Közel 70 fideszes jelölt járt a Megafon képzésein, mielőtt elindult az önkormányzati választáson

Német Szilvi

2024. május 14. 16:01


Ezt a cikket 2024 májusában írtuk.
A benne lévő információk azóta elavulhattak.

Országszerte több mint 430 ember vett részt a Megafon képzésein – a tanfolyamokon készült képekről beazonosítottuk, kik voltak ők.

A Megafon világa nemcsak a több száz millió forintnyi hirdetési pénzzel megtolt Bohár Dánielekből és Trombitás Kristófokból áll. Sőt, a jobboldali influenszerképző már indulása óta nagy hangsúlyt fektet arra, hogy a konzervatív gondolkodású átlagembereket szólítsa meg, akikből majd „profi Facebook-harcosokat” képez.

„Sokat beszélünk a nagy elérésű véleményvezéreinkről, viszont kevesebb szó esik arról a több száz emberről, akik eddig elvégezték a Megafon képzését. Hétköznapi emberekről van szó, akik iskolájuk, munkájuk, családjuk mellett arra is szánnak időt, hogy tegyenek valamit a balliberális túlsúly ellen. Szerintem sokkal nagyobb sztori az, hogy ezek a hétköznapi emberek felállnak a székből, és azt mondják: »Ezt nem tűrjük tovább, lázadunk!«”

– nyilatkozta Kovács István, a Megafon Központ alapítója 2022 tavaszán a Mandinernek .

Azóta, az elmúlt két évben közel 50 ilyen képzést tartott a Megafon, amelyeken több mint 430, az ország különböző szegleteiből érkező érdeklődő vett részt.

De pontosan kik ezek az emberek? És hogyan vesznek részt a közvélemény formálásában, miután felvértezték magukat a „megafonos” tudással és támogatással? Cikksorozatunkban ennek járunk utána.

A kutatáshoz a Megafon-tanfolyamok résztvevőit dokumentáló, 2022. február és 2024. márciusa között készült csoportképeket vettük alapul, amelyek a központ hivatalos Facebook-oldalán nyilvánosan elérhetők. A képen látható arcok, a névtáblákon kivehető nevek és a szereplők egyéb internetes tevékenysége (cikkek, sajtófotók, nyilvános közösségi médiás posztok) segítségével azonosítottuk a képzés résztvevőit.

Ezek alapján azt találtuk, hogy a tanfolyamok látogatói korántsem kizárólag „hétköznapi emberek”. A tréningeken nagy számban vettek részt olyanok, akik vagy eleve aktív politikusként kerültek a kurzusra, vagy azt követően léptek politikai pályára.

A kurzus résztvevői közül közel hetvenen júniusban a Fidesz-KDNP színeiben vagy független jelöltként indulnak az önkormányzati választásokon.

Elemzésünkből az is jól látszik, hogy voltak képzések, amelyeken kifejezetten egy-egy régióra, városra vagy budapesti kerületre koncentrálva képezték a „politikai akcióközösség” tagjait.


Illusztráció: Szulágyi Réka-Kiss Bence

A Megafon működése: hungarikum

A Megafon központ 2020. májusában jött létre abból a célból , hogy „megtalálja és felerősítse a nemzeti hangokat” az interneten. A Megafon azzal kívánja felvenni a versenyt a vélt „baloldali” médiatúlsúllyal szemben, hogy a jobboldali átlagfelhasználókból profi tartalomgyártókat farag, az egyes embereket hálózatba szervezi, a legtehetségesebbeknek pedig milliós hirdetésekkel növeli az elérését.


Oktatás a Megafon Polgár utcai stúdiójában. A falon a Politika Apostola nevet használó miskolci villamosvezető-influenszer videója. Forrás: Facebook

A Megafon nemzetközi összehasonlításban nem az első olyan szervezet, amely közös platformra tereli a „jövő tartalomelőállítóit” vagy technikai és anyagi támogatást nyújt nekik. A közösségi videómegosztók hőskorában, a 2010-es évek elején számos olyan vállalkozás született (például az amerikai Makers Studio vagy a Next New Network), amelyek akár több száz videókészítőt képviseltek: stúdiót béreltek, beszálltak a gyártásba és szerkesztésbe, emellett pedig intézték a „kreátorok” YouTube-bal és egyéb márkákkal kötött szerződéseit. Ebben a modellben az alkotóknak kizárólag a tartalomgyártásra kell koncentrálniuk, míg a cégek leveszik róluk a menedzsment terheit, és minden eszközzel azon vannak, hogy pénzre váltsák az általuk képviselt alkotók virális videóit – és végül megsarcolják az így szerzett bevételeket.

