közösségimédia-oldalon).
A NEM mögött álló Megafon-közeli céget, az Ellenállás Mozgalom Kft.-t épp a közelmúltban vette meg Apáti Bencétől a Megafon tulajdonosa, Kovács István. Azt továbbra sem tudni, honnan vannak a Magyar Péter-ellenes, sokszor AI-jal készült politikai hirdetésekre elköltött milliók.
A NEM három videóval cselezte ki eddig a tiltást – videóról videóra egyre direktebb politikai utalásokkal. Az október 6. után hirdetett első tartalom egy Tisza-parton játszódó tanmese volt, a második videón egy kényszerzubbonyos, Magyar Péterre nagyon hasonlító alak jelent meg, a harmadik videó pedig nagyrészt a Minecraft-világban játszódik, a „Tisza-szerveren”.
Korábban más nagyobb hirdetők, például Bohár Dániel és Deák Dániel megafonos tartalomgyártók hirdetései is átcsúsztak a Meta szűrőjén, de a NEM videói sokkal nagyobb eléréseket produkálnak.
Néhány napra torpant meg a gépezet
A Meta azért szüntette meg a politikai hirdetéseket, mert állítása szerint nem tudna megfelelni a politikai reklámok átláthatóságáról és célzott megjelenítéséről szóló EU-s rendeletnek.
A politikai hirdetések október 6-i letiltása a NEM-et jóformán csak napokra akasztotta meg. Október elején volt egy majdnem kéthetes időszak, amikor nem közölt az oldal semmilyen videót, az utána következő 10 napban viszont három videót is közzétettek, és ezeket a tiltás ellenére hirdetési pénzzel is megtolták.
A tiltás utáni első videós poszt október 10-én érkezett – ez a videó jelenleg 24 millió megtekintésnél jár a Facebook nyilvános számlálója szerint. A videóban a politikai utalások áttételesek, ugyanis egy állatmesét láthatunk: az erdő lakói a Tisza-partra költöznek, de pórul járnak, mert a róka vagyonvizsgálatot tart és elkobozza a dolgaikat, így lesz a csiga is meztelen.
Az október 17-én közzétett második videóban egy Magyar Péterre nagyon hasonlító alakot ábrázolnak AI segítségével, kényszerzubbonyban, ahogy össze-vissza beszél, például arról, hogy ő hozta össze a béketárgyalást, de elhangzik Orbán Viktor neve is. Ez a videó néhány nap alatt 5,2 milliószor indult el a Facebook-felhasználóknak.
A legutóbbi videó október 20-án került ki a NEM oldalára, és két nap alatt 1,8 millió megtekintést hozott. A videóban AI-generált gyerekek próbálják ki a Tisza Minecraft-szerverét, majd jön a sötét fordulat: megjelenik egy „M4gyar Pét3r” nevű videójáték-karakter és azt mondja: „Adózási van fiúk. Ide a gyémánt 33 százalékával!”. Az egyik síró gyereket az anyukája nyugtatná, ekkor azonban a „valóságban” is bekopog az AI-Magyar Péter.
Az, hogy ezeknek a videóknak a terjesztésére pénzt is költöttek, a Meta hirdetéstárából derül ki. De mivel az október 6-i tiltás óta a Meta elvben kizárólag politikamentes hirdetéseket tesz közzé, és az ilyen hirdetéseknél a ráfordított összeget nem tünteti fel, azt nem tudjuk, mennyit fizetett a hirdetésekért a NEM. Csak a hirdetés ténye ismert, és az, hogy hány felhasználót értek el a videókkal.
Egy videóval több millió ember
A videók megjelenítésének összesített számai mellett a Meta hirdetéstára azt is feltünteti, hogy hány felhasználót értek el kifejezetten a hirdetéseken keresztül (ebben a statisztikában egy felhasználó már csak egyszer szerepel).
Az október 6. után hirdetett első videó, a Tisza-parti állatmese például a hat hirdetésváltozat (ugyanaz a kreatív tartalom, de eltérő korosztálybeli célcsoport) adatait összegezve több mint 3,5 millió egyéni felhasználóhoz jutott el.
