Bár jól hangzik, sajnos egy karkötővásárlással valószínűleg nem tudsz örökbefogadni karibi zátonycápát
Ezt a cikket 2024
decemberében írtuk.
A benne lévő
információk azóta elavulhattak.
Rengeteg oldal hirdet online olyan karkötőket, amikkel állítólag bálnát, tengeri teknőst vagy cápát fogadhatunk örökbe, GPS-szel követhetjük a mozgásukat, és még állatvédő szervezeteket is támogathatunk. A jelenséget a Magyarországon is népszerű ClubOcean példáján keresztül mutatjuk be, hogy elkerülhessük a karácsonyi átveréseket.
Az ünnepekhez közeledve egyre több célzott ajándékötlettel találkozhatunk a közösségi médiában vagy egyszerűen az interneten böngészve. Online viselkedésünk alapján az oldalak algoritmusai érdeklődési körünk és keresési előzményeink szerint gondosan kiválasztják az ellenállhatatlannak tűnő ajánlatokat (amik az utolsó pillanatos ajándékbeszerző körökhöz közeledve egyre csábítóbbá válhatnak sokak számára).
A környezetbarát felhasználók például szinte biztosan találkoztak már olyan állatvédelmi szervezetnek tűnő oldal reklámjával, ami az élővilágot támogató plüssállatokat, karkötőket és egyéb tartozékokat árul.
Forrás: Facebookon kapott hirdetések
Magyarországon többek között a ClubOcean nevű oldal hirdetései lepték el a közösségi médiát. Az oldalon különböző termékeket árulnak, például plüssöket és ECO kulacsot, de leginkább karkötőket reklámoznak: az eredeti 12700 forintos árról – karácsonyi kedvezménnyel 9900 forintra leértékelve. A reklámok szerint a karkötő megvételével a vásárló:
- örökbefogad egy-egy konkrét veszélyeztetett állatot;
- amit aztán élete végéig nyomon követhet egy egyedi térképen;
- a karkötőből származó bevétellel ráadásul különböző környezetvédelmi szervezeteket is támogat.
Korábban többször foglalkoztunk már azzal, hogyan ismerhetők fel a különböző internetes átverések, mostani cikkünkben pedig a ClubOcean példáján keresztül mutatjuk be, hogyan lehet felismerni az árnyaltabb csúsztatásokat. Arra is kitérünk, mit vásárolhatunk, ha karácsonyi ajándékunkkal biztosan a környezetvédelmet vagy az állatokat támogatnánk.
Ugyanaz az exkluzív termék – rengeteg oldalon keresztül
A Club Ocean működési modellje nem egyedi, rengeteg hasonló vállalkozás született az utóbbi években, de ezek jó részéről mára kiderült, hogy átverések. Egyes esetekben nem is érkeztek meg soha a rendelt karkötők, máskor – valódi – álltavédői szervezetek hívták fel a figyelmet, hogy a reklámozók olyan nyomkövető térképeket árulnak pénzért, amik egyébként nyilvánosan is elérhetők, vagy olyan szervezeteket tüntetnek fel partnerként, akikkel valójában nem is állnak kapcsolatban.
- Így vált 2021-ben gyorsan népszerűvé a ClubOceanhoz nagyon hasonló ékszereket áruló Ocean Project, ami ráadásul egy valódi környezetvédő szervezet, a The Ocean Project nevét másolta. Instagram-oldalukon a mai napig 26 ezer követőjük van.
- A gyűrűket és fülbevalókat is értékesítő Bela Wonder, ami Instagramon árulkodóan rossz helyesírással szerepelt (Bela Wonder Oficial), ennek ellenére több mint 76 ezer követőt gyűjtött.
- És a The Turtle’s Journey, amiről kiderült, hogy valójában egy teknősmentéssel foglalkozó szervezet nyomkövetését értékesítette, ennek ellenére 11 ezer követőt szerzett Facebookon.
