Több mint 8 milliárdért hirdette a kormány, hogy Magyarország meg tudja csinálni, majd további 2,5 milliárdért kommunikálták a konzultáció eredményeit
A Lakmusz által megismert dokumentumok szerint a plakátkampány költségei nélkül is legalább 10,7 milliárd forintba kerültek a legutóbbi nemzeti konzultáció kormányzati hirdetései. Ez a kilencszerese annak, amit a pártok a 2022-es választás előtt szabályosan elkölthettek.
A magyar kormány tavaly októberben döntött arról, hogy a Fidesz javaslatára nemzeti konzultációt indít az Orbán Viktor által szeptember végén meghirdetett új gazdaságpolitikáról. A tizennegyedik nemzeti konzultáció olyan témákról tett fel irányított kérdéseket, mint a gazdasági semlegesség, a kis- és középvállalkozások támogatása, a multicégek rendszabályozása, a béremelés, a munkáshitel, a 13. havi nyugdíj és a családtámogatások.
Forrás: kormany.hu
Összehasonlításképp, a 2022-es országgyűlési választás előtt a törvény által megállapított kampánylimit szerint egy párt vagy pártszövetség 1,177 milliárd forintot költhetett a kampányra. A kormány most kilencszer ennyi pénzt fordított csak a konzultációs hirdetésekre.
- A legnagyobb összeget, mintegy bruttó 4,2 milliárd forintot online sajtófelületek vásárlására költötték,
- míg 3,4 milliárdot a tévében,
- 2,6 milliárdot a nyomtatott sajtóban,
- 376 millió forintot pedig rádióban hirdettek el.
- További bruttó 129 millió forint a kreatívok tervezésére és gyártására ment el.
Az általunk megismert dokumentumok a konzultációhoz kapcsolódó közterületi plakátkampány költségeit nem tartalmazták.
Ezekre az összegekre a Kabinetiroda és Balásy Gyula két cége, a New Land Media Kft. és a Lounge Design Kft. közötti egyedi megbízások átnézésekor bukkantunk, miután személyesen betekinthettünk a két fél között 2024 szeptembere és decembere között létrejött öt keretszerződés teljesítési irataiba. Bár az ügyészség a két cég ellen 2024 áprilisában hűtlen kezelés bűntette és más bűncselekmények miatt nyomozást rendelt el, a kormány bizalma töretlen maradt Balásyék felé, hiszen a 2024 utolsó negyedévére vonatkozó kommunikációs szerződéseket ismét a New Landdel és a Lounge Designnal kötötte meg.
Forrás: 444.hu/YouTube
A tavaly őszi konzultáció költségeiről nyilvánosan elérhető dokumentumok alapján már korábban is megjelentek részinformációk a sajtóban. Az mfor gazdasági portál tavaly novemberben, majd idén márciusban számolt be az elektronikus közbeszerzési rendszerbe (EKR) feltöltött kormányzati kommunikációs keretszerződésekről. Mivel azonban az online nyilvántartásban ezek a szerződések csak általános megnevezéssel és sorszámmal szerepelnek – „Európa jövőjét érintő nemzetközi és hazai kormányzati kommunikációs feladatok ellátása x., az állampolgárok életét kiemelten érintő kormányzati döntésekkel kapcsolatos feladatok ellátása x. címen” –, csak találgatni lehetett, hogy pontosan milyen feladatokra vonatkoztak az egyenként több milliárdos szerződések.
A nemzeti konzultáció visszaküldési határidejét követő napon, december 21-én az aHang civil szervezet közérdekű adatigényléssel fordult a Miniszterelnöki Kabinetirodához. Arra voltak kíváncsiak, pontosan hány kérdőívet gyártottak le a „Magyarország meg tudja csinálni” szlogenű gazdaságpolitikai konzultációhoz, mennyi volt a gyártás költsége, és tételesen mennyibe kerültek a kampányhoz kapcsolódó tájékoztató kampányok és reklámok. Az aHang január végi sajtóközleménye szerint a Kabinetiroda csak az első két kérdésre adott választ, a harmadikra megtagadta az adatkiadást. Arra hivatkoztak, hogy a reklámköltségeket nem kampányonként tartják nyilván, ezért az információszabadságról szóló törvény alapján nem kötelesek teljesíteni az adatigénylés ezen részét. A válaszokból annyi azonban kiderült: a 2024-es konzultációhoz az előzőhöz hasonlóan 7,8 millió darab kérdőívet gyártottak le 387 millió forintból — 12 millió forinttal drágábban, mint az eggyel korábbi konzultációnál.
