A lakosságszámhoz viszonyítva toronymagasan nálunk költik a legtöbbet Facebook-hirdetésekre az EP-választás előtt
2024. május 27. 10:50
Ezt a cikket 2024
májusában írtuk.
A benne lévő
információk azóta elavulhattak.
A magyarországi facebookos kiadásokat abszolút értékben is csak a nyolcszor népesebb Németország költései előzik. A Megafon és a Fidesz több pénzért hirdet, mint sok országban az összes politikai hirdető együttvéve.
Áprilisi elemzésünk után újabb nemzetközi összehasonlítást készítettünk arról, mennyi pénzt fordítottak a hirdetők az egyes uniós országokban politikai hirdetésekre a Meta platformjain (a Facebookon és az Instagramon).
Előző cikkünkben egy január és április közepe közé eső 90 napos időszakot vizsgáltunk. Azt találtuk, hogy a magyarországi hirdetési költések magasnak számítanak a más EU-s országokban elköltött összegekkel összevetve, a kormánypárti Megafon központ pedig európai viszonylatban is kiemelkedően sok pénzt fordított Facebook-hirdetésekre.
Ezúttal az április 14. és május 13. közötti 30 napos intervallum adatait kértük le a Meta hirdetéstárából (Ad Library). A számok azt mutatják, hogy ebben az időszakban még jobban elszálltak a facebookos hirdetési költések Magyarországon.
Legfontosabb megállapításaink:
- A vizsgált időszakban az EU 27 tagállamából Németország után Magyarországon költötték el a második legmagasabb összeget a hirdetők úgynevezett „társadalmi kérdésekről, politikáról vagy választásokról” szóló hirdetésekre.
- A lakosságszámhoz viszonyítva messze nálunk költötték a legtöbbet ilyen reklámokra.
- A 10 legtöbb pénzért hirdető magyar Facebook-oldal listáját a Megafon és a Fidesz uralja. A kormánypárt és az influenszerhálózat többet költött, mint számos uniós országban az összes politikai hirdető együttesen.
Magyarország, az élköltő
A hirdetéstár adatai szerint Magyarországon április 14. és május 13. között 1,96 millió eurót, közel 770 millió forintott költöttek el politikai hidetésekre a hirdetők a Meta platformjain.
Ez kiemelkedően magas összeg európai összehasonlításban, csak a Magyarországnál több mint nyolcszor nagyobb lakosságszámmal rendelkező németországi költések haladták meg egy hajszálnyival a magyar kiadásokat.
A választási kampány felpörgését mutatja, hogy Magyarországon majdnem annyit költöttek a hirdetők a most vizsgált 30 napban, mint az azt megelőző 90-ben (január 15. és április 13. között 2,1 millió euró volt a politikai hirdetésekre fordított összeg). A többi országban ezzel szemben az intervallum csökkentésével a költések is visszaestek.
Korábbi vizsgálatunkban Magyarország lakosságarányosan a harmadik legnagyobb költőnek bizonyult, ezúttal azonban messze kiemelkedett az európai mezőnyből.
Míg nálunk 100 ezer lakosra vetítve 20 456 eurót fordítottak a hirdetők politikai reklámra 30 nap alatt, a második helyezett Belgiumban 13 211 eurót.
Itt érdemes megjegyezni, hogy a Meta „társadalmi kérdésekről, politikáról vagy választásokról szóló hirdetés” kategóriája szélesebb kört ölel fel, mint amit hagyományosan politikai hirdetésnek szoktunk tekinteni.
Mivel a Meta törölheti a nem megfelelően kategorizált hirdetéseket, a hirdetők sokszor inkább biztosra mennek. Így gyakran üzleti vállalkozások is a “társadalmi kérdésekről, politikáról vagy választásokról szóló hirdetés” kategóriába sorolják reklámjaikat, ha azoknak bármilyen társadalmi üzenete van.