Ezek a vállalkozások azonban amilyen gyorsan létrejönnek, olyan gyorsan le is lepleződnek. Ennek ellenére a ClubOcean három éve töretlenül működik, sikereit kutatásunk alapján leginkább agresszív marketingjével, átláthatatlan pénzügyeivel és etikusnak tűnő termékeivel éri el.
A ClubOcean
Honlapjuk 21 nyelven, köztük magyarul is elérhető. Népszerűségüket több száz szponzorált tartalommal növelik a közösségi médiában: 920 aktív reklámjuk van Facebookon, ebből 43 magyarul fut jelenleg is. Így ha egyszer felkeresed az oldalukat, utána garantáltan ez fog mindenhol szembejönni.
Forrás: saját képernyőkép az ClubOcean reklámjairól egy héttel a kutatás megkezdése után
A marketingszövegek, a reklámjaikban szereplő mozgósítás („choose my mission”) és közösségépítés (Join the #clubocean Community!) mögött azonban nem egy jótékonysági szervezet, hanem egy profitorientált vállalat áll.
Mi érkezik pontosan a vászonzsákban?
Az internetes fórumokon található beszámolók szerint a rendelés után valóban megkapják a rendelt terméket. Az ClubOcean weboldala szerint a karkötők természetes kövekből készültek, amelyek beszerzése, gyártása és újrahasznosítása során figyelnek a fenntarthatóságra.
A karkötők minőségéről eltér a vásárlók véleménye, az azonban biztos, hogy a kinézetükkel teljesen megegyező kinézetű és leírású termékek a tömeggyártásra szakosodott, általában kínai székhelyű webáruházak (például Aliexpress, Temu, Alibaba, Shein) oldalain is megtalálhatóak – 10 ezer forintos ár helyett pár száz forintnak megfelelő összegért.
Bal felül az Aliexpress, jobb felül a Temu egyik árusított karkötője, alul középen a ClubOcean kínálata.
A hasonlóságra többen felfigyeltek, a ClubOcean pedig weboldalán, a Gyakran Ismételt Kérdések fülön külön is foglalkozik a kérdéssel. Azt a ClubOcearn is elismeri, hogy a karkötőik Kínában készülnek (a cég szerint „az ökológiai hatás csökkentése érdekében”) de egyébként megfelelnek a cég saját „magas minőségi” követelményeinek. Azt is leírják, hogy karkötőik egyszerű kialakítását „már népszerű modellek ihlették, hogy a legtöbb embernek megfeleljenek”, de hangsúlyozzák, hogy a termékeik nem azonosak a kínai oldalakon található karkötőkkel – ugyanis azok sehogy sem kapcsolódnak a környezetvédelem ügyéhez.
„A mi hozzáadott értékünk abban rejlik, hogy egyesületeket is támogatunk és tapasztalattal rendelkezünk az állatok helymeghatározásában is – ezt egyetlen más márka sem nyújtja”
– írja a cég az oldalon.
De nézzük, pontosan mit jelentenek ezek a „hozzáadott értékek”.
Az állatok követése: se nem egyedi, se nem exkluzív
„Ez a karkötő egy delfint követ!” – szerepel nagy betűkkel a ClubOcean több hirdetésében. A reklámok szerint a karkötővel egy konkrét állatot fogadunk örökbe, akinek nemcsak a tartózkodási helyét, hanem a „személyes történetét” is megosztják majd.
Különböző netes fórumokon a vásárlók arról számoltak be, hogy amikor megkapták a rendelésüket, a karkötő mellé egy QR-kódos kártya is érkezett – állítólag ennek beolvasásával juthatunk el az állat személyes történetéhez, valamint hozzáférést kapunk egy élő nyomkövető térképhez is, amivel követhetjük örökbefogadott kedvencünk életútját.