Áprilisban a Telex számolt be arról, hogy a Miniszterelnöki Kabinetiroda által nyilvánosságra hozott adatok szerint a kormány a nyomdaköltségen felül további 3,22 milliárd forintot költött az új gazdaságpolitikáról szóló konzultációs küldemények összeállítására, a nyomdai borítékok előállítására, valamint a címzettekhez történő kézbesítésre.
Médiavásárlás
A Kabinetiroda Iskola utcai épületében április végén személyesen nézhettük át a Balásy cégeivel kötött öt kommunikációs keretszerződéshez kapcsolódó dokumentumokat. A 800 milliótól egészen 7 milliárd forintig terjedő szerződések anyagai mindössze öt mappányi dokumentumot tettek ki, ami feltűnően kevés ahhoz képest, amit a korábbi kabinetirodás betekintéseinken tapasztaltunk. A legnagyobb tétel a tavaly őszi nemzeti konzultáció kommunikációjára vonatkozott, ezen belül is egy tucat megbízási szerződést találtunk, amelyek konkrétan hirdetési felületek megvásárlásáról szóltak.
A dokumentumok alapján a Kabinetiroda több ütemben bízta meg a Balásy Gyulához köthető New Land Media Kft.-t a nemzeti konzultáció reklámozásával. Tavaly október vége és december közepe között tizenegy külön megbízási szerződés vonatkozott a „ Magyarország meg tudja csinálni” szlogen alatt futó konzultációs kampány elindítására, majd annak folytatására, meghosszabbítására és kiegészítésére – a hagyományos és online sajtóban, a rádióban és a televízióban.
Bár a sajtó gyakran egyszerűen „ plakátkampányként” emlegeti a nagy kormányzati kommunikációs kampányokat, az általunk megismert dokumentumokban nem szerepeltek a konzultációt népszerűsítő köztéri plakátok költségei.
A médiában megjelenő hirdetésekre a kormány a médiumok típusától függően a következő összegeket költötte el:
- televíziós megjelenésekre bruttó 2,4 milliárd forintot,
- nyomtatott sajtóra bruttó 2,1 milliárd forintot,
- rádiós hirdetésekre bruttó 108 millió forintot,
- online felületekre bruttó 3,4 milliárd forintot.
Azt, hogy az összesen több mint bruttó 8 milliárd forintból pontosan melyik médiumoknál vásárolták be magukat és mennyiért, kapacitás hiányában nem tudtuk kézzel kijegyzetelni, másolat készítésére pedig az ilyen betekintéseknél nem ad lehetőséget a Kabinetiroda.
A Rogán Antal vezette minisztérium január közepén újabb megbízást adott a kommunikációs ügynökségnek, ezúttal arra, hogy a nemzeti konzultáció eredményeit is hirdessék meg a médiában.
Forrás: kormany.hu
A „Jó Hír!” szlogennel jelentkező „ eredménykommunikációs” kampányban
- televíziós hirdetésekre bruttó 963 millió forintot,
- rádiós megjelenésekre bruttó 267 millió forintot,
- nyomtatott sajtóban legalább bruttó 516 millió forintot,
- online sajtó megjelenésekre pedig legalább bruttó 778 millió forintot költöttek.
Összesen tehát több mint bruttó 2,5 milliárdot. (Az utolsó két tételnél azért tüntettünk fel minimum összeget, mert az egyik „meghosszabbítás” pontos összegét nem tudtuk a jegyzeteinkből rekonstruálni.)
Az eredménykommunikációs kampánynál jegyzeteket készítettünk a megbízáshoz csatolt médiatervekről is, így képet alkothatunk arról, mely médiumokban jelentek meg a kormányzati hirdetések.
A nyomtatott sajtóra vonatkozó 517 milliós hirdetési keretből az alábbi újságok részesültek a médiaterv szerint:
- a Mediaworks megyei napilapjai,
- a Mediaworks országos napilapjai (Magyar Nemzet, Bors és Metropol),
- a CSS Media által kiadott Népszava,
- a Ringier Media tulajdonában lévő Blikk,
- a Mediaworks két magazinja (Szabad Föld és Vasárnap Reggel),
- a Ringier Hungary három magazinja (Vasárnapi Blikk, Blikk Nők és Tvr-hét),
- a Demokrata Kiadó Magyar Demokrata című hetilapja,
- a Village Media által kiadott Hetek,
- valamint a szintén a Village Media alá tartozó 78 helyi Szuperinfó újság.
