Vigyázzunk az akciós buszbérlettel, több tucat tömegközlekedési kamuoldal pályázik a bankkártyaadatainkra

2025. július 30. 14:29


Egy több mint ezer adathalász oldalból álló nemzetközi hálózat kamu tömegközlekedési akciókkal bombázza a facebookozókat, Magyarországon legalább 42 közösségimédia-oldalt működtettek a csalók. Hasonló ügyekben már feljelentések is születtek, de az oldalak többsége ma is él.

A Maldita spanyol tényellenőrző oldal újságírói azonosítottak több mint ezer Facebook-oldalt, amelyek 2024 júliusa és 2025 júliusa között 60 ország 746 városában tömegközlekedési szolgáltatóknak adták ki magukat adathalászat céljából. Az érintett Facebook-oldalak több mint felének tartalmai orosz domainekhez vezettek, a legtöbb adminisztrátor pedig Vietnámból üzemeltette az oldalakat.

A csalással érintett országokban Szenegáltól Magyarországon és Franciaországon át egészen Kazahsztánig ugyanaz a minta ismétlődött: a Facebook-oldalak lokális tömegközlekedési szolgáltatóknak adták ki magukat, és nagyon olcsón ajánlottak bérleteket vagy utazási kártyákat. A cél az volt, hogy a hamis akciókról szóló posztokról a felhasználókat egy weboldalra irányítsák, ahol ellopják a bankkártyaadataikat. A scam azért lehetett sikeres, mert a csalók a posztjaikat mintegy 9 ezer fizetett hirdetésben népszerűsítették a Meta felületein. Bár jó pár kamuoldalt eltávolított a vállalat, a legtöbb még a spanyol újságírók nyomozásának időpontjában is elérhető volt, hónapokkal létrehozásuk után.

Az átverésben Magyarország volt a hatodik leginkább érintett ország.

A Maldita megosztotta a Lakmusszal a nyomozás részletes anyagát és az összeállított adatbázist. Ebből kiindulva bemutatjuk, Magyarországon hogyan bontakozott ki ez az összetett és jól kitervelt csalássorozat.

Soprontól Miskolcig 18 magyar várost támadtak a csalók

Magyarországon 42 oldal tartozott a felderített kamuoldal-hálózathoz, ezzel a hatodik leginkább érintett ország voltunk a tömegközlekedéses csalássorozatban. A legtöbb Facebook-oldalt (összesen hetet) Borsod-Abaúj-Zemplén megyei városokra célozva hozták létre (Miskolc, Ózd és Kazincbarcika). A lista élén szerepel még Budapest hat oldallal, Baranya vármegye öt oldallal és Békés vármegye négy oldallal.

Az oldalak megjelenése mindig ugyanúgy épült fel, de a részleteket a helyi jellegzetességeknek megfelelően alakították.

  • Profilképnek az éppen imitált busztársaság logóját adták meg, vagy egy képet a helyi buszról.
  • Borítóképnek szintén a helyi buszokról állítottak be egy fotót.
  • Az oldalak nevében általában a tömegközlekedés szó és az átveréssel megcélzott város neve szerepelt: „Tömegközlekedés Szegeden” vagy „Tömegközlekedés Dunaújvárosban”.
  • Az oldal típusát is egységesen adták meg, általában az utazás és szállítás vagy a szállítási szolgáltatás szerepelt kategóriaként.
  • Néha még a címet, e-mail címet, telefonszámot és a leírást is kitöltötték, az utóbbit például olyan szövegekkel, mint „Üdvözöljük a Cegléd város tömegközlekedésének hivatalos oldalán, kellemes utazást kívánunk!”.
Példák az oldalak kialakítására
Forrás: Facebook

Ugyanakkor már az oldalak neveiben is szerepeltek átverésre utaló jelek. Előfordult, hogy nem a helyi tömegközlekedési szolgáltatók megnevezését használták. Például a pécsi buszvállalat neve Tükebusz Zrt., ehelyett az oldalak „Tömegközlekedés Pécs” néven futottak. Máshol nyelvtani hibákat ejtettek: „Cegléden” helyett „Ceglédben” ragozást használtak, a Békéscsaba szóról pedig lehagyták az ékezeteket.

