7+1 manipulációs technika a nemzeti konzultációkban
Ezt a cikket 2022
októberében írtuk.
A benne lévő
információk azóta elavulhattak.
Az elmúlt 12 évben több mint tíz nemzeti konzultációval szondázta a kormány a közhangulatot, és terelte a társadalom véleményét a saját maga által kitalált irányba. De hogyan?
“Olyan konzultáció nincs, hogy az ember a saját álláspontját teljes egészében igazolva lássa…” – Orbán Viktor, 2011.
Az uniós energetikai szankciókról indított nemzeti konzultációt a kormány, amit Kocsis Máté, a Fidesz országgyűlési képviselőcsoportjának vezetője a kormánypártok kihelyezett frakcióülésén jelentett be. A kormányzati retorika szerint a mostani konzultáció “egyedülálló Európában, mivel a szankciókról eddig egyetlen országban sem kérdezték meg az emberek véleményét” – azt azonban már nem tették hozzá, hogy csak azután kérdeznek, hogy a kormány a már megszavazta az eddigi összes szankciós csomagot.
A konzultációról végül maga Orbán Viktor tájékoztatta az embereket:
Október 14-én pedig a kérdéseket is megismerhettük.
Megdolgozott közhangulat
Mindennek azonban voltak előzményei is: az elmúlt hónapokban az energiaválsággal kapcsolatban a kormánypárti politikusok, illetve a kormányközeli lapok is meglehetősen erős állításokat fogalmaztak meg, kezdetben a nyugati energiadiktatúrát ostorozták (időnként teljesen téves alapokon), majd gúnyt űztek a nyugati spórolásból, hogy aztán a rezsicsökkentés megvágása után már egyenesen spórolási tippeket adjanak a magyar háztartásoknak. Eközben az új szlogen az “elhibázott brüsszeli szankciók” lett.
Ebbe a sorba illeszkedik a nemzeti konzultáció is, amely – az Origo megfogalmazása szerint – “fegyver lehet a kormány kezében Brüsszellel szemben”, amennyiben “nagyon sok egységes válasz érkezik” rá. Hasonló módon hangsúlyozza a Magyar Nemzet (és sokan mások), hogy a nemzeti konzultáció “erős felhatalmazást ad” a kormánynak. Korábban már láttunk arra is példát, hogy a konzultáció eredményét Brüsszel-ellenes hadjáratra használta a kormány.
Azt viszont érdemes megjegyezni, hogy a nemzeti konzultációknak legfeljebb politikai, kommunikációs jelentőségük van. Jogilag nem kötik sem a magyar kormányt, sem “Brüsszelt” – az Európai Unió döntéshozatalában Magyarország is részt vesz, de a folyamatban nincs jogi következménye a konzultációk eredményének.
Ez a kérdés egyébként már a Gyakorikérdések.hu olvasóit is foglalkoztatja.
Ebben a cikkben felidézzük, hogy az elmúlt években milyen témákban konzultáltunk, minderre mennyit költött a kormány, és elemezzük az eddig feltett kérdéseket is: melyek voltak azok a legjellemzőbb technikák, amelyekkel a kormánynak tetsző válaszok irányába igyekezték terelni a kitöltőket?
Konzultálunk, konzultálgatunk?
A nemzeti konzultáció ötlete nem új: Orbán Viktor még ellenzékben, 2005-ben tartott országértékelő beszédében jelezte, hogy úgy akarja megnyerni a következő évben esedékes választást, hogy tervezett intézkedéseit a választópolgárokkal folytatott párbeszéd alapján határozza majd meg. Ennek érdekében meg is alakult a Nemzeti Konzultációs Testület, amelynek akkoriban tagja volt Pozsgay Imre és Hoffmann Rózsa is, majd országjáró rendezvénysorozat vette kezdetét, és még levélben is kérdezgették a választópolgárok véleményét politikai és közéleti kérdésekben. Akkor úgy tájékoztattak: mintegy 1,6 millió emberrel létesítettek valamilyen kapcsolatot a folyamat során. A Fidesz azonban a 2006-os választáson nem került kormányra.
2010-ben viszont igen, a kormányváltás után pedig Orbán Viktor be is jelentette, hogy
a nemzeti konzultációt intézményesítik.
Kezdetben a nemzeti konzultációs kérdőívek értékelését a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala végezte, 2015 októberétől azonban ez a feladat is a Rogán Antal által vezetett Miniszterelnöki Kabinetiroda szárnyai alá került.
