Változtatott a Google a legújabb Magyar Péter-ellenes kampány besorolásán, így már látszik, mennyiért tolják az arcunkba
2025. július 15. 10:17
A Magyar Pétert Zelenszkijként ábrázoló YouTube-reklámok eredetileg művészet és éjszakai élet kategóriába kerültek a Google rendszerében. Korábbi cikkünk után már ezeket is politikai hirdetésként kezelik, így kiderült, hogy a finanszírozó Nemzeti Ellenállás Mozgalom egész Európa legnagyobb politikai hirdetője lett.
Mint arról a Lakmusz beszámolt, eredetileg nem politikai, hanem sima üzleti hirdetésként jelentek meg a Google hirdetéstárában azok a YouTube-reklámok, amikkel a Nemzeti Ellenállás Mozgalom (NEM) a „magyar Zelenszkijként” mutatta be Magyar Pétert.
Július 4-i cikkünk írásakor a Magyart Zelenszkijhez hasonlító videó hosszabb verzióját a művészet és szórakozás kategóriába sorolta a Google hirdetéstára. A rövidebb változat a vendéglátás és éjszakai élet kategóriába került.
A téves címkézés legfontosabb következménye az volt, hogy nem lehetett megtudni, mennyit költött a NEM a Magyar Péter-ellenes videók hirdetésére, mivel ezt az információt a Google csak a politikai hirdetéseknél teszi közzé.
Így már az is látszik a Google felületén, hogy a NEM, pontosabban a mozgalom mögött álló Ellenállás Mozgalon Nonprofit Kft. az egyik videót 15 és 20 millió forint közötti, a másikat 8 és 9 millió forint közötti összegért hirdette.
A NEM azóta újabb, Magyar Péter „volt egy zápor” mondatán élcelődő hirdetéseket is feladott, több változatban. Ezek is a politikai hirdetés kategóriában jelennek meg. A Google rendszere szerint az egyik ilyen hirdetésre 10-15 millió forintot, egy másikra 6-7 millió forintot költöttek.
A NEM az elmúlt 30 napban összesen 116 ezer eurót, vagyis több, mint 45 millió forintot költött a Magyar Pétert támadó Google-hirdetésekre. Ezzel, mint azt a Telex is megírta, az egész Európai Unió legnagyobb politikai hirdetője lett ebben az időszakban.
Ugyanezek a Magyar Pétert támadó hirdetések a Facebookon is futnak, ott eredetileg is politikai hirdetésként jelentek meg. A Meta hirdetéstára szerint a NEM a július 12-vel záruló 30 napban 44 millió forintot költött Facebook-hirdetésekre, amivel magasan Magyarország legtöbbet költő Facebook-oldala a Fidesz-frakció és Orbán Viktor előtt.
Az őket képviselő ügynökségen keresztül megkérdeztük a Google-től, hogy történhetett, hogy eredetileg rossz kategóriába sorolták a NEM hirdetéseit, de cikkünk megjelenéséig nem válaszoltak.
A kormánypárti üzenetek fontos terjesztőjévé előlépő Nemzeti Ellenállás Mozgalmat korábban részletes cikkben mutattuk be. A NEM-et tavaly novemberben alapította az ismert megafonos Apáti Bence, aki a projekt mögött álló nonprofit kft. egyedüli tulajdonosa is. A cég már az első hónapjaiban is a kormány üzeneteit terjesztette a Megafon mintájára, csak ezúttal ezt „nemzeti mozgalomnak” nevezték el. A cég körüli szálak egy lejárató anyagokban tapasztalt médiumunkáshoz, Kobza-Kunfalvi Nórához is elvezettek.
Májusban Orbán Viktor is aláírta a NEM petícióját, ami a tiszás EP-képviselő Kollár Kinga távozását követelte a közéletből, és amit bárki, bármilyen néven, bármennyiszer aláírhatott.
A szerzőről

Teczár Szilárd
2025 márciusától a Lakmusz főszerkesztője. 2022 októberében csatlakozott a Lakmuszhoz, előtte 10 évig a Magyar Narancs újságírója volt. A European University Institute Global Executive Master programjának hallgatója.
Kövess minket
Ne maradj le egy anyagunkról sem, kövess minket máshol is!
Ajánlott cikkeink

Rogán minisztériuma nem akarta megmutatni, mégis megtudtuk, ki gyártotta le a kormánynak a magyar katonákat koporsóban ábrázoló AI-videót

„Nem gondoltam, hogy ez is el lesz magyarkodva” – az ezredforduló sztárjairól készült, exkluzívnak szánt Playboy-fotókkal van tele az Origo
