Májusban a legtöbb pénzért hirdetett magyar Facebook-oldal lett az Aktuális, csak azt nem tudni, ki fizetett mindezért

Barczikai Fanni

2025. június 6. 14:43


A megafonos Filep Dávid Aktuális nevű oldalát a választások után hibernálták, a mögötte álló céget felszámolták. Most mégis újra aktív, október óta a hirdetései 81 millió forintból támadták Magyar Pétert. A Meta hirdetéstárából nem derül ki, ki állta a cechet, a Google adatai között azonban érdekes nyomokra bukkantunk.

„Döbbenetes! Egyre több a bizonyíték, hogy Magyar Péter összejátszik az ukrán titkosszolgálattal!” – a Fidesz és a Megafon üzeneteit ismétlő két videót legalább 9,5 millió forintért reklámozta az Aktuális nevű Facebook-oldal öt napon át, május 14-től 19-ig.

Az Aktuális tavaly októberi újraélesztése óta összesen 137 Facebook-hirdetést indított (ez nem jelent ugyanennyi tartalmat, mert egy videót jellemzően több különálló hirdetéssel is megfuttatnak). A 2022-es parlamenti választások után sokáig szünetelő oldal tavaly októberben tért vissza óriási lendülettel, és azóta legalább 81,4 millió forintot költött üzeneteinek terjesztésére. Majdnem mindegyik Magyar Pétert és a Tisza Pártot támadta.

Az Aktuális ezzel az elmúlt hónapokban Magyarország egyik legnagyobb politikai hirdetőjévé vált, májusban több mint kétszer annyit költött, mint a kormány a hivatalos Facebook-oldalára.

Az április 28. és május 27. között elköltött 40 millió forint nemcsak messze meghaladta a második legtöbbet hirdető Magyarország Kormánya 15,9 millióját, de túlszárnyalta a kormánymédiumok, például a Magyar Nemzet, a Bors Online, az Origo vagy a Tények Facebook-költéseit is. Az Aktuális egymaga többet költött, mint a Fidesz és a Fidesz-frakció együttesen. A megafonos Filep Dávidhoz kötődő projekt tartalmait ebben az időszakban több pénzből reklámozták a Facebookon, mint amennyit a Megafon költött a legismertebb arcainak videóira.

Azt, hogy milyen pénzből hirdetik az Aktuálison futó kormánypárti üzeneteket, nem tudjuk biztosan. A facebookos politikai hirdetések feladóját (kifizetőjét) feltünteti a Meta a hirdetéstárában. Innen tudjuk például, hogy a Bohár Dániel nevű oldal tartalmait a Megafon hirdeti meg és fizeti ki, vagyis a Megafon Digitális Inkubátor Központ Nonprofit Kft. nevű cég. Más kérdés, hogy az ebbe a cégbe egyéb bevétel címén áramló támogatói milliárdok – tavaly 5,8 milliárd forint – eredetéről már semmi közelebbit nem tudunk. Egy 2022-es bírósági ítélet szerint viszont megalapozottan lehet arra következtetni, hogy a Megafont közpénzből is finanszírozhatták.

Az Aktuális videóit a Filep Dávid egyszemélyi tulajdonában álló, általa 2021-ben alapított Aktuális Média Nonprofit Zrt. nevű cég fizette – egészen 2022 végéig. 2023-ban aztán a cég végelszámolás után megszűnt. Egy felszámolt, már megszűnt cég nevében elvileg nem lehet hirdetéseket feladni a Facebookon, ahogy gazdasági tevékenységet sem végezhet. Az Aktuális videóit október óta mégis jelentős összegekkel tolják meg hétről hétre. Míg korábban az Aktuális Média szerepelt a Meta adatbázisában a hirdetések feladójaként, mostanában a feltüntetett szponzor megegyezik a hirdetett Facebook-oldal nevével. Vagyis egyszerűen csak az „Aktuális” jelenik meg a hirdetéstárban a hirdetések finanszírozójaként. Ilyen nevű jogi személy persze nem létezik, így a Meta adataiból nem derül ki, hogy ki fizeti a múlt hónapban a legtöbb pénzből megtolt magyar Facebook-oldal hirdetéseit.

A Meta hirdetéstára nem igazán segít az eligazodásban. Forrás: Meta Ad Library

Az Aktuális politikai hirdetéseinek azonban egy másik platformon van egy beazonosítható támogatója.

A Megafon november óta legalább 27,5 millió forintért hirdetette a YouTube-on pontosan ugyanazokat a videókat, amelyeket az Aktuális tett közzé a Facebookon. Arról, hogy erre mi a magyarázat, hogy ki adja fel és ki fizeti az Aktuális hirdetéseit a Facebookon, az Aktuálisnál és a Megafonnál is érdeklődtünk. Ha érdemben válaszolnak, frissítjük a cikket.