A „személyes történet” azonban kimerül abban, hogy küldenek egy általános fajleírást, illetve az „örökbefogadott” állat nevét, nemét, fajtáját és méretét. Küldenek hozzá egy képet is, például ilyet:
Forrás: ClubOcean
Ha azonban jobban megnézzük a kapott anyagot, egy apróbetűs részben felhívják a figyelmet arra, hogy ezek az információk csak arra szolgálnak, hogy az állat könnyebben azonosítható legyen a térképen. Ugyanis az állat neve
„nem tükrözi az Ön által a ClubOcean akcióin keresztül támogatott konkrét állat ellenőrizhető nevét”
– írják a honlapon.
Az örökbefogadott állatok egyediségét nehéz ellenőrizni, egy esetben azonban szinte biztosan nem exkluzív tartalomról van szó: Azuzzo, a karibi zátonycápa képe több cápákról szóló cikkben megjelenik puszta illusztrációként, és a Maralliance állatvédő szervezet is használta már.
Forrás: Azzuro képe a Google fordított képkeresőjével
A vásárlásunkért cserébe exkluzív geolokációs térképet ígér a cég – azt viszont nem közlik, hogy pontosan milyen forrásból származnak az állatokra vonatkozó helyadatok, és ezt e-mailes kérdésünkre sem árulták el. A honlapjukon csak annyit írnak, hogy: „a képviselt fajok állatkövető vagy mozgási tanulmányaiból származó információkon” alapulnak.
A közvetlenül állatvédelemmel foglalkozó szervezetek gyakran helyeznek nyomkövetőket az állatokra, főként azzal a céllal, hogy viselkedésüket, vándorlási útvonalaikat kutassák, és monitozozzák az egyes állatfajok populációit. A nyomkövető eszközök kiválasztása során a kutatók figyelembe veszik az egyes állatfajok jellegzetességeit és arra törekednek, hogy a lehető legkisebb mértékben zavarják az állatokat: a teknősök páncéljára például műholdas jeladókat ragasztanak, a bálnák esetében pedig tapadókorongos nyomkövetőket alkalmaznak.
Ilyen munkát végez például a Turtle Sea Conservancy, ami nyilvános térképein teknősöket követ nyomon, vagy az Ocearch, aminek térképei segítségével bárki számára ellenőrizhető a cápák és a delfinek vándorlási útvonala.
A ClubOcean oldalán azonban semmi jele annak, hogy a cég tudományos jellegű kutatásokat végezne vagy bármilyen más formában részt venne az állatok nyomkövetésében, ami által egyedi adatokhoz lenne hozzáférése. Ilyen partneri együttműködésről sem tesznek említést az oldalukon.
A vásárlókkal megosztott térképeik azonban nagyon hasonlítanak azokra a nyilvános térképekre, amiket a nyomkövetéssel foglalkozó, valódi állatvédő szervezetek tesznek közzé.
Balra: a Ocearch térképe, jobbra: a ClubOcean nyomkövető térképe
A Turtle Sea Conservancy már korábban felhívta a figyelmet a nyomkövető karkötőket árusító oldalak csalásaira: az oldalak többször illegálisan használták teknőskövető térképeiket. Az általuk azonosított csaló cégek között nem szerepel a ClubOcean, azonban parterükként sincsenek megjelölve.
Hová kerül az adományunk?
A ClubOcean hirdetései azt is állítják, hogy „minden karkötő állatmentő szervezeteket támogat”. A weblapon az „Our Actions” fülön 25 olyan szerevezetet nevesítenek, amelyeket egy vagy több alkalommal támogattak valamekkora összeggel. Közülük több szervezetet e-mailen is megkerestünk, hogy megkérdezzük, valóban kaptak-e a ClubOceantól támogatást – ezt hat szervezet erősítette meg:
- A Morigenos 800 euro,
- az African Penguin Nest Project 500 dollár és
- a Reefscapers három alkalommal összesen 1800 dollárt kapott, míg
- a Dekafok havi 800 dollár,
- az OceanGardener havi 500 dollár,
- a ZeroWaste havi 500 dollár támogatásban részesül.