A médiatervben számos online sajtótermék is szerepel, amelyeknél a minisztérium hirdetési felületet vásárolt. Ezek között megtalálható:
- a Mediaworks portfóliójába tartozó Origo,
- a CSS Media által kiadott nepszava.hu, neokohn.hu, 168.hu, pestihirlap.hu, elle.hu és csodalatosmagyarorszag.hu,
- a Hír TV Zrt. tulajdonában lévő hirtv.hu,
- a Manna Vision Műsorszolgáltatóhoz tartozó mannafm.hu,
- valamint a Village Media online termékei, köztük a kortarsonline.hu, a magyarallatvedelem.hu, a tudas.hu, illetve az egész Budapestet lefedő ittlakunk.hu kerületi portáljai.
Az eredménykommunikáció keretében elköltött összesen 1,2 milliárd forintnyi televíziós és rádiós hirdetési keretből pedig az alábbi médiumok részesültek:
- Országos rádiók (Kossuth Rádió, Petőfi Rádió),
- Regionális és hiperlokális rádiók (Manna FM, Info Rádió, Hír FM, Spirit FM, Trend FM, Sláger FM stb.),
- Televíziós csatornák (M1, M4 Sport, Duna TV, TV2, SuperTV2, Prime, Mozi+, Moziverzum, RTL, Cool, Film+, RTL Kettő, Sorozat+, LifeTV, OzoneTV, ATV, ATV Spirit, HírTV, SlágerTV, DikhTV, ApostolTV, Heti TV),
- Village mediához tartozó hiperlokális TV-csatornák (pl. Rábaközi TV).
A kormányzati hirdetéseket továbbító 4iG-cég
A 2024-es új gazdaságpolitikáról szóló kampány videós kreatív anyagainak tervezését és gyártását – „ társadalmi célú reklámként” – a Kabinetiroda két részletben rendelte meg a Lounge Design nevű cégtől.
Az első megbízás 2025. november 18-i teljesítéssel készült el, bruttó 47,5 millió forint értékben. Ez azt a videót takarja, ami azzal indul, hogy „Brüsszel gazdasági hidegháborút akar, és ebbe minket, magyarokat is bele akar kényszeríteni…”.
A szerződések között szerepelt egy másik, bruttó 82,5 millió forint értékű megbízás is, amelynek teljesítési dátuma tavaly december közepe volt. Ez feltehetően a konzultáció egyes témáinak mozgóképes feldolgozására vonatkozott, mivel a dokumentumban „sorozatként” hivatkoznak rá. A körülbelül másfél perces szpotok például a munkáshitellel vagy a vidéki otthonfelújítási programmal foglalkoztak.
Az első, 47,5 milliós megbízás magában foglalta a szpotok tévécsatornák felé történő leadását is.
A televíziós és digitális hirdetések terjesztésére (a hirdetőktől a tévécsatornákhoz történő eljuttatására) specializálódott cég korábban Honeycomb Hungary néven működött, a nemzetközi Honeycomb hálózat magyarországi partnereként, és ebben az időszakban Szalay-Bobrovniczky Kristóf, a jelenlegi honvédelmi miniszter is résztulajdonos volt benne. Miután a 4iG felvásárolta, lása után a vállalat Brisk Digital Group néven folytatta működését, nemcsak Magyarországon, hanem a nyugat-balkáni régió több országában is.
A cég 2021 óta megkerülhetetlen szereplője a magyar reklámiparnak: a Media1 számolt be először arról, hogy kizárólagos partnerévé vált a TV2 Csoportnak, a 444 pedig később azt is kiderítette, hogy még a kormánykritikus RTL is velük dolgozott.
Címlapi kép: Magyarország Kormánya, Facebook
A szerzőről

Német Szilvi
Újságíró, médiakutató. Az álhírek és a dezinformáció terjedését vizsgálja a közösségimédia-kutatás eszközeivel, valamint a technológiai platformok és a rejtőzködő médiaorgánumok szerepével foglalkozik.