Épp az EU kért nagyobb béremelést a tanároknak, mint amit a kormány tervezett
2024. február 27. 15:13
Ezt a cikket 2024
februárjában írtuk.
A benne lévő
információk azóta elavulhattak.
Miközben a kormány szerint „ Brüsszel” akadályozta a tanárok béremelését, az általunk megszerzett dokumentumokból az derül ki, az Európai Bizottság kifejezetten támogatta, hogy a tanárok EU-s pénzből kapjanak fizetésemelést. Méghozzá nagyobbat és gyorsabban, mint ami a kormány eredeti tervében szerepelt.
Január végén már az új béremelési rendeletnek megfelelő emelt fizetést kaptak a magyar pedagógusok. Az Orbán Viktor által bejelentett bérfejlesztés az Európai Unió támogatásával valósul meg: az Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program Plusz (EFOP+) 1,8 milliárd eurónyi EU-s pénzt irányzott elő a béremelés támogatására, ez mai árfolyamon 700 milliárd forint.
A bőkezű uniós támogatás ellenére az elmúlt másfél évben a kormány és a kormánypártok képviselői gyakran beszéltek „ Brüsszelről” a béremelés akadályaként vagy késleltetőjeként.
A Fidesz például arról adott ki közleményt 2023 májusában, hogy baloldali politikusok azon dolgoznak Brüsszelben, „hogy a magyar pedagógusok ne kapják meg a béremelést”. Rétvári Bence, a Belügyminisztérium államtitkára két hónappal később arról beszélt a Magyar Nemzet nek, hogy „Brüsszel 800 milliárd forinttal tartozik a magyar pedagógusoknak”. Rétvári szerint „a magyar baloldal és Brüsszel mondvacsinált okokkal akadályozta meg”, hogy már a 2022/2023-as tanévben pénzüknél legyenek a pedagógusok.
A „brüsszelezésnek” annyi alapja van, hogy bár az Európai Bizottság 2022 decemberében elfogadta az EFOP+ programot, addig nem érkezhetett belőle uniós pénz, amíg a Bizottság úgy vélte, hogy Magyarország nem teljesít egy bírói függetlenségre vonatkozó úgynevezett horizontális feljogosító feltételt. A Bizottság egy évvel a program elfogadása után, 2023 decemberében döntött arról, hogy az igazságügyi törvénymódosítások után Magyarország teljesíti a feljogosító feltételt.
Ezzel együtt elvi akadálya nem lett volna annak (legfeljebb költségvetési korlátai lehettek), hogy a kormány már az uniós pénzcsap megnyílása előtt elkezdje magyar költségvetési forrásból finanszírozni az EFOP+-ban megígért béremelést. Erre Laurent Sens, a Bizottság munkatársa is rámutatott az EFOP+ monitoring bizottságának 2023. áprilisi ülésén , ahogy ez kiderül az ülés jegyzőkönyvéből:
Részlet az EFOP+ monitoring bizottság 2023 áprilisi ülésének jegyzőkönyvéből.
A Brüsszelt hibáztató nyilatkozatok értékeléséhez fontos információkat adhat két bizottsági dokumentum, amit a Lakmusz EU-s közérdekű adatigénylés (dokumentumokhoz való hozzáférés iránti kérelem) útján ismert meg:
- egy miniszteri találkozóról született feljegyzés
- és a Bizottság értékelése a magyar kormány által eredetileg benyújtott EFOP+-ról.
Ezekből kit űnik, hogy az Európai Bizottság kifejezetten ösztönözte a magyar kormányt a béremelés uniós támogatással történő megvalósítására, és nagyobb mértékű emelést javasolt, mint amit a kormány eredetileg benyújtott terve tartalmazott.
Hogy került bele?
Amikor a kormány 2021 szeptemberében közzétette az EFOP+ tervezetét, abban még nem szerepelt a pedagógusok béremelése.
A nyilvánosság először 2022. június 8-án értesülhetett arról, hogy a kormány uniós forrásokat vonna be a béremelés finanszírozásába. A fejleményről Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár tájékoztatta a pedagógus-szakszervezeteket . Nagy Erzsébet, a PDSZ képviselője a tárgyalás után így számolt be erről:
„Mindent úgy akarnak megoldani, hogy azok uniós pénzekből történjenek. Meghallgattuk a hosszas magyarázkodást arról, hogy jelen pillanatban az Unió, az Európai Bizottság hogyan próbálja megakadályozni, hogyan nem fogadja el azokat a projekteket, amelyeket beterjeszt a kormány. És miáltal az egész csomagot egyben lehet elfogadni, hát ezért tudnak késni a pedagógusbérek is.”
Másnap a Belügyminisztérium az ATV megkeresésére hivatalosan is azt válaszolta: Brüsszel a hibás a tanárok bérfejlesztésének csúszása miatt.
Ebből az időszakból, 2022 júniusából származik az első bizottsági dokumentum, amit a Lakmusz megismert: egy belső használatra készült feljegyzés Nicolas Schmit foglalkoztatásért felelős uniós biztos és Navracsics Tibor területfejlesztési miniszter 2022. június 15-i találkozójáról.
A feljegyzés szerint Schmit biztos volt az, aki a találkozón felhívta a figyelmet az oktatásba és képzésbe történő befektetés fontosságára.
A Bizottság egy meg nem nevezett Magyarországért felelős munkatársa pedig „kiemelt témaként említette a tanárok fizetésének felzárkózását és az EFOP+ hiányzó prioritásait”.
Forrás: Európai Bizottság