A magyar inkubátor a fenti, úgynevezett multichannel networkökhöz (MCN) hasonló ernyőszervezet,

működése számos tekintetben mégis hungarikum.

A Megafon ugyanis nem piaci alapon működik: nonprofit vállalkozásként elvileg nem célja a piaci értékesítés, sőt, nemzetközi mezőnyben is kiemelkedően magas összeget költ az általa képviselt alkotók produktumainak láthatóságáért. 2019 és 2023 vége között 1,3 milliárd forintért hirdették támogatott partnereik tartalmait , az idei választási kampányban pedig alig több mint 4 hónap alatt költöttek 470 millió forintot.

Emellett a digitális inkubátor minden járulékos költséget magára vállal a gyártástól a mentorálásig, a kreátorokat pedig nem az online könnyen pénzre váltható tehetség vagy internetes népszerűség , hanem politikai értékválasztás alapján választja ki. Ez a kritérium saját megfogalmazásuk szerint a „konzervatív világnézet”.

És hogy pontosan miből van minderre pénze a Megafonnak? Azt nem lehet pontosan tudni. A Megafon mögött álló cég 2020 óta több mint 5 milliárd forintnyi támogatásban részesült, azonban a céges iratok nem részletezik, hogy ezt pontosan kiktől kapta – a szervezet korábban csak annyit közölt, hogy jobboldali üzletemberektől. Azonban a sajtóban több cikk is megjelent arról, hogy a Megafonhoz – átláthatatlan módon, különböző alapítványokon keresztül – közpénz is juthatott.

„Digitális szabadságharcosokat” képez

A Megafon első képzése 2020 szeptemberében indult, az egykori Index szerkesztőségének épületében, az óbudai Flórián-udvar tágas irodaházában. Itt rendezték be „Magyarország első jobboldali közösségi stúdióját”, ahol minden infrastrukturális feltétel adott a profi vizuális anyagok rögzítéséhez.


A Megafon mellett az irodaházban jelenleg is több médiacég és például a Rubicon Intézet működik. Forrás: bif.hu

A felhívások szerint a négynapos, ingyenes képzés ellátja a jelentkezőket minden olyan ismerettel, amely a közösségi médiában való érvényesüléshez szükséges. A tanfolyamon „véleményvezérek, szerkesztők, egyetemi oktatók, valamint reklám- és médiaügynökségnél dolgozó szakemberek” készítik fel a résztvevőket olyan témákban, mint

  • hogyan működik az online tér és az algoritmusok,
  • milyen tartalmak futnak jól a különböző közösségi média platformokon,
  • mik a véleményvezérkedés mint szakma legújabb fejleményei,
  • hogyan kell brandet építeni,
  • kamerák előtt szerepelni,
  • Facebook-közösséget menedzselni,
  • jó szöveget írni, videót, grafikákat, mémeket készíteni, vagy
  • kríziskommunikálni ,
  • hogyan lehet következetesen sok lájkot szerezni és
  • bejegyzéseket hirdetni.

Héjja Domonkos irodavezető és Dukász-Krisztel Renáta kommunikációs koordinátor szerint már az első képzést óriási érdeklődés kísérte: több mint 450 ember jelentkezett a Megafon honlapján keresztül. Közülük eredetileg 100 ember képzését tervezték , a koronavírus-járvány miatt azonban ennek a célszámnak csak a felét tudták teljesíteni . A személyes jelenléthez kötött foglalkozásokat egy évvel később, 2021júniusában hirdették meg újra, azóta pedig rendszeresen szerveznek tanfolyamokat. Az idei választási kampány kezdetén aktívan hirdették is a képzést: több mint 15 millió forintot költöttek az új „digitális szabadságharcosok” toborzására.