A nemzeti konzultációk közül az első rögtön 2010 szeptemberében landolt a nyugdíjasok postaládájában, a kormány a nyugdíjakról és egyéb támogatásokról kérdezte őket. A 2,8 millió példányban postázott kérdőívek közül mindössze 200 ezret küldtek vissza. 220-230 millió forintba került az egész procedúra.
A teljes társadalom véleményét szondázó nemzeti konzultációk azonban csak ezután következtek.
- 2011 február: Konzultáció az új alkotmányról
- 2011 május: Szociális konzultáció
- 2012 szeptember: Gazdasági konzultáció (az első három kérdőív itt található meg)
- 2015 május: Bevándorlásról és a terrorizmusról szóló nemzeti konzultáció
- 2017 tavasz: ”Állítsuk meg Brüsszelt!”
- 2017 ősz: STOP Soros
- 2018 ősz: Családvédelmi nemzeti konzultáció
- 2020 nyár: Nemzeti konzultáció a koronavírusról és a gazdaság újraindításáról
- 2021 nyár: “A járvány utánról”
A 12 év konzultációi összesen közel 48 milliárd forintba kerültek.
Milyen eszközöket használtak eddig?
Azt vizsgáltuk meg, hogy az elmúlt bő évtized konzultációs kérdőívekben milyen típusú módszerekkel igyekeztek “terelgetni” a válaszadókat.
Fotó: 444/Kiss Bence
Nem foglalkoztunk a kizárólag a nyugdíjasokat érintő kérdéssorral, illete azokkal a konzultációkkal, amelyeket csak online lehetett kitölteni (és egyébként is rendkívül kevesen küldtek rájuk válaszokat): ilyen volt a környezetvédelmi konzultáció (alig 70 ezer kitöltő), az állatvédelmi konzultáció (262 ezer kitöltő) és a második, járványhelyzetet szondázó kérdőív (kicsit több mint félmillió kitöltéssel).
1. Névtelen többség
A nemzeti konzultációk bevett szófordulata a “vannak, akik”. A kérdések sok esetben kezdődnek így, hogy aztán bemutassanak egy, rendszerint a kormánynak tetsző álláspontot. Ezt az álláspontot azonban semmilyen ténnyel, adattal, idézettel nem támasztják alá, és azt sem mondják meg, kik azok a valakik, akik az adott álláspontot képviselik. Ám mivel az ember alapvetően szeret a többséghez tartozni (ez a Solomon Asch szociálpszichológus által leírt csoportnyomás lényege), ez a technika vonzóvá tehetia konzultációs kérdésbe burkolt kormányzati álláspontot.
Ez a módszer már az új alkotmányról szóló konzultációban is megjelent:
“Vannak, akik azt javasolják, hogy az új magyar alkotmány olyan közös értékeket is vegyen védelem alá, mint a család, a rend, az otthon, a munka, az egészség. Mások szerint ez nem szükséges. Ön mit gondol?”
Ugyan ki válaszolná azt szívesen, hogy a “közös értékeket” ne vegye védelem alá az új alkotmány? A kérdés azt sugallja, hogy ezek az értékek veszélyben lehetnek, de nem derül ki, miért.
A bevándorlásról és terrorizmusról szóló konzultáció 5. kérdése pedig ez volt:
Sokféle véleményt hallani a bevándorlás kérdésével kapcsolatban. Vannak, akik szerint a megélhetési bevándorlók veszélyeztetik a magyar emberek munkahelyeit és megélhetését! Ön egyetért ezekkel a véleményekkel?
A kérdés érdekessége, hogy ugyan állítása szerint “sokféle véleményt hallani” a bevándorlással kapcsolatban, mégis csupán egyet emel ki, és arra kérdez rá – azt viszont nem tudjuk meg, ez kinek a véleménye, és mire alapozza azt.
2. Negatív hangvétel
A nemzeti konzultációban rendre felbukkannak olyan kérdések, amelyek a szóhasználatukkal egy témakört semleges megfogalmazás helyett eleve negatív hangvétellel mutatnak be.
Ilyen volt például a szociális konzultáció 8. kérdése, amely két álláspontot mutat be, ám mindkettő negatív színben tünteti fel a gyógyszergyárakat:
Vannak, akik szerint a gyógyszergyárak lobbiját meg kell törni, mert sokmilliádot vesznek ki az emberek zsebéből. Vannak, akik szerint a drágább gyógyszereket erőltetik rá a betegekre a saját extraprofitjuk érdekében. Mások szerint nincs szükség arra, hogy a gyógyszergyártókkal szemben az állam föllépjen. Ön mit gondol?