A „prioritás” az uniós fejlesztéspolitikai zsargonban programelemet jelent. Mint említettük, az eredetileg közzétett EFOP+ tervezetben nem szerepelt prioritásként a pedagógusok béremelése, a későbbi verziókban viszont megjelent a „pedagógus életpályamodell” cím alatt.
Az nem ismert, hogy a kormány és a Bizottság közötti tárgyalások során ki vetette fel először, hogy a pedagógusok béremelésére is lehetne fordítani az EU-s pénzeket. Az viszont kiderül a 2022 júniusi dokumentumból, hogy a Bizottság támogatólag állt a béremeléshez, sőt kifejezetten ösztönözte a kormányt arra, hogy foglalja bele az életpályamodellt az EFOP+-ba, nagyjából egyidőben azzal, hogy a kormány képviselői a nyilvánosságban elkezdtek a béremelést akadályozó Brüsszelről beszélni.
A feljegyzés szerint egyébként a Bizottság az EFOP+ benyújtásával is sürgette a kormányt. Azt mondták Navracsicsnak, hogy a hivatalos benyújtásnak július 30-ig meg kell történnie, és a lehető legkorábbi időpontra kértek egy informális verziót.
2022. július 30-án a kormány ténylegesen be is adta a Bizottsághoz az EFOP+ programot, amiben immár szerepelet a pedagógusok béremelése 978 millió eurónyi előirányzott uniós forrással.
Hogyan lett a duplája?
Hogyan lett a 2022 nyarán tervezett 978 millió eurós támogatásból 1,8 milliárd euró 2022 decemberére, amikor a Bizottság végül elfogadta az EFOP+-t?
Ebbe a folyamatba enged bepillantást a második dokumentum, ami a Bizottság 2022. október 10-én elküldött észrevételeit tartalmazza az EFOP+ júliusban benyújtott változatára.
A ’22 nyári verzióban még az állt, hogy a pedagógusok átlagbérének 2028-ra kell elérnie a diplomás átlagbér 80 százalékát, és a 2028-as bért 2029-ben az infláció mértékével kell növelni.
A Bizottság októberi levelében azt az észrevételt tette, hogy ha a tanári pálya vonzerejének tartós növelése a cél, akkor ez a vállalás „messze van az elégségestől”.
Forrás: Európai Bizottság
A Bizottság a dokumentum szerint több olyan javaslatot tett a béremelés részleteiről, amelyek megjelennek a 2022 decemberére átdolgozott és elfogadott EFOP+ szövegében. A Bizottság kérte például:
- hogy a tanári átlagbérek 2028 helyett már 2025 január 1-ig érjék el a diplomás átlagbér 80 százalékát, és 2030 végéig maradjanak is ezen a szinten;
- hogy a pedagógusbérek már 2023-ban kezdjenek el emelkedni a diplomás átlagbérhez viszonyítva;
- hogy a béremelés az alapbérekben jelenjen meg;
- hogy a hátrányos helyzetű diákokkal foglalkozó tanárok béremelése legalább 10 százalékponttal magasabb legyen az átlagosnál;
- hogy a pályakezdő tanárok béremelése legalább 10 százalékponttal magasabb legyen az átlagosnál;
- és hogy kerüljön be a programba egy számszerű vállalás arról, hogy a béremelés hatására mennyivel fog nőni a tartósan pályán maradó pedagógusok aránya.
A levél megerősíti a Szabad Európa korábbi értesülését arról, hogy a Bizottság kérésére gyorsította fel a kormány a tervezett pedagógus-béremelés ütemét. Az, hogy a diplomás átlagbérhez viszonyított 80 százalékos célszámot három évvel előbbre hozták, nyilván a költségeket is megemeli, és ez tükröződhet az uniós finanszírozás növekedésében.
A Bizottság „konstruktív és támogató” fellépését a pedagógusbérekkel kapcsolatban egyébként Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter is elismerte a 2022. október 13-i (néhány nappal a Bizottság észrevételeinek kézhezvétele után tartott) kormányinfón.
Ugyanakkor néhány perccel később már arról beszélt, hogy „a magyar baloldal mindent megtesz az ellen, hogy az Európai Bizottsággal meg tudjunk állapodni”, és a kormányzati kommunikáció a későbbiekben is Brüsszel béremelést akadályozó, késleltető szerepét hangsúlyozta, a konstruktív hozzáállásról pedig elfeledkezett.
A béremelést övező kommunikációt Laurent Sens, a Bizottság munkatársa is sérelmezte a már említett tavaly áprilisi monitoring bizottsági ülésen. A jegyzőkönyv szerint azt mondta, nem tartja szerencsés kommunikációs iránynak a Belügyminisztérium nyilatkozatait arról, hogy az Unió visszatartja a forrásokat. Szerinte a megfelelő üzenet arról szólna, hogy „Magyarország egy kritikus költségvetési időszakban a tanárok fizetését jelentősen megemelheti – ami régóta várat magára – egy kivételes uniós forrás segítségével.”
A szerző jelenleg a bonni Academy of International Affairs NRW ösztöndíjasa. A cikkben elemzett dokumentumokhoz a kutatási projekt keretében jutott hozzá.
A szerzőről

Teczár Szilárd
2025 márciusától a Lakmusz főszerkesztője. 2022 októberében csatlakozott a Lakmuszhoz, előtte 10 évig a Magyar Narancs újságírója volt. A European University Institute Global Executive Master programjának hallgatója.
Kövess minket
Ne maradj le egy anyagunkról sem, kövess minket máshol is!
Ajánlott cikkeink

Orbán belbiztonsági főtanácsadója nehezen értelmezhető számokkal bizonygatta az M1-en, hogy elakadt az EU migrációs csomagja

Orbán az ukránozás közben túlzó kijelentést tett az európai országok adósságáról
