Elárasztotta reklámokkal az internetet Apáti Bence cége: a YouToube-on többet költöttek politikai hirdetésre, mint bárki más az EU-ban

2025. augusztus 26. 10:45


Az Ellenállás Mozgalom Kft. a Facebookon is a legnagyobb magyarországi politikai hirdető lett Magyar Péter-ellenes videóival. Azt nem tudni, honnan vannak erre százmilliói a tavaly év végén létrehozott Megafon-közeli cégnek.

A Nemzeti Ellenállás Mozgalom (NEM, Ellenállás Mozgalom Non-profit Kft.) összesen mintegy 290 millió forintot költött el politikai hirdetésekre a Meta és a Google felületein a nyáron. Az összeg lényegében teljes egészében Magyar Péter lejáratására ment el, egy kivétellel mindegyik fizetett hirdetésben futtatott videónak ő a főszereplője és célpontja. Ehhez jön még a NEM Magyar Pétert Zelenszkijhez hasonlító óriásplakát-kampánya, aminek nem ismerjük a költségeit.

Az Apáti Bence tulajdonában álló, a Megafonhoz hasonlóan a kormány üzeneteit terjesztő és átláthatatlanul működő kft.-nek a 2024-es pénzügyi beszámolója szerint 20 millió forintos bevétele volt tavaly. Igaz, mivel a céget november közepén jegyezték be, a beszámoló csak egy másfél hónapos időszakot fed le.

Az nem ismert, hogy a bevétel honnan származott, ahogy az sem, hogy azóta miből fedezi a cég a Magyar Péter-ellenes kampány százmilliós költségeit.

A Meta és a Google politikai hirdetések követésére szolgáló adatbázisából a következők olvashatók ki:

  • A Meta felületein, leginkább a Facebookon a NEM három hónap alatt – május 18. és augusztus 15. között – közel 175 millió forintot költött hirdetésre. Ez mintegy duplája annak, amit a Fidesz költött Orbán Viktor oldalának népszerűsítésére. Ezzel messze Apáti cége a legtöbbet költő hirdető Magyarországon.
  • A Google felületein három hónap alatt – május 20. és augusztus 20. között – a NEM közel 115 millió forintot fordított politikai hirdetésre. Ezzel messze a NEM a legnagyobb hirdető az egész EU-ban, sőt több pénzt költöttek, mint a legtöbb uniós országban az összes politikai hirdető együttvéve.

Előzi a Fideszt és Orbánt

A Meta hirdetéstárából 7, 30 és 90 napos időablakokban lehet letölteni a politikai hirdetésekre fordított kiadások összegzését. Az adatbázis szerint a NEM költötte Magyarországon a legtöbb pénzt politikai reklámra az augusztus 9-cel kezdődő hét napban, a július 17. és augusztus 15. közötti 30 napban, valamint a május 18. és augusztus 15. közötti 90 napban is.

A három nyári hónap alatt a NEM összesen közel 175 millió forintos kiadással toronymagasan vezeti a magyarországi politikai hirdetők toplistáját, majdnem kétszer annyit költött, mint amennyiért Orbán Viktor Facebook-oldalát reklámozták.

A 10 legtöbb pénzért hirdetett Facebook-oldalból egyébként három tartozik a Fideszhez (Orbán Viktor, Fidesz, Fidesz-frakció), kettő köthető a kormány üzeneteit terjesztő, megafonos által tulajdonolt céghez (NEM, Aktuális), három kormányközeli magán médiához (Magyar Nemzet, Borsonline, Origo), egy a közmédiához, egy pedig magához a kormányhoz (Magyarország kormánya).

A top 10-ben egyáltalán nincs ellenzéki párt vagy szereplő.

A NEM ezt a 174,5 millió forintot kilenc videó és a egy kép hirdetésére költötte el, ezeket több formában, vagyis eltérő kísérőszöveggel is népszerűsítette. Mindegyik médiatartalom célpontja Magyar Péter – egyben tűnik fel rajta kívül Karácsony Gergely és Dobrev Klára is.

