Változtatott a Google a legújabb Magyar Péter-ellenes kampány besorolásán, így már látszik, mennyiért tolják az arcunkba

Teczár Szilárd

2025. július 15. 10:17


A Magyar Pétert Zelenszkijként ábrázoló YouTube-reklámok eredetileg művészet és éjszakai élet kategóriába kerültek a Google rendszerében. Korábbi cikkünk után már ezeket is politikai hirdetésként kezelik, így kiderült, hogy a finanszírozó Nemzeti Ellenállás Mozgalom egész Európa legnagyobb politikai hirdetője lett.

Mint arról a Lakmusz beszámolt, eredetileg nem politikai, hanem sima üzleti hirdetésként jelentek meg a Google hirdetéstárában azok a YouTube-reklámok, amikkel a Nemzeti Ellenállás Mozgalom (NEM) a „magyar Zelenszkijként” mutatta be Magyar Pétert.

Július 4-i cikkünk írásakor a Magyart Zelenszkijhez hasonlító videó hosszabb verzióját a művészet és szórakozás kategóriába sorolta a Google hirdetéstára. A rövidebb változat a vendéglátás és éjszakai élet kategóriába került.

A két hirdetés a Google hirdetéstárában (nem politikai kategóriában) július 4-én
Fotó: Google Ads Transparency Center

A téves címkézés legfontosabb következménye az volt, hogy nem lehetett megtudni, mennyit költött a NEM a Magyar Péter-ellenes videók hirdetésére, mivel ezt az információt a Google csak a politikai hirdetéseknél teszi közzé.

Cikkünk megjelenése után megváltozott a két hirdetés besorolása a hirdetéstárban, már politikai hirdetésként futnak, tartalmuknak megfelelően.

Így már az is látszik a Google felületén, hogy a NEM, pontosabban a mozgalom mögött álló Ellenállás Mozgalon Nonprofit Kft. az egyik videót 15 és 20 millió forint közötti, a másikat 8 és 9 millió forint közötti összegért hirdette.

A NEM összes hirdetése a Google hirdetéstárában július 15-én
Fotó: Google Ads transparency Center

A NEM azóta újabb, Magyar Péter „volt egy zápor” mondatán élcelődő hirdetéseket is feladott, több változatban. Ezek is a politikai hirdetés kategóriában jelennek meg. A Google rendszere szerint az egyik ilyen hirdetésre 10-15 millió forintot, egy másikra 6-7 millió forintot költöttek.

A NEM az elmúlt 30 napban összesen 116 ezer eurót, vagyis több, mint 45 millió forintot költött a Magyar Pétert támadó Google-hirdetésekre. Ezzel, mint azt a Telex is megírta, az egész Európai Unió legnagyobb politikai hirdetője lett ebben az időszakban.

A legnagyobb politikai hirdetők az EU-ban az elmúlt 30 napban, július 15-i állapot szerint
Fotó: Google Ads Transparency Center

Ugyanezek a Magyar Pétert támadó hirdetések a Facebookon is futnak, ott eredetileg is politikai hirdetésként jelentek meg. A Meta hirdetéstára szerint a NEM a július 12-vel záruló 30 napban 44 millió forintot költött Facebook-hirdetésekre, amivel magasan Magyarország legtöbbet költő Facebook-oldala a Fidesz-frakció és Orbán Viktor előtt.

A legnagyobb magyar politikai hirdetők a Meta felületein június 13. és július 12. között
Fotó: Meta Ad Library

Az őket képviselő ügynökségen keresztül megkérdeztük a Google-től, hogy történhetett, hogy eredetileg rossz kategóriába sorolták a NEM hirdetéseit, de cikkünk megjelenéséig nem válaszoltak.

A kormánypárti üzenetek fontos terjesztőjévé előlépő Nemzeti Ellenállás Mozgalmat korábban részletes cikkben mutattuk be. A NEM-et tavaly novemberben alapította az ismert megafonos Apáti Bence, aki a projekt mögött álló nonprofit kft. egyedüli tulajdonosa is. A cég már az első hónapjaiban is a kormány üzeneteit terjesztette a Megafon mintájára, csak ezúttal ezt „nemzeti mozgalomnak” nevezték el. A cég körüli szálak egy lejárató anyagokban tapasztalt médiumunkáshoz, Kobza-Kunfalvi Nórához is elvezettek.

Májusban Orbán Viktor is aláírta a NEM petícióját, ami a tiszás EP-képviselő Kollár Kinga távozását követelte a közéletből, és amit bárki, bármilyen néven, bármennyiszer aláírhatott.

A szerzőről

Teczár Szilárd

Teczár Szilárd

2025 márciusától a Lakmusz főszerkesztője. 2022 októberében csatlakozott a Lakmuszhoz, előtte 10 évig a Magyar Narancs újságírója volt. A European University Institute Global Executive Master programjának hallgatója.