Megafonba vezető szálak

Az Aktuálistól induló minden jól és kevésbé jól látható szál a kormánypárti Megafonhoz vezet.

  • Az Aktuális Média Nonprofit Zrt.-t a cég megszűnéséig tulajdonló Filep Dávid „A Kopasz” nevű oldala jelenleg is a Megafon-univerzum része, Facebook-hirdetéseit a Megafon fizeti.
  • Az Aktuális mögötti, hivatalosan már megszűnt cég utolsó bejegyzett székhelye – 1033 Budapest, Polgár utca 8-10. – megegyezik a Megafon Digitális Inkubátor Központ székhelyével. Az Aktuális mögötti cég első, 2021-ben használt székhelye, a Perc utca 6. pedig a Megafon akkori székhelyével egyezik.
  • Ahogy arról a 24.hu is beszámolt, az aktualis.hu domain használójaként jelenleg a Megafon mögötti céget tünteti fel a domainnyilvántartó adatbázis. (Azt, hogy korábban kié volt a domainnév, nem tudjuk.)
  • Az Aktuális videóinak elbeszélő hangja szubjektív megítélésünk alapján nagyon hasonlít a megafonos Apáti Bence hangjára. (Erről is megkérdeztük az Aktuálist, ha válaszolnak, annak megfelelően frissítjük a cikket.)

További kapcsolat, hogy

november óta a Megafon a Youtube-on legalább 27,5 millió forintért hirdetett négy olyan videót, ami a Facebookon az Aktuális neve alatt futott.

Forrás: Google Ad Transparency Center és Meta Ad Library

A YouTube-on a Megafon által hirdetett videók képkockáról képkockára megegyeznek azokkal, amelyeket a Facebookon az Aktuális hirdetett. Sőt, a Ruszin-Szendi Romuluszról és a Tseber Rolandról szóló, YouTube-on a Megafon által hirdetett videón még az Aktuális logója is szerepel (a Tseber-videónál a második és negyedik hirdetésverziónál).

Mi az az Aktuális és ki az a Filep Dávid?

Filep Dávid „Kopasz oszt” néven kezdett tartalomgyártásba, és a Megafon által épített influenszervilág egyik főszereplője lett. Videóiban a Fidesz politikai üzeneteit ismétli, gyakran élesen támadva az ellenzéket, a civileket és a független sajtót. A Megafon által 2021-ben indított Patrióta nevű YouTube-csatornán is külön műsora van.

Az Aktuális nevű Facebook-oldal 2022-ben robbant be a kormánypárti óriáshirdetők közé. Akkoriban a Filep által vezetett, 2021-ben alapított Aktuális Média Nonprofit Zrt. állt a hirdetések mögött, amely már az első időszakban is komoly összegeket égetett el kormánypárti üzenetek népszerűsítésére.

Az aktualis.hu-n eredetileg valószínűleg egy híroldalt terveztek elindítani, ez azonban nem történt meg, a „Hamarosan…” felirat máig szerepel a hírek menüpont alatt. Ezen a nyitóoldalon maga Filep Dávid panaszkodik a közösségi médiát elárasztó álhírekre , majd ellenszerként az Aktuális Facebook-oldalát ajánlja a látogatók figyelmébe. Jelenleg az Aktuális valóban csak Facebook-oldalként aktív.

A cégbe két év alatt több száz millió forint ömlött be támogatásként. A 2021-es évben az Aktuális Média Nonprofit Zrt. nem mutatott árbevételt, viszont az egyszerűsített beszámoló szerint 75 millió forint támogatást kapott, egyéb bevétele pedig közel 47,6 millió forint volt. A 2022-es év még látványosabb támogatási összeggel zárult: a beszámoló szerint 634 millió forint érkezett a nonprofit szervezethez, amelyet a cég teljes egészében el is költött. Ebből 34 millió forint volt a személyi jellegű ráfordítás, miközben abban az évben átlagosan két fő dolgozott a cégnél.

Az Aktuális ebben az időszakban a Facebookon és a YouTube-on is masszívan hirdetett: a Telex korábbi összesítése szerint 2021 novembere és 2022 decembere között több mint 296 millió forintért reklámozta tartalmait a Facebookon, és további 159 milliót költött el YouTube-videókra. A hirdetések általában ellenzéki politikai szereplőkről szóltak: YouTube-on a Gyurcsány-show különböző epizódjai futottak, míg a Facebookon több száz poszt támadta az összellenzéki jelölteket a jól ismert „100% Gyurcsány” felirattal.