A bevándorlásról és terrorizmusról szóló konzultációban pedig ez a kérdés szerepelt:
Vannak, akik szerint Brüsszel politikája a bevándorlás és a terrorizmus kérdésében megbukott és ezért új megközelítésre van szükség ezekben a kérdésekben. Ön egyetért ezekkel a véleményekkel?
Feltehetően kevesen vannak, akik pontról pontra ismerik “Brüsszel politikáját a bevándorlás és terrorizmus kérdésében”, mindemellett vélhetően senki sem szeretne ilyen fontos témában “megbukott” politikát támogatni. Igaz, azt a konzultáció nem árulja el, hogy kik szerint, és pontosan miért bukott meg ez a politika.
3. Sikerpropaganda
Az érem másik oldala: a kormányzati intézkedések sikerességének hangsúlyozása is sokszor megjelenik, jellemzően szembeállítva a “Nyugat” vagy éppen “Brüsszel” rossz intézkedéseivel.
A járványkezelésről szóló első konzultációban helyet kapott például az alábbi kérdés is:
A járvány következtében az egész világon készlethiány alakult ki egészségügyi eszközökből és védőfelszerelésekből. Magyarország sikeresen szerezte be ezeket az eszközöket külföldről, és elkezdte a hazai gyártást is. Ön egyetért-e azzal, hogy a kormánynak arra kell törekednie, hogy a védekezéshez szükséges felszereléseket Magyarországon lehessen előállítani, így csökkentve a kiszolgáltatottságunkat? (Igen/Nem)
A világszerte kialakult készlethiánnyal szembeni magyar beszerzési sikerről szóló tudósítás mellett maga a kérdés lényegében eltörpül, bár az abban megfogalmazott “kiszolgáltatottság” megemlítése arra késztetheti a válaszadót, hogy a kormány törekvéseit támogassa.
4. Válaszban a válasz
Szintén megfigyelhető a konzultációkban, hogy a kérdésekre adható válaszok “segítik” a válaszadókat.
A gazdasági konzultáció 10. kérdése és az arra adható válaszok például a következők voltak:
Vannak, akik úgy gondolják, az államnak vissza kell szorítania a monopolhelyzetben lévő nagyvállalatokat. Mások szerint nem kell föllépni a monopóliumok ellen; rendjén van, hogy a nagyhal megeszi a kishalat. Ön mit gondol?
- Az állam tegyen lépéseket a monopóliumok visszaszorítására, hogy a kisebb vállalkozásoknak is legyen esélyük.
- Nem kell beavatkozni a piac működésébe.
- Nem tudom megítélni a kérdést.
Míg az első válaszlehetőség azt sugallja, hogy állami ráhatással a kisebb vállalkozásoknak is lehet esélyük a boldogulásra – ez a szófordulat alapvetően azt sugallja, hogy ez az állami nélkül nem történhetne meg. Így látták a válaszadók is, akik 86,9 százalékban az A opciót választották.
És még egy példa: “Állítsuk meg Brüsszelt!” konzultáció, első kérdés.
Brüsszel veszélyes lépésre készül. A rezsicsökkentés eltörlésére akar kényszeríteni bennünket. Ön szerint mit tegyen Magyarország?
- Védjük meg a rezsicsökkentést. Ragaszkodjunk ahhoz, hogy a magyar energiaárakat Magyarországon határozzuk meg.
- Fogadjuk el Brüsszel tervét, és bízzuk a nagyvállalatokra a rezsidíjak megállapítását.
Az első válaszlehetőségben megvédhetjük magunkat, a másodikban alá kellene rendelődnünk Brüsszelnek. Egy tapasztalt konzultáló csípőből tudja a helyes választ.
2017 nyarán, a Brüsszelt megállító konzultáció lezárulását követõen a kormány így köszönte meg az eredményeket. (Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt)
5. Saját szófordulatok
Az Orbán-rezsim előszeretettel használ olyan szófordulatokat, amelyeket maga teremtett, és amelyekkel tudatosan tudja irányítani a közvéleményt (ilyen például a rezsicsökkentés, vagy éppen mostanában a háborús infláció kifejezés). Ezek pedig rendre megjelennek a nemzeti konzultációkban is.
Így például az “Állítsuk meg Brüsszelt!” kérdéssorában is:
Az elmúlt időszakban egymást követték a terrortámadások Európában. Ennek ellenére Brüsszel kényszeríteni akarja Magyarországot, hogy az illegális bevándorlókat engedjük be. Ön szerint mit tegyen Magyarország?
