Végignézzük, ahogy Dosztojevszkijből papírhulladékot csinál a háború
2025. január 25. 06:58
Ezt a cikket 2025
januárjában írtuk.
A benne lévő
információk azóta elavulhattak.
A BIDF kínálatából ajánljuk az Ukrán Filmakadémiáról kizárt, de ezzel együtt fesztiválkedvenc Szergej Loznica új alkotását. A háború sújtotta Ukrajna hétköznapjairól szóló Invázió eszköztelenségében is megrázó, érzékeny dokumentumfilm.
Fiatal katonák koporsója fölött éneklő ortodox papok, az orosz irodalom nagyjainak platóra hajigálása, terepmintás nadrágra vett Mikulás-jelmez, óvóhelyen berendezett iskolapadokban a nemzeti hősök gyarapodó sírjairól tanuló kisiskolások, puskakezelést gyakorló fiatal nők, újszülött fia szemébe óvatosan orvosságot csepegtető katona.
A 2024-es Invázió című dokumentumfilm ilyen töredékeken keresztül mutatja meg a megtámadott Ukrajna hétköznapjait – azt, ahogyan a légvédelmi szirénák, a távoli robbanások, a halál, a veszteség, a szomorúság, a harag, a reménytelenség és a közöny a mindennapok részévé válik, mint egy csésze kávé. Azt akarja megragadni, ahogy a háború néhány hosszú másodpercre beleíródik egy távolba emelt tekintetbe egy gyászmeneten, ételosztáson, lőgyakorlaton, vagy csak simán az utcán, és arcvonássá mélyül.
Dosztojevszkijből papírhulladék
A hátország hétköznapjainak fragmentumait hosszan, a természetesnél mindig egy kicsivel távolabbról látjuk, az alkotók a szemlélődésnek, kontemplációnak rendelik alá filmes eszközeiket. Az emberi sorsok, a hétköznapi tragédiák és össztársadalmi traumák épületromok fagyosan üressé dermedt látképeiből és hétköznapi emberek meglesett gesztusaiból bomlanak ki a néző számára, ha hajlandó elfogadni a film távolságtartó, mégis empatikus megfigyelésre hívó ajánlatát.
Az Invázióban senki nem beszél a kamerának, nincs újságíró vagy dokumentumfilmes, aki bárminek a végére akarna járni, nincs semmilyen akció vagy fordulat, nem derül ki semmi, és bár az orosz invázióról szól, egyetlen pillanatot sem látunk magából a háborúból. Pontosabban a fegyveres konfliktusból nem látunk semmit, hiszen épp az Szergej Loznica rendező alapvetése, hogy a háború ugyanúgy megnyilvánul az arcvonásokban, mint a frontvonalon. Sőt.
A háború ábrázolhatatlan abszurditását, alapvető emberellenességét éppen az rajzolja körbe, ahogy az ukránok igyekeznek fenntartani a normális élet látszatát. Ahogy a hétköznapi életet továbbra is olyan jeles események keretezik, mint az esküvő, születés, temetés, Mikulás-ünnep és rajzóra.
Légiriadó és bombázások közepette is lehet házasságot kötni. Lehet együtt élni a gyásszal, ki lehet biciklizni a lebombázott hídra, és kurjongatni, ha a durranásból ítélve a fronton célba ért egy ukrán rakéta. Lehet kedvesen hülye poénokat elsütni egy konditerem-szerű rehabilitációs központban, ahol izmos-körszakállas férfiak gyakorolják a lebotladozást egy 10 fokos lejtőn – műlábon. Lehet szerelmesen várni egy fogolycserét, és közben készülni rá, hogy a hazaérkezéssel a megpróbáltatások nem befejeződnek, hanem bizonyos értelemben elkezdődnek.
Ez utóbbi, hideglelős mondatot például szinte mosolyogva mondja ki a színházi rendezőből lett önkéntes, aki segélyszállítmányokat és gyógyszert visz a front közelébe, de azért útközben a falusi gyerekekkel eljár egy táncot rózsaszín vattacukorjelmezben, hogy némi mosolyt csaljon az arcokra.
Például valahogy így: reggel megnyitnak a kijevi könyvesboltok. Az emberek könyvek kötegeivel érkeznek, sorban adják le az orosz szerzők alkotásait. Közben felsikít a légvédelmi sziréna, az eladók unottan-kedvesen közlik, be kell zárni, szép napot mindenkinek. A kamera viszont követi a leadott Dosztojevszkij- és Sztálin-kötetek sorsát: egy darabig a könyvesbolt raktárában állnak, valaki széknek használja a tornyokat, más bele-beleolvasgat a könyvekbe. Aztán felhajigálják őket a teherautóra, majd egy az eddigieknél lényegesen nagyobb raktárépületben más emberek futószalagra dobálják a köteteket. A bálázógép 5 tonnás nyomással készít óriási papírkockát a könyvekből az újrahasznosításhoz.