Eltűnt, visszatért

Az oldal aktivitása 2022 decemberében hirtelen megszakadt. Az utolsó bejegyzés egy Mikulásnak öltöztetett Soros Györgyöt ábrázolt, amint pénzzel jutalmazza az ellenzéki politikusokat. Ezután közel két évig nem adtak fel hirdetést az Aktuálison – mindeközben a korábbi reklámokat utólag a Meta eltávolította a politikai hirdetésekre vonatkozó szabályzat megsértése miatt.

Az eltávolított Aktuális-hirdetések egy része. Forrás: Ad Library

Aztán 2023. június 26-án az Aktuális Média Nonprofit Zrt. kezdeményezte jogutód nélküli megszüntetését, a végelszámolás 2023. november 13-án zárult le. Azóta a cég nem tesz közzé pénzügyi beszámolókat, jogilag nem is rendelkezhet bevételekkel vagy kiadásokkal, és gazdasági tevékenységet sem folytathat.

Az Aktuális Facebook-oldal 2024 októberében mégis újra aktivizálódott. Az újraindulás óta heti több poszttal jelentkezik, de követőtábora a hirdetések ellenére is alig nőtt: 2022 végén 18 ezer követője volt, jelenleg 19,6 ezren követik. Bár politikai témáit aktualizálta, vizuális arculata és borítóképe változatlan.

Az oldal öndefiníciója így hangzik:

„elmondjuk, hogy mi történik Magyarországon és a világban, és hogy mindez miért fontos”.

Az újraindulás után néhány hónap alatt az Aktuális az egyik legnagyobb magyar hirdető lett a Facebookon. Májusban hirdetési kiadásai mindenkit leköröztek, 2024 októbere óta pedig a Meta adatai szerint összesen legalább 81,4 millió forintot költött politikai hirdetésekre. A 137 darab hirdetésből 124-ben szerepel Magyar Péter neve. (Mint már említettük, ez a szám nem jelent ugyanennyi önálló videót, mert egy videót többször is meg lehet hirdetni.)

  • Például az Aktuális legalább 1,5 millió forintért hirdette a Facebookon, a „Magyar Péter képviselői állva tapsoltak a szankcióknak!” felütésű tartalmat. A videón Zelenszkij ukrán elnök beszédét a Tisza Párt képviselői megtapsolják. A szankciókra vonatkozó állítást azzal akarja alátámasztani a videó, hogy a beszédben elhangzik, hogy fontosak az erős szankciók. Ugyanakkor a jelenlévők az ukrán elnököt magát és az Európa egységességéről szóló teljes beszédét ismerték el tapssal.
  • Márciusban az Aktuális több videót is közzétett – és meghirdetett – arról, hogy Magyar Péter neve szerepelt egy az ukrajnai fegyverszállításokat támogató európai parlamenti indítványon. A hirdetések futamideje alatt kiderült, és az Európai Parlament is megerősítette, hogy a dokumentumot Magyar valójában nem írta alá, tévedésből került rá a neve.

Az Aktuális nemcsak rendszeresen, de intenzíven is hirdet, gyakran milliós nagyságrendben egyetlen hét alatt. Volt olyan időszak, amikor 13 millió forint fölé kúszott az oldal heti költése. Összehasonlításképp: az Aktuális hirdetésére fordított összeg az utóbbi hetekből kettőben meghaladta a Megafon hivatalos Facebook-költéseit, (a Megafon a hirdetéstár szerint 17 különböző Facebook-oldal hirdetéseit fizette), és a Fidesz hirdetési kiadásait (amely a Fidesz-frakcióval együtt 39 Facebook-oldal bejegyzéseire költött hirdetési pénzt).

Javítás (2024. június 6. 18:35): Cikkünkben eredetileg azt írtuk, hogy az Aktuális mögött álló cég korábbi székhelye a Megafon jelenlegi telephelyével egyezik meg. Valójában a Perc utca 6. a Megafon akkoriban, 2021-ben használt székhelye.

Címlapi illusztráció: Barczikai Fanni
___

A hirdetési adatok legyűjtésében és összesítésében Molnár Csaba, a Political Capital adatelemzője segített.

A szerzőről

Barczikai Fanni

Barczikai Fanni

A Budapesti Corvinus Egyetemen végzett politológus, az ELTE-BTK mesterszakos hallgatója. Az Achilles Data nemzetközi oknyomozó újságíró program díjazottja és a Pelikán Projekt okleveles újságírója. A Lakmusz csapatához 2024 márciusában csatlakozott.