- A magyar emberek biztonsága érdekében felügyelet alá kell helyezni az illegális bevándorlókat addig, amíg a hatóságok döntenek ügyükben.
- Engedjük, hogy az illegális bevándorlók szabadon mozoghassanak Magyarországon.
Illegális bevándorlók nincsenek. Aki illegálisan lép be az ország területére, azt rendészeti eljárás alá vonják, aki bevándorló, az pedig már végigjárta a bevándorlásügy útvesztőit, és megkapta ezt a státuszt – vagyis jogszerűen tartózkodik hazánkban.
6. Hamis dilemma
Előfordul, hogy a nemzeti konzultáció kérdései úgy kínálnak választási lehetőséget, hogy közben egy klasszikus érvelési hibára, az úgynevezett hamis dilemmára építenek: ez azt jelenti, hogy a szóba jövő alternatívákat, választási lehetőségeket mesterségesen leszűkíti a kérdés. Ilyen az, amikor mindössze két választási lehetőséget kínálnak fel (amelyek közt nincs is feltételnül összefüggés, az érzelmekre viszont erősen hatnak), ezeket egymást kizárónak feltételezi, más alternatívákról pedig nem beszél – így pedig ha a válaszadó mérlegeli a lehetőségeket, akkor a kormány által preferált opció tűnik előnyösebbnek.
A bevándorlásról és terrorizmusról szóló kérdőívben például az szerepelt:
Egyetért-e Ön a magyar kormánnyal abban, hogy a bevándorlás helyett inkább a magyar családok és a születendő gyermekek támogatására van szükség?
A bevándorlásra, menekültügyre fordított összegek és a családtámogatások nem felcserélhetők, de nem is zárják ki egymást: valójában lehetséges lenne mindkét terület támogatása (és egyéb területeké is). Viszont ha mindebből csak egyet választhatunk, a magyar családok és a születendő gyermekek támogatása vonzóbb alternatívának tűnhet, mint a másik opció. És lőn: a kérdésre az egész konzultáció legegységesebb válaszát is adták, 92,88 százalék egyetértett a magyar kormánnyal.
A kérdés egy kicsit más megfogalmazásban megjelent a családvédelmi konzultációban is, amelynek első kérdése így szólt:
Egyetért-e Ön azzal, hogy a népességfogyást nem bevándorlással, hanem a családok erőteljesebb támogatásával kell orvosolni?
Fotó: Földházi Árpád/Földházi Árpád
7. Hamis állítások
Tudta-e Ön, hogy a megélhetési bevándorlók törvénytelenül lépik át a magyar határt, és az elmúlt időszakban húszszorosára nőtt a bevándorlók száma Magyarországon?
Így szólt például a bevándorlásról és terrorizmusról szóló konzultáció negyedik kérdése, amelyben egyrészt ismét egy olyan kifejezés szerepel (megélhetési bevándorlók), amelyet a Fidesz alkotott, másrészt a statisztikai adatokat is meglehetősen szabadon kezelte: azt sem lehet tudni, hogy pontosan az “elmúlt időszak” pontosan milyen időtávra (hónapokra, évekre?) vonatkozik. A regisztrált bevándorlók száma nem nőtt a hússzorosára, és a koszovói menekülthullám lecsengése, illetve a határzár felállítása után a menedékkérők száma is csökkent.
A STOP Soros kérdőív pedig már teljes egészében egy hamis állításra épült.
Fotó: 444/Botos Tamás
Az első kérdés így szólt:
Soros György arra akarja rávenni Brüsszelt, hogy Afrikából és a Közel-Keletről évente legalább egymillió bevándorlót telepítsen az Európai Unió területére, így Magyarországra is. Ön támogatja a Soros-tervnek ezt a pontját? (Igen/Nem)
A kormány szerint az évi egymillió bevándorló betelepítése volt a“Soros-terv” lényege. Csakhogy valójában Soros György ilyet sohasem mondott, pláne tervet nem készített. Írt viszont egy cikket, még 2015-ben, amelyben felhívta a figyelmet arra, hogy a Szíriában folyó háború miatt az EU-nak „az előrelátható időszakban legalább egy millió menekültet kellene befogadnia évente. És hogy ez megoldható legyen, a terhet igazságosan kell elosztani”. Ám ahogy arra maga Soros is felhívta a figyelmet, egy évvel később, a körülmények változása után újabb javaslatot tett, amelyben már csupán 300 ezer menekült befogadására tett javaslatot.