Magyarországon ez a definíciós probléma nem igazán okoz torzítást az adatokban, hiszen a legnagyobb reklámozók – mint azt mindjárt látni fogjuk – kivétel nélkül klasszikus politikai hirdetők. Ugyanakkor a reklámköltésekben még Magyarországot is megelőző Németországban például a LichtBlick nevű napelemes cég volt a legnagyobb “politikai” hirdető a vizsgált időszakban.
Megafon/Fidesz vs. teljes országok
Magyarországon a legtöbb pénzért hirdetett Facebook-oldalak toplistáját a Fidesz és a Megafon uralja.
A Fidesz a párt központi oldalát, valamint Szentkirályi Alexandra és Orbán Viktor oldalának tartalmait hirdette a legmagasabb összegből a vizsgált időszakban. A Megafon hat influenszere került fel a toplistára: Ibolya Csenge, Bohár Dániel, Szarvas Szilveszter, Apáti Bence, Krondy Tamás és Deák Dániel.
Szentkirályi Alexandra a megafonos Ibolya Csenge és Korondy Tamás társaságában a Fidesz kampányrendezvényén. Fotó: Németh Dániel/444
E két hirdető mellett még a közmédia oldala, a hirado.hu fért be a legtöbb pénzzel megtolt oldalak közé.
A Megafon toplistás influenszerei mellett négy további oldalt is hirdetett április 14. és május 13. között (Trombitás Kristóf, A kopasz oszt, Déri Stefi, Kötter Tamás).
Összességében 618 987 eurót, közel 250 millió forintot költöttek 30 nap alatt.
A Fidesz az önkormányzati és EP-választás előtt a központi és főpolgármester-jelölti kampány finanszírozása mellett rengeteg helyi jelöltjét segítette kisebb-nagyobb összegű hirdetésekkel.
Összesen 497 451 eurót, közel 200 millió forintot költöttek a Meta hirdetéstárának adatai szerint.
A Fidesz egymaga több pénzért hirdetett, mint 16 uniós tagállamban az összes politikai hirdető együttvéve, a Megafon kiadásai pedig további két ország összesített költéseit múlták felül.
A magyarországi kampány annyiban persze speciális, hogy június 9-én az EP-választás mellett önkormányzati választásokat is tartanak.
Ezzel azonban nem vagyunk egyedül az EU-ban. Több más tagállamban is szerveznek országos vagy helyi választásokat az EP-választással egyidejűleg vagy nem sokkal azelőtt.
- Litvániában május 12-én, tehát az elemzésünkkel lefedett időszak végén tartották az elnökválasztás első fordulóját. A második forduló május 26-án lesz.
- Belgiumban június 9-én, az EP-választással egyidejűleg parlamenti és regionális választások is lesznek.
- Bulgáriában előrehozott parlamenti választást tartanak ezen a napon.
- Olaszországban június 8-án és 9-én regionális és helyi választások is lesznek.
- Romániában önkormányzati választásokat rendeznek az EP-választás napján.
- Németországban pedig több tartományban önkormányzati, illetve regionális választásokat tartanak.
A magyar önkormányzati választások ténye tehát önmagában nem indokolja, hogy ennyire kiugróan sok pénz menjen el nálunk politikai reklámokra a Facebookon.
(Címlapi kép: Szijjártó Péter külügyminiszter és Kovács István, a Megafon alapítója. Fotó: Bruzák Noémi/MTI)
A szerzőről

Teczár Szilárd
2025 márciusától a Lakmusz főszerkesztője. 2022 októberében csatlakozott a Lakmuszhoz, előtte 10 évig a Magyar Narancs újságírója volt. A European University Institute Global Executive Master programjának hallgatója.
Kövess minket
Ne maradj le egy anyagunkról sem, kövess minket máshol is!
Ajánlott cikkeink

Orbán belbiztonsági főtanácsadója nehezen értelmezhető számokkal bizonygatta az M1-en, hogy elakadt az EU migrációs csomagja

Orbán az ukránozás közben túlzó kijelentést tett az európai országok adósságáról
