Gazdasági sikerek, orosz befolyásolási hálózat és az a bizonyos bicikli – Ilyen volt a Lakmusz áprilisa

Fülöp Zsófia

2024. május 7. 09:14


Ezt a cikket 2024 májusában írtuk.
A benne lévő információk azóta elavulhattak.

Magyar Péter mellett volt időnk foglalkozni Szentkirályi Alexandra főpolgármester-jelölti kampányával, a „baloldali” politikusokkal, és minden idők legtöbb állami támogatásból forgatott magyar filmjével is.

Íme, a Top5 áprilisi cikkünk:

5. helyezett: Rendszeresen szerepel a kormánymédiában a két férfi, akikről felmerült, hogy egy orosz befolyásolási hálózat tagjai

Az Európai Unió területén folyó orosz befolyásolási kísérletet leplezett le március végén egy nemzetközi titkosszolgálati akció – erről számolt be legalábbis az ügy részleteit fokozatosan feltáró nemzetközi sajtó, élen a cseh DeníkN hírportállal. A nyomozás szerint a prágai székhelyű Voice of Europe hírportál orosz pénzből, közvetve a Kremlből irányítva terjeszt az orosz érdekeknek megfelelő üzeneteket az Európai Unióban.

Cikkünkben azt vizsgáltuk meg, hogy az elmúlt években a leleplezésben érintett személyek és orgánumok hol és milyen tartalmakat közvetítettek.

Két fő megállapításunk röviden:

  • A Voice of Europe főként kormánypárti angol nyelvű hírportálokról vette a magyar vonatkozású híreket, vagy szemlézte fideszes politikusok, kormánytagok közösségi médiás megnyilvánulásait. A portál felkérésére uniós témákat kommentáló szakértők között pedig feltűnt a fideszes László András, és a magyar kormánypárti média két újságírója is.
  • Almássy Ferenc és Nicolas de Lamberterie állandó vendégek volt a kormánymédiában, elsősorban a Hír TV, és az azóta megszűnt, a Hír TV-be olvasztott Echo TV műsoraiban. Eközben Almássy az EU-ban mostanra betiltott Russia Today francia nyelvű csatornáján szakértett különböző, Magyarországgal kapcsolatos témákban.

4. helyezett: Gazdasági sikereit sorolva indította be a Fidesz kampányát Orbán, de régről ismert túlzásokat találtunk a beszédében

Orbán Viktor is felszólalt április 19-én a Fidesz választási manifesztumának bemutató rendezvényén, amit a kormánypárt EP-választási kampányának nyitányaként is értelmezhetünk.

A miniszterelnök a bérek, a nyugdíjak, a megtakarítások és általában a gazdaság növekedésével dicsekedett kampánynyitó beszédében. Cikkünkben a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) és a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatainak segítségével ellenőriztük Orbán kijelentéseit

  • a foglalkoztatottságról,
  • a minimálbér, az átlagbér és az átlagnyugdíj növekedéséről,
  • a háztartások megtakarításairól,
  • a magyarok által használt autók számáról és
  • a gazdaság méretéről.

Összességében elmondható, hogy 2010 és 2024 között valóban javulás látszik az említett gazdasági mutatókban. A miniszterelnök azonban több esetben eltúlozza a javulás mértékét, például úgy, hogy az infláció figyelembevétele nélkül hasonlítja össze a 2010-es és 2024-es adatokat.

3. helyezett: Magyar Péter milliós biciklije nem női, és még csak nem is az övé

Magyar Pétert azzal támadta a kormánypárti média, hogy egy közel 2 millió forintos női biciklivel hajtott az I Bike Budapest felvonuláson.

„Ahogy kell, drága női szemüvege után egy nagyon drága, szintén női bringára pattanva tekert a szavazatokért”

– ezt írta Magyar Péterről a Tűzfalcsoport nevű oldal, miután Magyar április 20-án, szombaton barátnőjével részt vett az I Bike Budapest kerékpáros felvonuláson.

Azzal az állítással, hogy Magyar „nagyon drága női bringát tekert”, azonban több probléma is adódott:

  • A Tűzfalcsoport tévesen azonosította a bicikli típusát. Azt, amit Magyar valójában használt, a gyártó nem ajánlja kifejezetten nőknek.
  • Magyar továbbá nem tulajdonosa a valóban meglehetősen drága kerékpárnak, csak bérelte azt a felvonulás idejére.