Babij Jar, Majdan, Donyec
Az ilyen szekvenciáknak köszönhető, hogy bár a film érezhetően azonosul az ukrán emberek szenvedésével, mégsem egyoldalú vagy propagandisztikus: a kamera nézőpontja a bemutatott események során egyáltalán nem homogén. Hogy a film készítői pontosan mit gondolnak a bemutatott eseményekről, szándékosan nem derül ki egyértelműen. Ez a munkamódszerben is megnyilvánult: a rendező ott sem volt a jelenetek rögzítésénél, több kisebb stáb készítette a felvételeket Ukrajna-szerte két éven keresztül, és a film ebből az anyagból a vágás és a hangutómunka során készült el valójában.
Az operatőrök is nagyszerűek voltak, de a hanghatások különösen fontosak: a kitartott képek és hosszú beállítások mellett az alkotók aprólékos hangutómunkával irányítják és tartják fenn a nézői figyelmet. Mivel a filmben még kísérőzene sincs, a beszűrődő zenék keverése és átúsztása, a helyszíni zörejek kiemelése és áthangolása ad gazdag érzelmi töltetet a nézői kontemplációhoz.
Az Invázió sokrétegű, költői, érzékeny bemutatása a megtámadott Ukrajna hétköznapjainak, az ukrán társadalom mélyén zajló folyamatoknak. Mindezt rendkívül szimpatikussá teszi az alkotók magabiztos távolságtartása, szinte áttetszővé válása:
Tanulságos lehet az Inváziót összekapcsolni Szergej Loznica tíz évvel ezelőtti Majdan című, hasonló stílusú, de a forradalmi eseményeket rögzítő alkotásával.
Loznica egyébként érdekes figura – fehérorosz gyökerekkel rendelkezik de, Kijevben nőtt fel, ahol elméleti matematikusként és a kibernetikában dolgozott, majd elvégezte a moszkvai filmművészetit, és elkezdett furcsa, költői dokumentumfilmeket készíteni. Családjával Németországban él. Tapasztalt, befutott és fesztiválkedvenc rendező, az Inváziót is Cannes-ban mutatták be.
Erősen dokumentarista és közéleti-történelmi érdeklődésen alapuló stílusát évtizedek óta csiszolgatja. Készített kontemplatív dokumentumfilmeket – a The Halt című rövidfilmjében vonatállamosokon alvó embereket rögzített álomszerűen homályos fehete-fehér képeken, az Austerlitz című munkájában pedig a ma múzeumként látogatható egykori haláltáborok területén fotózó-bóklászó látogatókat figyelhetjük.
De archív anyagokból is szerkesztett már történelmi dokumentumfilmeket – ilyen volt az 1941 szeptemberében Kijevtől nem messze történt Babij Jar-i mészárlást feldolgozó filmje. A mészárlás során 33 771 zsidót alig két nap alatt lőtték bele egy szurdokba, és a helyi lakosság tiltakozása nélkül zajló tömeggyilkos folyamatban ukrán rendőri egységek is részt vettek, legalábbis a film tartalomleírása alapján.
Loznica szerint az, hogy filmjében ezt az epizódot is bemutatta, közrejátszott abban, hogy 2022-ben az Ukrán Filmakadémia kizárta soraiból. A kizárás formálisan azután érkezett, hogy Loznica felszólalt az orosz filmek egységes kitiltása ellen az Európai Film Díjból, amit azért tartott hibás lépésnek, mert szerinte számos orosz művész ugyanúgy áldozata a Putyin-rezsimnek. Loznica korábban maga lépett ki az Európai Fimakadémiából, mert úgy gondolta, a szervezet nem ítélte el elég erős szavakkal Ukrajna orosz invázióját.
2010-től mostanáig négy játékfilmet készített: a My Joy című, az oroszországi Szmolenszkben játszódó road movie volt az első ukrán film, ami Cannes-ban versenyben volt az Arany Pálmáért. Legutóbbi játékfilmje, a 2018-as Donyeci történetek a Cirkó Film forgalmazásában a magyar mozikban is látható volt akkoriban. De a háborúellenes szatírát műsorra tűzték 2022-ben, a háború kitörése után is.
A filmet a Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál (BIDF) keretei között január 26-án 14:00-kor és 27-én 18:00-kor vetítik a Mammutban lévő moziban.
Fotók forrása: BIDF
A szerzőről
Pálos Máté
Az ELTE BTK-n végzett, szerkesztett folyóiratot, írt kritikákat. 2014 óta teljes állásban újságíró. Dolgozott a régi Origónál, a Magyar Narancs hetilapnál és a G7.hu gazdasági portálnál. 2024-ben csatlakozott a Lakmuszhoz, 2025 márciusa óta szerkeszt is.
Kövess minket
Ne maradj le egy anyagunkról sem, kövess minket máshol is!
Ajánlott cikkeink
Egyelőre nincs olyan hatóság itthon, ami büntetést szabhatna ki azért, ha valaki megszegi a politikai hirdetések átláthatóságáról szóló EU-rendeletet
Fidesz spent crazy amounts of money on Facebook-ads, as our international comparison highlights