Az utóbbi három cég kiemelt helyen szerepel a honlapon, a leírások alapján ők „partnerei” a ClubOceannak. Arról, hogy a partnerség pontosan mit jelent, nem érhető el információ a honlapon. A cégek válaszai szerint ez kimerül abban, hogy nemcsak pár alkalommal, hanem havi rendszerességgel kapnak támogatást a ClubOceantól, de a szervezetek között nem látszik ennél sokkal szorosabb kapcsolat vagy együttműködés.
Forrás: ClubOcean
A honlapon feltüntetett négy partner valójában csak három szereplőt takar: az indonéz ZeroWaste Center és a R.O.L.E Foundation valójában együtt dolgozik (a R.O.L.E. működteti a ZeroWaste szervezetet). A ZeroWaste/R.O.L.E tavaly nyáron több strandtisztítást is szervezett a ClubOcean logóival – erről a ClubOcean honlapján videóban is beszámoltak. A ZeroWaste Centre kérdésünkre azt írta, hogy a takarításban a ClubOcean munkatársai nem vettek részt, csak reklámtermékeiket (logóval ellátott pólóikat) küldték el a résztvevőknek Indonéziába. Hozzátették, hogy terveznek találkozást és közös takarítást 2025 elején.
A ClubOcean a honlapja szerint összesen 49 505 eurót (kicsit több mint 20 millió forintot) költött különböző szervezetek támogatására négy éves működése alatt – azt viszont nem közlik, hogy ez a bevételük hány százaléka, és ezt e-mailes kérdésünkre sem árulták el. Megkeresésünkre csak annyit írtak, hogy átlátható a tevékenységük, az adományok nyomon követhetők a weboldalukon.
Közvetítés nélküli ajándék
Ha olyan ajándékot szeretnénk adni, ami biztosan a környezetvédelmet vagy az állatvédelmet támogatja, érdemes megfontolni, hogy közvetlenül az erre szakosodott szervezeteknek adományozzunk. Ilyenkor biztosak lehetünk benne, hogy felajánlásunkat a kívánt célra használják fel. Ehhez sok esetben nem társul jól kinéző reklámtermék, azonban előnye is van: nem jár felesleges tárgyi ajándékok előállításával és szállításával. Az adományozásról szóló értesítés vagy akár egy személyre szóló köszönőlevél pedig szintén szép ajándék lehet szeretteink számára.
A cikkünkben említett, valódi állat-nyomkövetést végző szervezetek például mind támogathatók közvetlenül, a saját weblapjukon keresztül is. Lehet adományozni az Ocearch szervezetének, a Turtle Conservancy pedig lehetőséget biztosít teknősök jelképes örökbefogadására. (Ha mégis mindenképp ragaszkodunk tárgyi ajándékhoz, érdemes ellenőrizni, hogy a támogatni kívánt cég valóban kapcsolatban áll-e a hozzá kapcsolódó reklámtermékeket árusító, oldalakkal, szervezetekkel. A Turtle Conservancy például megerősítette, hogy 2021 óta partnerségben áll a szintén karkötőket áruló Fahlo webáruházzal.)
Adományokkal a hazai szervezeteket is támogathatjuk: egyéves örökbefogadás ajándékozható a Fővárosi Állatkertben, magyar állatvédő egyesületek és környezetvédelemmel foglalkozó szervezetek (Greenpeace, WWF) is fogadnak adományokat.
(Címlapi kép: Barczikai Fanni)
A szerzőről

Barczikai Fanni
A Budapesti Corvinus Egyetemen végzett politológus, az ELTE-BTK mesterszakos hallgatója. Az Achilles Data nemzetközi oknyomozó újságíró program díjazottja és a Pelikán Projekt okleveles újságírója. A Lakmusz csapatához 2024 márciusában csatlakozott.