Érdekesség, hogy az egyik változatot utólag eltávolította a Meta, arra hivatkozva, hogy nem felel meg a hirdetési irányelveiknek. Ennél a verziónál (valószínűleg az eltávolítás következményeként) feltüntették azt is, hogy mennyit költött rá a NEM: több mint egymillió forintot. Az öt másik hirdetésváltozat azonban továbbra is aktív, és mivel ezeket nem politikai hirdetésként kezeli a Meta, hozzávetőlegesen sem látjuk a rájuk fordított összeget.
Ha friss információink a költésekről nincsenek is, a hirdetéstárban még látható, hogy szeptemberben mennyit költött a NEM a hasonló jellegű hirdetéseire. Például a „Tisza-adról” szóló hirdetésük egyik változata 300 és 350 ezer közötti számban jelent meg felhasználóknak, és ezért 900 ezer és 1 millió forint közötti összeget fizettek.
Megkérdeztük a NEM-et arról, hogy mennyi pénzt költenek a jelenleg futó három Facebook-hirdetésükre, amennyiben válaszolnak, frissítjük a cikket.
Hogy dől el, hogy mennyibe kerül egy hirdetés?
A Meta hirdetési rendszerében több tényezőtől függ, mennyit kell fizetnie a hirdetőnek. A PPConline marketingcég összefoglalója szerint fontos, hogy mekkora célcsoportra lő a hirdető: minél szűkebben határozza meg ezt a kört, fajlagosan annál drágább lehet az ár. Számít a kampány célja is: a forgalomgenerálás egy linkkel például drágább, mint egyszerűen az ismertség növelése. De a formátum is lényeges szempont, a videós anyagok hirdetése drágább lehet, mint a képeké.
Ezen kívül többféle költségmodell érhető el egy-egy kampányhoz. A NEM hirdetései általában nem tartalmaznak linket, és nem céljuk az interakció-generálás vagy a vásárlás sem. Ezért leginkább a CPM (Cost Per Mille) modell illik hozzájuk, amiben a hirdető ezer megtekintés után fizet átlagosan 1800 és 5500 forint közötti összeget.
Masszív magyar költések a Fidesztől
Arról, hogy Google és a Meta felületein – hivatalosan – megszűntek a politikai hirdetések, és ez a Fidesznek fájhat a legjobban, ebben a cikkben írtunk hosszabban, még a tiltás életbe lépése előtt.
A Meta hirdetési adatbázisa szerint az Európai Unióból származó politikai hirdetések több mint 300 milliárd forintnyi bevételt hoztak a platformnak 2019 és 2025 között (az eredetileg az egyes országok saját pénznemében megadott összegeket 2025 augusztusi árfolyamon átszámítva). Magyarország ebből 16 milliárd forinttal vette ki a részét. Lakosságarányos ráfordítás szerint, azaz egy főre vetítve, Magyarország 1687 forinttal az EU negyedik helyén áll.
A 2024-es önkormányzati és EP-választások idején még inkább felpörögtek a facebookos politikai hirdetések Magyarországon. Akkori elemzéseinkben azt találtuk, hogy április és május közepe között lakosságarányosan, a kampányhajrában pedig már abszolút értékben is nálunk költötték a legtöbbet a hirdetők az egész EU-ban. A Fidesz és a Megafon pedig önmagában többet költött hirdetésekre, mint számos tagállamban az összes politikai hirdető együttvéve. Hasonlóképpen, az október 6-i tiltás előtti hetekben is látványosan megugrottak a politikai hirdetésekre fordított összegek Magyarországon.
(Címlapi kép forrása: Nemzeti Ellenállás Mozgalom)
A szerzőről

Dezső Annamari
2024-től a Lakmusz gyakornoka, majd újságírója. Egyetemi tanulmányait az ELTE szociológia alapszakán, majd az ELTE kommunikáció- és médiatudomány mesterszakán végezte. Az Achilles Data nemzetközi oknyomozó újságíró program nyertes csapatának tagja.
Kövess minket
Ne maradj le egy anyagunkról sem, kövess minket máshol is!
Ajánlott cikkeink

Egy manipulatívan megvágott videóra hivatkozik a Fidelitas az új petíciójában

Rétvári logikája alapján Magyarország nemcsak Európa legbiztonságosabb, de legkorruptabb és legszegényebb országa is lenne