Maga Soros György pontról pontra cáfolta a konzultáció kérdésekbe rejtett hamis állításait, ahogy megtette ezt a Soros Alapítvány, a Nyílt Társadalom Alapítványok (Open Society Foundations – OSF) budapesti szóvivője, Csontos Csaba is. Ennek ellenére 2017 decemberében Orbán Viktor hátizsákjával felszerelkezve Brüsszelbe indult, és – mint mondta – “vihetem magammal a 2,3 millió ember véleményét, aki világossá tette, nem akar Soros-tervet és nem támogatja, hogy Brüsszel ilyen tervet hajtson végre”.
Hasonlóan a Soros-terv kérdéseihez, az eggyel korábbi, Állítsuk meg Brüsszelt! konzultáció is hamis alapokra épült: az Európai Bizottság tételesen cáfolta akkoriban a konzultációs kérdőíven szereplő, Brüsszellel kapcsolatos állításokat, felsorolva a hat kérdésben szereplő összes téves állítást.
Kovács Zoltán kormányszóvivő tájékoztat a STOP Soros konzultáció eredményeiről 2018 januárjában. Elmondta: a magyarok gyakorlatilag egyhangúlag elutasítják a “Soros-tervet”, a kötelező betelepítést, és minden olyan politikai akciót elleneznek, ami ennek megvalósítására irányul. (Fotó: MTI/Bruzák Noémi)
+1 Ismétlés a tudás anyja
Ám annak ellenére, hogy a korábbi konzultációkban megfogalmazott állításokat többször is cáfolták, azok újra meg újra felbukkannak. A Soros-terv például az első járványkezelési kérdőívben, majd pedig a járvány utáni konzultációban is előkerül:
Soros György a járvány után újra meg fogja támadni Magyarországot, mert a magyarok ellenzik az illegális migrációt. Vannak, akik szerint ellen kell állni a Soros-szervezetek nyomásgyakorlásának, mások szerint Magyarországnak engednie kell a migrációs vitában. Ön mit gondol?
Az, hogy Soros György meg fogja támadni Magyarországot, vagy hogy a Soros-terv létezik, már nem is kérdésként, hanem állításként jelenik meg, és még csak nem is a “vannak, aki szerint” szófordulat mögé bújva, az csak ezen állítások után következik. Valójában tehát ezek a kérdések már építkeznek arra a több mint egy évtizedes “konzultációs gyakorlatra”, amelyben a kormány több ízben is feltett hasonló kérdéseket.
Saját álláspont
Ahogy azt a kormány jelenleg hangsúlyozza: a nemzeti konzultáció eredménye “erős felhatalmazást” adhat a miniszterelnök kezébe, ha Brüsszelbe megy. Ám ahogy azt korábban már írtuk: valójában nincs jogi következménye egy nemzeti konzultációnak.
Érdekesség azonban, hogy volt már arra példa, amikor a kormány a saját álláspontjával ellentétes véleményeket is meghallgatta: ilyen volt az új alkotmányról szóló nemzeti konzultáció 2011-ben.
A konzultáció 4. kérdése ugyanis a családi szavazati jog lehetőségét vetette fel (a szülők gyakorolhassák valamilyen módon gyermekeik szavazati jogát), ezt azonban a válaszadók jelentős többsége, 74 százaléka elutasította. Hogy ekkor valóban figyelembe vették a válaszadók véleményét, azt Orbán Viktor bizonyította, aki ezügyben sajnálkozását fejezte ki:
“Olyan konzultáció nincs, hogy az ember a saját álláspontját teljes egészében igazolva lássa, én se láttam a sajátomat; nekem fáj a szívem azért, hogy az emberek végül is kidobták a családi szavazati jog lehetőségét” – mondta a miniszterelnök egy interjúban. Hozzátette azt is, hogy mivel nagyarányú elutasításról volt szó, “itt nincs miről beszélni”, de azt is mondta, hogy a következő években szeretne “némi energiát” fordítani arra, hogy majd újra elővegyék a kérdést. Az Alaptörvényben azonban azóta sem szerepel hasonló szöveg, és a téma teljesen le is került a napirendről.
Címlapkép: 444/Kiss Bence
A szerzőről
Diószegi-Horváth Nóra
Ajánlott cikkeink

A magyar kormány ukrán vendégmunkások tömegeivel riogat, miközben azok már inkább továbbállnak Nyugatra

Miért keresnek a magyar nők évi 1,5 millió forinttal kevesebbet, mint a férfiak?