A tanfolyam végzőseit 2022 februárjától kezdték csoportképek formájában szisztematikusan is dokumentálni .

Annak ellenére, hogy a digitális inkubátor működése számos szempontból nem átlátható, ezek a fényképek a központ hivatalos Facebook-oldalán nyilvánosan elérhetők (sok esetben úgy, hogy az egyes résztvevők neve a nyakukban lógó névtábláról le is olvasható).

A csoportképek alapján készült becslésünk szerint a Megafon 2022 februárja és idén március között összesen 50 képzési alkalmat szervezett, amelyen több mint 430 ember vett részt.


Naptáron jelöltük azokat a napokat, amelyeken a csoportképek szerint 2022 és 2024 között a képzések zajlottak. Adatok forrása: Facebook, Megafon

A fényképek alapján a képzések az 1-2 hónapos nyári leállás kivételével egész évben zajlottak: a havi 3-4-5 tanfolyamon pedig alkalmanként átlag 10 résztvevővel foglalkoztak.


Forrás: Facebook, Megafon (kép 1 , kép 2 )

A legkevesebb számú alumni a 2022-es országgyűlési választásokat követő hónapban hagyta el a Megafon keltetőjét (4 fő), a legtöbb pedig tavaly márciusban (18 fő). Előfordul, hogy egy-egy „képzős” több képen is szerepel: Józsa Csaba László, az érdi önkormányzat egyik fideszes tagja – aki most a párt helyi önkormányzati képviselőjelöltje – például összesen hat alkalommal vett részt a Megafon közösségi média tanfolyamán, amiről a politikus be is számolt saját Facebook-oldalán:

“Folyamatosan kell frissíteni a tudást, hiszen a közösségi média állandóan fejlődik és lépést kell tartani” – írta Józsa a képzésekről készült posztjához, amelyet Víg Mihály Werckmeister harmóniáját idéző zenei aláfestés kísér.

Honnan jöttek?

A tanfolyamok a Megafon óbudai irodájában zajlanak, az utóbbi két évben mégis valamennyi megyéből, sőt a határon túlról is érkeztek résztvevők a négynapos képzésekre. Az egyik legkisebb település, ahonnan leendő véleményvezér érkezett, az a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei, alig több mint ezer lelket számláló Ináncs, de olyan községekből is csatlakoztak, mint a Velencei-tó mellett fekvő Pákozd, a Fejér megyei Óbarok, vagy a Pilis hegység lábánál fekvő Pilisjászfalu.


A legtöbb jelentkező azonban budapesti (90 fő), míg az ország megyei jogú városaiból összesen hatvanketten csatlakoztak a Megafon képzéséhez: a legtöbben Miskolcról (8 fő), Székesfehérvárról (6 fő), Győrből (6 fő) és Békéscsabáról (5 fő) érkeztek.

Ahogy a térképen is látszik, a tréningek híre a határon túliakhoz is elért: Dunaszerdahelyről 2, Csíkszeredáról 1, a felvidéki Nagykaposról és Alistálról szintén 1-1 érdeklődő jelent meg a Megafon Polgár utcai műhelyében. De olyan is volt, hogy a magyar diaszpóra tagjai távolabbról csatlakoztak be: a több mint húsz éve New Yorkban (is) élő , a hazai Fideszes rendezvényeken feltűnő öltözéke miatt már szinte celebnek számító Szilágyi Ákos is szerepel az egyik csoportképen a képzősök között.

Szilágyi a hátsó sorban, balról a második. A Megafon képzésén kivételesen egy unalmas pólóban jelent meg. Forrás: Facebook, 2022.06.02.

A résztvevők lakóhely szerinti eloszlásából az is kiderül, hogy több esetben a csoportokat földrajzi régiók szerint állították össze, vagyis a polgári körökhöz hasonló országos építkezés mellett tudatosan koncentráltak egyes megyékre, városokra vagy kerületekre.

