Nem szavazták meg az ellenzéki pártok, hogy több közpénzt kapjanak a frakcióik
2025. január 14. 08:21
Ezt a cikket 2025
januárjában írtuk.
A benne lévő
információk azóta elavulhattak.
Magyar Péter szerint a Fidesz a parlamenti ellenzékkel karöltve szavazott meg plusz 16 milliárdot a pártoknak. Megnéztük a hivatalos adatokat a szavazásról: ezek alapján egy ellenzéki párt kivételével mindegyik nemmel szavazott a javaslatra, és az az egy is tartózkodott.
Január 7-i Facebook-posztjában Magyar Péter egyszerre ment neki a Fidesznek és az ellenzéknek a parlamenti pártoknak járó állami támogatás megemelése miatt.
„Nem mi szavaztuk meg decemberben, hanem a Fidesz a parlamenti »ellenzékkel« karöltve, hogy az eddigi állami pénzeken felül 2025-re még plusz 16 milliárd forint költőpénzt kapjanak a nulla társadalmi támogatottsággal rendelkező pártocskák frakciói”
– írta a Tisza párt elnöke.
A momentumos Szabó Szabolcs hazugságnak nevezte Magyar állítását, és azt írta (szintén a Facebookon), hogy a Momentum nem szavazta meg a plusz 16 milliárdot, ahogy a többi ellenzéki párt sem.
Ebben a cikkben összefoglaljuk, hogyan változik 2025-ben a parlamenti frakciók támogatása, illetve a parlament honlapjának szavazási adatai alapján bemutatjuk, ki támogatta és ki ellenezte az erről szóló törvénymódosítást.
A frakciók megemelt támogatásának részleteit tartalmazó salátatörvényt csak a Fidesz és a KDNP képviselői szavazták meg. A DK, a Momentum, a Jobbik, a Párbeszéd, a Mi Hazánk és az LMP nemmel szavazott, az MSZP pedig tartózkodott.
A salátatörvénynek csak egyetlen pontját támogatta az ellenzék (leszámítva a Mi Hazánk képviselőit), de az nem a frakciótámogatásokról, hanem a végrehajtási törvény módosításáról szólt.
Kerestük a Tisza párt sajtóosztályát, de cikkünk megjelenéséig nem részletezték, mit értett Magyar Péter azon, hogy a Fidesz a parlamenti ellenzékkel karöltve szavazta meg az állami támogatás emelését.
Mennyi pénzt kapnak a frakciók?
A 2025-ös költségvetés megalapozásáról szóló, decemberben elfogadott törvény joggal nevezhető salátatörvénynek, hiszen több mint 60 különböző jogszabályt módosított.
Négy lényeges ponton változtak a szabályok:
- Minden képviselőnek van egy kerete a munkáját segítő alkalmazottakra. Erre eddig a képviselői tiszteletdíj kétszeresét lehetett fordítani havonta, mostantól a 3,3-szorosát lehet. A képviselői tiszteletdíj a bruttó átlagbér háromszorosa, jelenleg (február végéig) 1 767 342 forint. Ez azt jelenti, hogy a havi alkalmazotti keret képviselőnként 3,5 millió forintról 5,8 millióra nő.
- Emellett a frakciók munkáját is alkalmazottak segítik; hogy mennyi, az a frakció méretétől függ. A decemberi törvénymódosítás jelentősen megemelte az alkalmazható személyek számát és az alkalmazottakra fordítható bérkeretet is. A bérkeret eddig a maximális létszám és a bruttó átlagbér 2,5-szeresének szorzata volt, mostantól a maximális létszám és a bruttó átlagbér négyszeresének szorzata lesz.
- Irodaköltségre a frakciók eddig képviselőnként a képviselői tiszteletdíj 50 százalékát fordíthattak havonta, ez 80 százalékra nő.
- Általában működésre pedig a tiszteletdíj 30 százalékát fordíthatták képviselőnként, ez 50 százalékra nő.
A Telex az Országgyűlés Hivatalától kapott adatok alapján azt írta, hogy a változások után a Fidesz frakciótámogatása például havi 419 millió forintról 761 millióra nő, a Momentumé 40 millióról 69,5 millióra, az LMP-é pedig 22 millióról 37 millióra.
Magyar Péter valószínűleg a költségvetési törvényből következtetett arra, hogy a teljes 2025-ös évben 16 milliárd forintos többletkiadást eredményeznek a módosított szabályok.
Amikor a költségvetési javaslatot benyújtották, az Országgyűlés személyi juttatásaira 39,8 milliárd forintot terveztek, egyéb parlamenti kiadásokra 16,8 milliárdot. Ezek az összegek menet közben – az új frakciótámogatási szabályok ismeretében – 54,1, illetve 18, 2 milliárd forintra emelkedtek.