Képernyőfotók a hibás oldalnevekről
Forrás: Facebook
Képernyőfotó a DKV igazi Facebook-oldaláról és az azt imitáló oldalról
Forrás: Facebook

Magyarországon a csalássorozat részeként összesen 556 Facebook-hirdetést adtak fel a Facebook-oldalak kezelői.

A hirdetések szövegében kedvezményes áron féléves bérleteket kínáltak, például azzal az indokkal, hogy „a Volánbusz Zrt. 100 éves fennállásának tiszteletére limitált példányszámú közlekedési kártyát kínál. Élvezd az ingyenes utazást 6 hónapon keresztül, mindössze 958 Ft-ért!”

Az ilyen átverésekre jellemző agresszív siettetés jegyében az is szerepelt a legtöbb posztban, hogy a kártya csak limitált számban érhető el, ezért gyorsan kell cselekedni. A bejegyzésekben sok hangulatjelet használtak, fotókat csatoltak tömegközlekedési eszközökről, és magáról az „akciós kártyáról”.

Képernyőfotó az egyik adathalász hirdetésről
Forrás: Facebook

A bejegyzéseket nemcsak a félezer hirdetés támogatta meg, hanem kamuprofilok is. A csalásban valószínűleg résztvevő profilok a hirdetés hitelességét azzal próbálták növelni, hogy képeket közöltek a megvásárolt kedvezményes kártyákról, és kommentben hangot adtak elégedettségüknek.

Képernyőfotók a csalást támogató kommentekről
Forrás: Facebook

A Meta szerepe

Az ilyen kamuoldalak természetes módon, hirdetés nélkül nem tudnak nagy számú követőt szerezni és nagy elérést produkálni. De a nemzetközileg több mint 9 ezer, Magyarországon több mint 500 fizetett Facebook-hirdetéssel már elég sok emberhez képesek eljutni. Bár a Meta az érintett kamuoldalak felénél legalább egy hirdetést eltávolított a hirdetési irányelvek megsértése miatt, az adatgyűjtés időpontjában (2025. július) a legtöbb oldal még mindig elérhető volt. Ez több hónapnyi zavartalan működést jelent.

A magyar csaló oldalakat július 22-én ellenőriztük: a 42 oldal közül nyolcat távolítottak el, tehát így is aktív volt az oldalak 80 százaléka.

A Lakmusz a Meta felületén jelentette az összes, a cikk írásakor még elérhető magyar nyelvű csaló Facebook-oldalt.

A Maldita a nyomozása végén, júniusban 58 adathalász hirdetést jelentett, de egy héttel később még mindig elérhető volt ezeknek a posztoknak a 93 százaléka.

Összehangolt támadás

Az egyenmegjelenés és a hasonló logika miatt feltételezhetjük, hogy összehangolt nemzetközi csalássorozatról van szó. De vannak további jelek is: a Meta adataiból kiderül, hogy az oldalak egyötöde egy ponton megváltoztatta a nevét – továbbálltak egy újabb városba, pontosabban váltottak egy másik város tömegközlekedési szolgáltatójának imitációjára. Egy oldal például eleinte a franciaországi Le Havre város tömegközlekedési vállalatának adta ki magát, majd hirtelen az Egyesült Királyságban található Peterborough tömegközlekedési társaságára szabta át az oldal tartalmát.