Tavaly novemberben például egy olyan 8 fős csapat végzett, amelynek 4 tagja Békéscsabáról, egy Békésről, egy pedig a környékbeli Kondorosról származik, míg a maradék 2 ember a szomszédos megyéből, Szentesről és Hódmezővásárhelyről érkezett. Egy másik alkalommal, tavaly februárban viszont főleg Fejér megyei kistelepülésekről válogattak be résztvevőket:



Az adatok szerint ez a földrajzi koncentráció egyáltalán nem egyedi eset: a 12 fős tavaly októberi tanfolyamon például Győr-Moson-Sopron megye volt terítéken. A résztvevők között egyaránt felbukkantak a győri Fidelitas elnökségi tagjai , a Soproni Téma közösségi hetilap munkatársa , de a térség országgyűlési képviselőjének fia, Kara Barnabás is, aki egyben a legfiatalabbként járta ki a Megafon véleményvezér-képzését. ( Saját oldalát , amelyen a kormánypárt kommunikációs paneljeire szorítkozik, egyelőre nem nagyon veszi a közönség - kevesebb mint százan követik.)

A régiós fókusz mellett előfordult, hogy a képzésen egy-egy város került reflektorfénybe: 2023 áprilisában például egyszerre képezte magát Szádoczki Imre, a váci Fidesz elnöke, Pető Csilla a váci Fidesz-KDNP önkormányzati képviselőjelöltje, Szabó Csaba, a váci Fidelitas elnöke (aki azóta szintén képviselőjelölt ), illetve a Vác online volt- és jelenlegi főszerkesztője, Hujbert István és Saliga Zsófia is. Nem véletlen, hogy Vácot ennyien és ilyen hangsúlyosan képviselik: a várost 2019 óta az ellenzéki összefogás jelöltje, Matkovich Ilona vezeti.

Az, hogy ki honnan érkezett, nem minden esetben vezetett oda, hogy szűkebb pátriájának közéletével foglalkozzon a Megafon-képzés keretében. A helyi ellenzéki jelöltek lejáratására szakosodott Kaposvári Közéleti Kávéház elnevezésű oldal nak főként nem kaposváriak szerkesztik. Az oldal egyik arca például Szikra Levente , a budapesti székhelyű Alapjogokért Központ vezető elemzője , aki 2022 októberében járta ki a Megafon tanfolyamát.A projektben részt vesz a győri Bagó Bernadett is, aki a Momentum Mozgalom közösségi média menedzseri posztjáról váltott a kormánypárti influenszerkedésre .



Kik ők?

A Megafon saját magát egy olyan sokszínű közösségként jellemzi , amelynek „fiatalok, idősek, dolgozók és tanulók” egyaránt a részei. „Ha találnánk egy-két olyan embert, legyen az vidéki fiatal vagy fővárosi idős néni, esetleg ötgyermekes családanya, akinek fel tudjuk futtatni a Facebook-oldalát vagy YouTube-csatornáját, [...] annak én már nagyon örülnék – mondta Kovács István egy 888-nak adott interjúban.

Az influenszerképző azóta is kitart amellett, hogy egy „alulról szerveződő politikai akcióközösség ”, amelyben “teljesen hétköznapi” embereket tanítanak. „Nem politikusok vagy politikai aktorok, csak részt vesznek ebben a világban és hangjuk, véleményük van” - mesélte Filep Dávid, aki A kopasz osztként indított közéleti oldalt.

A végzősökről készült elemzésünk során azonban azt találtuk, hogy a Megafon tanfolyamain beazonosított résztvevők többségükben a hazai közéletet aktívan alakító szereplők. De számos olyan esettel is találkoztunk, amikor egy-egy résztvevő a kurzust követően lépett politikai pályára.

2022 februárja óta az általunk beazonosított több mint 250 résztvevőből

  • negyvennyolc aktív politikus és hozzátartozója,
  • harminchárom Fidelitas-tag,
  • huszonhat médiamunkás és tizenhat kreatív,
  • tizenegy Fidesz-KDNP pártszövetséget segítő aktivista,
  • tizenegy önkormányzati és államigazgatási dolgozó,
  • nyolc kormányközeli vagy jobboldali szervezetben aktív tag,
  • nyolc elemző, és
  • három egyházi ember

csatlakozott a Megafon közösségéhez.

Ezzel szemben összesen 86 magánembernek a közösségi média jelenlétét segítette a kormányközeli intézet mentorálással, illetve nyújtott technikai vagy egyéb támogatást.