2. helyezett: Így lendült újra támadásba Magyar Péter ellen a Megafon és a kormánymédia

Sűrű volt a húsvét előtti időszak a közéletben:

  • Magyar Péter március 26-án reggel hozta nyilvánosságra azt a hangfelvételt, amelyen volt felesége, Varga Judit igazságügyi miniszterként arról beszél, hogy Rogán Antalék kihúzathattak bizonyos részleteket a Völner-Schadl korrupciós ügy nyomozati irataiból.
  • A felvétel megjelenésére Varga Judit egy Facebook-poszttal reagált, amelyben arról írt, hogy Magyar Péter házasságuk alatt lelkileg és fizikailag is bántalmazta őt (és a felvett beszélgetés során is megfélemlített állapotban volt). Másnap, március 27-én este 8-tól pedig minderről közel kétórás interjút is adott Hajdú Péter Frizbi című műsorában.

A történések nyomán erőteljes kampány kezdődött a közösségi médiában: a Megafon tagjai újraindították a Magyar Péter lejáratását célzó videóikat, és egy hét alatt több mint 40 millió forintot költött a politikus elleni reklámokra. A közmédia és kormánypárti médiumok pedig Varga Judit Frizbi-interjúját népszerűsítették pénzért, a hirado.hu például a Facebookon is hirdette, több mint 600 ezer forintért.

A megjelent reklámokat ebben a táblázatban gyűjtöttük össze.

1. helyezett: Hányan voltak Magyar Péter tüntetésén?

Komoly számháború bontakozott ki a nyilvánosságban arról, mekkora volt a tömeg a Kossuth téren Magyar Péter április 6-i tüntetésén.

Maga Magyar Péter a helyszínen az RTL Klubnak nyilatkozva, és később Facebook-posztjában is azt állította, hogy a rendőrség becslése szerint 250-300 ezer résztvevő volt a demonstráción, de szerinte ennél is többen, 3-400 ezren voltak.

A Budapesti Rendőrfőkapitányság viszont azt közölte több médiummal, például a Telexszel is, hogy nem készített becslést a megjelentek számáról és a szervezőkkel sem közölt ilyen információt. A kormánybarát médiában közben Magyar Péter becslésénél és a Magyar által a rendőrségnek tulajdonított becslésnél jóval alacsonyabb számok kezdtek el keringeni.

A mi számításaink alapján magabiztosan az állítható, hogy legalább 100 ezren vettek részt a tüntetésen – ennél azonban nem sokkal többen.

A számításhoz ezúttal is a MapChecking alkalmazást használtuk, és a 444-en megjelent, Németh Dániel által készített drónfelvételeket vettük alapul.

Amit ajánlunk még:

Emellett kiszámoltuk, hogy a Most vagy soha! „reálértéken” számolva is minden idők legtöbb állami támogatásból forgatott magyar filmje: megnéztük, melyek voltak az elmúlt tíz év legbőkezűbben támogatott filmjei, és hogy a nézőszám alapján melyik film bizonyult a Nemzeti Filmintézet legjobb befektetésének.

Utánanéztünk a politikai hirdetéseknek és kiderítettük, hogy

Foglalkoztunk Szentkirályi Alexandra Kamuméter-sorozatával, amelyben Karácsony Gergely állítólagos hazugságairól beszél a Fidesz főpolgármester-jelöltje; és megnéztük, hogy lesz bárkiből „baloldali”, aki nem a Fidesz barátja. A Megafon arcai ugyanis előszeretettel riogatnak „baloldali” politikusokkal, ám van ezzel egy kis probléma: az általuk példaként említett politikusok nagyrésze valójában nem tekinthető baloldalinak.

És átolvastunk néhány friss tanulmányt is, amelyek azt bizonyítják, hogy van hatása a tényellenőrzésnek.

Egyéb híreink:

Új tananyaggal bővült a gyerekeknek szóló, álhírek felismerését segítő oldal: az Idea Alapítvány minőségi híreket bemutató anyaga abban segít a gyerekeknek, hogy megtanuljanak különbséget tenni a megbízható internetes források és a hamis információk között.

Az Európai Bizottság által finanszírozott Magyar Digitális Média Obszervatórium (HDMO) keretében készült program legújabb tananyagcsomagja a minőségi hírek főbb jellemzőit mutatja be.

Megtudhatjuk, hogy

Korábbi toplistáink itt érhetők el.

A szerzőről

Fülöp Zsófia

Fülöp Zsófia

2023 májusától a Lakmusz újságírója, korábban 9 évig a Magyar Narancsnál dolgozott, főként egészségügyről, szociális ügyekről és marginalizált csoportokról írt. Az oxfordi Reuters Institute ösztöndíjasaként a romák médiareprezentációját kutatta.