Elárasztotta reklámokkal az internetet Apáti Bence cége: a YouToube-on többet költöttek politikai hirdetésre, mint bárki más az EU-ban
2025. augusztus 26. 10:45
Az Ellenállás Mozgalom Kft. a Facebookon is a legnagyobb magyarországi politikai hirdető lett Magyar Péter-ellenes videóival. Azt nem tudni, honnan vannak erre százmilliói a tavaly év végén létrehozott Megafon-közeli cégnek.
A Nemzeti Ellenállás Mozgalom (NEM, Ellenállás Mozgalom Non-profit Kft.) összesen mintegy 290 millió forintot költött el politikai hirdetésekre a Meta és a Google felületein a nyáron. Az összeg lényegében teljes egészében Magyar Péter lejáratására ment el, egy kivétellel mindegyik fizetett hirdetésben futtatott videónak ő a főszereplője és célpontja. Ehhez jön még a NEM Magyar Pétert Zelenszkijhez hasonlító óriásplakát-kampánya, aminek nem ismerjük a költségeit.
Az Apáti Bence tulajdonában álló, a Megafonhoz hasonlóan a kormány üzeneteit terjesztő és átláthatatlanul működő kft.-nek a 2024-es pénzügyi beszámolója szerint 20 millió forintos bevétele volt tavaly. Igaz, mivel a céget november közepén jegyezték be, a beszámoló csak egy másfél hónapos időszakot fed le.
A Meta és a Google politikai hirdetések követésére szolgáló adatbázisából a következők olvashatók ki:
- A Meta felületein, leginkább a Facebookon a NEM három hónap alatt – május 18. és augusztus 15. között – közel 175 millió forintot költött hirdetésre. Ez mintegy duplája annak, amit a Fidesz költött Orbán Viktor oldalának népszerűsítésére. Ezzel messze Apáti cége a legtöbbet költő hirdető Magyarországon.
- A Google felületein három hónap alatt – május 20. és augusztus 20. között – a NEM közel 115 millió forintot fordított politikai hirdetésre. Ezzel messze a NEM a legnagyobb hirdető az egész EU-ban, sőt több pénzt költöttek, mint a legtöbb uniós országban az összes politikai hirdető együttvéve.
Előzi a Fideszt és Orbánt
A Meta hirdetéstárából 7, 30 és 90 napos időablakokban lehet letölteni a politikai hirdetésekre fordított kiadások összegzését. Az adatbázis szerint a NEM költötte Magyarországon a legtöbb pénzt politikai reklámra az augusztus 9-cel kezdődő hét napban, a július 17. és augusztus 15. közötti 30 napban, valamint a május 18. és augusztus 15. közötti 90 napban is.
A 10 legtöbb pénzért hirdetett Facebook-oldalból egyébként három tartozik a Fideszhez (Orbán Viktor, Fidesz, Fidesz-frakció), kettő köthető a kormány üzeneteit terjesztő, megafonos által tulajdonolt céghez (NEM, Aktuális), három kormányközeli magán médiához (Magyar Nemzet, Borsonline, Origo), egy a közmédiához, egy pedig magához a kormányhoz (Magyarország kormánya).
A top 10-ben egyáltalán nincs ellenzéki párt vagy szereplő.
A NEM ezt a 174,5 millió forintot kilenc videó és a egy kép hirdetésére költötte el, ezeket több formában, vagyis eltérő kísérőszöveggel is népszerűsítette. Mindegyik médiatartalom célpontja Magyar Péter – egyben tűnik fel rajta kívül Karácsony Gergely és Dobrev Klára is.
A NEM hirdette például azt a videót,
- amiben egy AI-generált Magyar Péter látható egy Szezám utcából származó plüssfigurával,
- azt, amelyikben ismeretlen nők beszélnek arról, hogy Magyar Péter nem hányhat semmit Dopeman szemére,
- de azt is, amelyikben egy szintén AI által létrehozott Magyar Péter egy rózsaszín cadillacet vezet.
Jól mutatja a politikai hirdetések felpörgését, hogy májusban még egy másik, a Megafon mintájára, átláthatatlan forrásokból működő, szintén a kormány üzeneteit közvetítő oldal, az Aktuális volt az első számú magyar politikai hirdető a Facebookon. Az Aktuális azonban április 28. és május 27. között mindössze 40 millió forinttal lett az első számú költő Magyarország kormánya előtt – most a NEM ennek az összegnek közel a háromszorosát költötte el 30 nap alatt.
Volt olyan, a NEM-által hirdetett, feltehetően mesterséges intelligenciával készült videó, ami szinte egy az egyben lement az M1 Híradóban is.
Kétszer annyi, mint az Európai Parlament
A Google felületein a NEM valamivel kisebb összeget költött el, teljes egészében a YouTube-videók előtti reklámokra.
Május 20. és augusztus 20. között a NEM összesen 115 millió forintot költött a Facebookon is megtolt videók hirdetésére – ezzel a Fidesz bő 35 millió forintos költését és a Mediaworks közel 25,5 millió forintos költését előzi meg Magyarországon.
Érdekesebb azonban a nemzetközi összevetés, amire a Google adatbázisa pár kattintással lehetőséget ad.
Az európai top 10-es listán szerepel még Magyarországról a Fidesz, a Mediaworks és a Miniszterelnöki Kabinetiroda is.
Mindennek eredményeként a fenti három hónapos időszakban az egész EU-ban messze Magyarországról folyt be a legtöbb pénz politikai hirdetésből a Google-höz: több mint 255 millió forint – ez másfélszer annyi, mint a német, és majdnem háromszor annyi, mint a lengyel költés.
A NEM egymaga többet költött, mint amennyit – Németország és Magyarország kivételével – a többi uniós országban az összes politikai hirdető együttvéve.
A NEM tavaly év végi indulásáról, első projektjeiről, a többször is aláírható petíciójukról, céghátteréről és kapcsolatairól korábban részletesen beszámoltunk – a szálak egy lejárató anyagok készítésében is tapasztalt médiamunkáshoz, Kobza-Kunfalvi Nórához is elvezettek, aki nemrég még a Rogán-minisztériumban dolgozott.
Akkor is és most is érdeklődtünk a nyilvános e-mailen a NEM forrásairól, választ azonban nem kaptunk.
A Meta és a Google felületein egyébként jelen állás szerint csak októberig futhatnak politikai hirdetések, mindkét cég bejelentette ugyanis, hogy egy uniós jogszabály életbe lépése miatt ősszel megszünteti a szolgáltatást. Hogy ennek milyen hatása lehet a Fidesz kampánystratégiájára, arról ebben a cikkünkben írtunk.
__
Címlapi fotó: Németh Dániel/444
A szerzőről

Pálos Máté
Az ELTE BTK-n végzett, szerkesztett folyóiratot, írt kritikákat. 2014 óta teljes állásban újságíró. Dolgozott a régi Origónál, a Magyar Narancs hetilapnál és a G7.hu gazdasági portálnál. 2024-ben csatlakozott a Lakmuszhoz, 2025 márciusa óta szerkeszt is.
Kövess minket
Ne maradj le egy anyagunkról sem, kövess minket máshol is!
Ajánlott cikkeink

Most Németh Balázs hajlított egy kicsit a statisztikán, hogy kijöjjön az egymillió új munkahely a Fidesz kormányra kerülése óta

Magyar Péter jogosan mutogat Deutsch Tamásra, amikor azzal támadják, hogy keveset jár be az Európai Parlamentbe?