Politikus influenszerek

Hogy a Megafon képzései kormánypárti politikusokat is érdekelnek, arról idén januárban a Telex írt először. Akkor egy technikai hiba, egy véletlen adatszivárgás miatt jutottak hozzá az egyik megafonos tanfolyam jelentkezési űrlapjaihoz. Az összesen 53 jelentkezőből 9 aktív politikust azonosítottak és több, a Fidesznek közvetlenül dolgozó személyt, akiket a cikkben nem neveztek meg.

Az összes nyilvános képzésfotó átvizsgálása során mi azt találtuk, hogy az elmúlt két évben közel 50 aktív politikus és hozzátartozójuk (házastársuk vagy gyermekük) vett részt a Megafon tanfolyamán. További közel 30 fidelitasos és magánszemély pedig a képzés után lépett politikai pályára.

( A választott képviselők több esetben családtagjaikat delegálták az influenszerképzőbe: Kalocsáról például Filvig Géza fideszes polgármester felesége, Dunakesziről Dióssi Csaba fia, Fejér megyéből Törő Gábor országgyűlési képviselő lánya, illetve Khoór Máté solti képviselőjelölt felesége is részt vett a tanfolyamon. Gyimesi László, szegedi Fidesz-elnök felesége, Gyimesi Zsuzsann a pedig a tanfolyam elvégzése óta Hegyvidék képviselőjelöltjeként be is lépett a közéletbe).

Közel 70 főre rúg azoknak a száma, akiket a digitális inkubátor az elmúlt két évben kommunikációs erőforrással támogatott, most pedig jelöltként indulnak a nyár eleji helyhatósági választáson.


Forrás: Facebook

Közülük a Nemzeti Választási Iroda nyilvántartása szerint

  • negyvenketten egyéni választókerületben,
  • tízen polgármesterként,
  • nyolcan egyéni listán,
  • öten vármegyei listán,
  • ketten fővárosi listán, további
  • egy személy pedig települési kompenzációs jelöltként méretteti meg magát június 9-én.

Az összesen 68 jelölt közül 62-en a Fideszt-KDNP jelöltjeként indulnak. Hatan azonban nem fideszesként hanem - elvileg - függetlenként vagy helyi egyesületek színeiben mérettetik meg magukat. Korábban azonban ők is részt vettek a Megafon tréningjein:

  • Bányai József, Pilisjászfalu polgármesterjelöltje,
  • Dobrai Zoltán, Telki polgármesterjelöltje (Itthon az Otthonunkért Egyesület),
  • Dudás Zsolt Csehi polgármesterjelöltje,
  • Ihárosi Péter Somogyszob polgámesterjelöltje,
  • Szili Csaba Gergely, Fejér vármegye egyéni listás jelöltje, és
  • Utassy Patrik, Bükkszenterzsébet egyéni listás jelöltje.


A Megafonon képzésén részt vett politikusok névsora ebben a táblázatban olvasható.

Politikuskeltető?

Mivel kutatásunk egy hosszabb időszakot tekint át, több olyan résztvevőt azonosítottunk, akik a tanfolyam idején még nem viseltek köztisztséget, azóta viszont beléptek a nagypolitikába. Ők jellemzően a „konzervatív, jobboldali” fiatalok közül kerültek ki. De találkoztunk olyannal is, hogy civilekből lett internetes mikro-celebek kerültek fel vidéki városok vagy a fővárosi közgyűlés listájára.


Az új nemzedék straight outta Megafon. Forrás: Facebook

Az influenszerképző végzősei közül tizenegy újdonsült politikus a Fidesz ifjúsági tagozatából érkezett, amely szervezet a számok alapján a Megafon-kurzusok egyik fő haszonélvezője (az utóbbi két évben összesen 33 fidelitasos iratkozott be). Többségük június 9-én fővárosi kerületekben vagy listán indul (7 fő), de vidéki nagyvárosokban, így Tatabányán (2), Veszprémben (1), Vácott (1) és Siófokon (1) is vannak olyan képviselőik, akik a párt ifjúsági szekciója mellett kijárták a Megafon iskoláját is.