Ki hogy szavazott?
A frakciótámogatási szabályok módosítása eredetileg nem szerepelt a költségvetést megalapozó salátatörvény-javaslatban, azt a Törvényalkotási Bizottság utólag illesztette bele.
A parlament honlapján található szavazási jegyzőkönyvekből kiderül, hogy az egyes pártok képviselői hogyan szavaztak a Bizottság összegző módosító indítványáról, majd a végleges törvényjavaslatról (a szavazási eredményeket erről az oldalról lehet elérni).
Az összegző módosító javaslatról két külön szavazást tartottak, egyet a javaslat minősített többséget (kétharmadot) igénylő részéről, egyet az egyszerű többséget igénylő részről (a frakciótámogtási szabályok változása részben az első, részben a második szavazáshoz tartozott).
A két szavazáson csak a Fidesz és a KDNP képviselői szavaztak igennel, valamint Ritter Imre német nemzetiségi képviselő. 46 ellenzéki nemmel szavazott, nyolc MSZP-s képviselő tartózkodott. A kétharmados szavazásnál az egyik momentumos képviselő, Lőcsi Lajos is tartózkodott, de a Momentum sajtóosztálya arról tájékoztatta a Lakmuszt, hogy végig ellenezték a módosítást, Lőcsei véletlenül nyomott tartózkodást.
A végleges törvényjavaslatról is két részletben szavaztak (itt és itt), de az eredményekben nem volt különbség.
Az MSZP sajtóosztályát is kerestük, de cikkünk megjelenéséig nem indokolták meg, miért tartózkodtak a szavazásoknál.
Egyébként a frakcióknak járó pluszpénz fedezetét biztosító 2025-ös költségvetést sem szavazták meg az ellenzéki pártok.
Mit szól az ellenzék a több pénzhez?
Mivel a frakciótámogatási szabályok módosítását menet közben, bizottsági javaslatként adták be, vita nem igazán volt róla a parlamentben.
Jámbor is 16 milliárdos pluszjuttatást említett, majd azt mondta:
„Szerintem ez az összeg abban a helyzetben, amikor most látjuk, hogy milyenek az élelmiszer-inflációs adatok, vagy amikor azt látjuk, hogy a zárszámadási törvényben a tavalyi évben a második legrosszabbul kereső szakma a gyermekvédelmi dolgozóké a magyar állam alkalmazottai közül, a legrosszabbul keresők pedig a vízügyi dolgozók voltak, akik most béremelést kaptak, akkor nem biztos, hogy ez a jó preferencia arra, hogy mire költse az állam a pénzét.”
A Telex kérdésére a Momentum is egyértelműen negatívan nyilatkozott az új támogatási szabályokról. Azt írta a párt, hogy „aránytévesztésnek” tartják a frakciótámogatások emelését, és hogy a különbözetből a cserbenhagyott gyerekeket, családokat, közösségeket szeretnék segíteni, például kulturális és szociális alapokkal, fiataloknak szóló oktatási szolgáltatásokkal.
Ennek a részleteit viszont még nem dolgozták ki. Mint láttuk, a megemelt állami támogatás nagyrészt kötött felhasználású: irodaköltséget és alkalmazotti béreket lehet belőle fizetni. A legnagyobb szabadságuk az általános működési költség felhasználásakor van a frakcióknak, de itt is kérdéses, hogy a Momentum által megjelölt tevékenységek finanszírozhatók lesznek-e.
A párt azt írta a Lakmusznak, hogy a megemelt támogatás felhasználásáról a „minden jogszabálynak megfelelő részletszabályokat a Momentum Mozgalom elnöksége jogászokkal és könyvelőkkel fogja véglegesíteni”.
(Címlapi fotó: Bankó Gábor/444)
A szerzőről

Teczár Szilárd
2025 márciusától a Lakmusz főszerkesztője. 2022 októberében csatlakozott a Lakmuszhoz, előtte 10 évig a Magyar Narancs újságírója volt. A European University Institute Global Executive Master programjának hallgatója.
Kövess minket
Ne maradj le egy anyagunkról sem, kövess minket máshol is!
Ajánlott cikkeink

Hogy lehet, hogy az európai statisztika szerint több gyerek születik Magyarországon, mint amennyiről a KSH beszámol?

Termékenység, orvoslétszám, rezsicsökkentés, magyarok az űrben – Orbán parlamenti szezonnyitón elhangzott 4 állítását ellenőriztük