A NEM hirdette például azt a videót,

  • amiben egy AI-generált Magyar Péter látható egy Szezám utcából származó plüssfigurával,
  • azt, amelyikben ismeretlen nők beszélnek arról, hogy Magyar Péter nem hányhat semmit Dopeman szemére,
  • de azt is, amelyikben egy szintén AI által létrehozott Magyar Péter egy rózsaszín cadillacet vezet.
Néhány hirdetett tartalom a Meta adatbázisában.
Néhány hirdetett tartalom a Meta adatbázisában.
Fotó: Meta AdLibrary

Jól mutatja a politikai hirdetések felpörgését, hogy májusban még egy másik, a Megafon mintájára, átláthatatlan forrásokból működő, szintén a kormány üzeneteit közvetítő oldal, az Aktuális volt az első számú magyar politikai hirdető a Facebookon. Az Aktuális azonban április 28. és május 27. között mindössze 40 millió forinttal lett az első számú költő Magyarország kormánya előtt – most a NEM ennek az összegnek közel a háromszorosát költötte el 30 nap alatt.

Volt olyan, a NEM-által hirdetett, feltehetően mesterséges intelligenciával készült videó, ami szinte egy az egyben lement az M1 Híradóban is.

Kétszer annyi, mint az Európai Parlament

A Google felületein a NEM valamivel kisebb összeget költött el, teljes egészében a YouTube-videók előtti reklámokra.

Május 20. és augusztus 20. között a NEM összesen 115 millió forintot költött a Facebookon is megtolt videók hirdetésére – ezzel a Fidesz bő 35 millió forintos költését és a Mediaworks közel 25,5 millió forintos költését előzi meg Magyarországon.

Érdekesebb azonban a nemzetközi összevetés, amire a Google adatbázisa pár kattintással lehetőséget ad.

Ebből kiderül, hogy a nyári hónapokban az egész EU-ban a legtöbbet hirdető szereplő volt az Apáti-féle cég – kb. 50 százalékkal többet költött, mint a második helyen lévő német hirdető, és majdnem dupla annyit, mint a harmadik helyen lévő Európai Parlament.

Az európai top 10-es listán szerepel még Magyarországról a Fidesz, a Mediaworks és a Miniszterelnöki Kabinetiroda is.

Mindennek eredményeként a fenti három hónapos időszakban az egész EU-ban messze Magyarországról folyt be a legtöbb pénz politikai hirdetésből a Google-höz: több mint 255 millió forint – ez másfélszer annyi, mint a német, és majdnem háromszor annyi, mint a lengyel költés.

A NEM egymaga többet költött, mint amennyit – Németország és Magyarország kivételével – a többi uniós országban az összes politikai hirdető együttvéve.

A NEM tavaly év végi indulásáról, első projektjeiről, a többször is aláírható petíciójukról, céghátteréről és kapcsolatairól korábban részletesen beszámoltunk – a szálak egy lejárató anyagok készítésében is tapasztalt médiamunkáshoz, Kobza-Kunfalvi Nórához is elvezettek, aki nemrég még a Rogán-minisztériumban dolgozott.

Akkor is és most is érdeklődtünk a nyilvános e-mailen a NEM forrásairól, választ azonban nem kaptunk.

A Meta és a Google felületein egyébként jelen állás szerint csak októberig futhatnak politikai hirdetések, mindkét cég bejelentette ugyanis, hogy egy uniós jogszabály életbe lépése miatt ősszel megszünteti a szolgáltatást. Hogy ennek milyen hatása lehet a Fidesz kampánystratégiájára, arról ebben a cikkünkben írtunk.

__

Címlapi fotó: Németh Dániel/444

A szerzőről

Pálos Máté

Pálos Máté

Az ELTE BTK-n végzett, szerkesztett folyóiratot, írt kritikákat. 2014 óta teljes állásban újságíró. Dolgozott a régi Origónál, a Magyar Narancs hetilapnál és a G7.hu gazdasági portálnál. 2024-ben csatlakozott a Lakmuszhoz, 2025 márciusa óta szerkeszt is.

Kövess minket

Ne maradj le egy anyagunkról sem, kövess minket máshol is!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Kéthetente csütörtökön küldjük neked a legfontosabb cikkeinket, kiegészítve újságíróink személyes ajánlásaival: érdekességek, programok, podcastok, könyvek, filmek. Ha szeretnél képben lenni a legfrissebb dezinformációs trendekkel, iratkozz fel a Lakmusz hírlevelére!

A hírlevélről bármikor leiratkozhatsz.
Bővebb információkért olvasd el adatkezelési szabályzatunkat!