Zökkenőmentes átmenet: Szabó Csaba tavaly nyáron még a váci Fidelitas elnökeként ágált az ellenzéki városvezetés ellen, most ugyanezt teszi választókerületi jelöltként a Fidesz-KDNP színeiben. A Megafon-tanfolyamot még 2022. októberében végezte el.

Volt, hogy tagjaik egy egész végzős osztályt kitettek.Bár a fidelitasosok részvételi arányával nem veszik fel a versenyt , más ifjúsági szervezetek is átvehették a kommunikációs know-howt egy-egy tanfolyam keretében. Több résztvevőt delegált az

A politika iránt érdeklődő fiatalokon túl azonban magánszemélyek is akadtak bőven, akik a megafonos fejtágító után váltottak közéleti szereplésre, és most aFidesz-KDNP jelöltjeként a helyhatósági választáson:

A fenti listából hárman először véleményvezérként próbálták ki magukat: Dudás Zsolt Ahogy a gazda látja , Schubert Zoltánné Jobb szemlélet , míg Kőrösi Koppány saját nevén vezet blogot a Facebookon.


Forrás: Valasztas.hu, Jobb szemlélet (Facebook)

A politikus-influenszerek indulását azonban nemcsak a Megafon, hanem a kormányközeli média is segíti. A vidéki laphálózatban megjelenő, egy-egy jelöltet bemutató portrécikkek és pozitív hangvételű beszámolók hozzájárulnak ahhoz, hogy az új politikus-személyiségek híre az online buborékokon túl eljusson a mainstream közönséghez is.

Politikai marketing Megafon módra

Az influenszerképzőhöz fűződő kapcsolatából sok politikus nem is csinált titkot: saját Facebook-oldalukon egyaránt megosztanak

Balra Drabant Fruzsina,
. Jobbra: Zeke Tamás,
.




Forrás:
  • néhol pedig még a megafon.hu honlapja is megtalálható egy-egy fideszes jelölt hivatalos Facebook-oldalán a kapcsolati adatok között:

A tanfolyamot megjárt politikusok egy részének közösségi oldalán egyértelműen látszik is a Megafon kommunikációs tréningjének hatása:


Felső sor: Szegedi Balázs, a békéscsabai Fidesz
,
, a fidesz miskolci képviselőjelöltje, Gaál Kornél, békéscsabai jelölt. Alsó sor: Drabant Fruzsina újpesti, Józsa Csaba László érdi és Barkóczi Csaba pécsi egyéni választókerületi jelölt. Forrás: Facebook
  • rendszeresen jelentkeznek profin animált, rövid magyarázó (explainer) videókkal, amelyben a városvezetés egy-egy problémájára vagy éppen eredményére hívják fel a figyelmet,
  • eredeti tartalmaikat pedig a Facebook algoritmusa is díjazza.

A videós bejelentkezések egyik visszatérő témája a jelenlegi városvezetés felkérdezése, jellemzően az ellenzéki vezetésű városokban. Miskolc helyi Fidesz-KDNP-s képviselő duója, Bajusz Gábor és Hollósy András erre külön sorozatot is indított, Hahó, polgármester úr! cím alatt. A páros egyik kedvenc elfoglaltsága a roncsautó szpotting a város határában, amelyek elszállításáról a két képviselő a videókon saját kezűleg és azonnal intézkedik.



A megnevezett résztvevőket cikkünk megjelenése előtt e-mailben vagy a közösségi oldalukon kerestük, illetve a képzéssel kapcsolatban a Megafont vezető Kovács Istvánnak is tettünk fel kérdéseket, de egyik helyről sem érkezett válasz. Amint reagálnak, frissítjük cikkünket.

Adatvizualizáció: Német Szilvi, Minkó Mihály
Címlapi kép: Szulágyi Réka, Kiss Bence
Közreműködött: Barczikai Fanni, Dezső Annamari, Rehova Kata, Szántó Dániel

A cikk a választási dezinformációt vizsgáló projektünk keretében készült. A Megafonról szóló nyomozásunk másoddik része itt olvasható.

A szerzőről

Német Szilvi

Német Szilvi

Újságíró, médiakutató. Az álhírek és a dezinformáció terjedését vizsgálja a közösségimédia-kutatás eszközeivel, valamint a technológiai platformok és a rejtőzködő médiaorgánumok szerepével foglalkozik.