A hazai merítésben is több példát láthatunk a névváltoztatásra:

  • 2025. május 25-én létrehoztak egy oldalt „Trasporto pubblico a Varese” néven egy lombardiai olasz város tömegközlekedési vállalatát másolva, majd 27-én „Tömegközlekedés Dunaújvárosban” lett az oldal új megnevezése.
  • Május 19-én egy francia városra utalva „Transports publics au Pradet” néven hoztak létre egy Facebook-oldalt, három nappal később már a miskolci tömegközlekedési rendszert imitálta ugyanaz az oldal.
  • Egy kissé eltérő példa, amikor egy személynév volt az oldal eredeti neve, például „Mcgrath Nicole Aydin”, és ezt változtatták meg „Tömegközlekedés Debrecenben”-re.
  • Egy másik ismétlődő példa az eredeti nevekben a „haha” szó, majd egy számsor: például az egyik szegedi oldal korábbi neve „haha25” volt.


Az egyik oldal átláhatósági felülete
Forrás: Facebook

Vietnámi adminok

A Meta adataiból a csaló oldalak adminisztrátorainak működési helyére is következtethetünk: 515 oldalnál elérhető a helymeghatározás, ezek több mint fele vietnámi adminisztrátort mutat, de Ukrajna, Banglades és az Egyesült Államok is gyakori helyszínek.

A Maldita mindössze egy olyan oldalt talált, ahol egyezik az adminisztrátor feltüntetett lokációja és az oldal által célzott ország.

20 Magyarországot célzó oldalnál elérhető a hozzájuk tartozó 35 adminisztrátor helymeghatározása: a legtöbb Vietnámból kezelte az oldalt, emellett Ukrajna és Kamerun szerepel még dobogós helyen.

A Maldita nyomozása szerint a helyadattal ellátott adminisztrátorok közül mindössze hétnek a lokációja volt az EU-ban. Viszont a kamu oldalak 68 százaléka európai uniós országok felhasználóit célozza: a legtöbb oldalt Franciaországban, Spanyolországban és az Egyesült Királyságban hoztak létre.

Magyarország a hatodik legérintettebb célpont 42 oldallal, lakosságarányosan pedig az ötödik.

Az orosz szál

Az adminisztrátorok országain kívül még egy fontos szereplő van a csalásban: Oroszország.

A hirdetésekben elhelyezett linkek olyan weboldalakra irányítanak, ahol megpróbálják megszerezni a felhasználók bankkártyaadatait. A Maldita elemzése szerint az adathalász weblapok több mint felének domaincíme ugyanahhoz az orosz szolgáltatóhoz, a JSC Selectelhez volt köthető.

A Maldita újságírói ebből és a tartalombeli hasonlóságból arra következtettek, hogy

ugyanazon személy vagy szervezet felelhet nagyszámú csaló tömegközlekedési oldal létrehozásáért és működtetéséért.

A közlekedési vállalatok reakciója

Több érintett tömegközlekedési társasággal felvettük a kapcsolatot, hogy megtudjuk, milyen tapasztalataik vannak ehhez hasonló átverésekkel. Négy tömegközlekedési szolgáltatótól kaptunk választ – BKK, V-Busz, Szegedi Közlekedési Társaság (SZKT), Tüke Busz –, ezekből kiderült: mindannyian tapasztaltak már hasonló adathalász tevékenységet a közösségi médiában, és kaptak ilyenekről utasbejelentéseket is.

Az összes válaszoló tett már hivatalos bejelentést is ilyen ügyben a rendőrségen.

Többen a Meta irányába is jelentették az őket imitáló felületeket. Azonban egyik vállalat sem számolt be olyan esetről, amikor az igazságszolgáltatás vagy a közösségi média útján felelősségre tudták volna vonni a csalókat, vagy legalább eltávolítani az oldalakat.

Mind a négy Lakmusznak válaszoló vállalat futtat ilyen témában figyelemfelhívó kampányokat is. A pécsi Tüke Busz Zrt. és a szegedi SZKT hozzátette: a helyi sajtóorgánumok is be szoktak számolni az ilyen ügyekről.

A szolgáltatók fő üzenete egybevág: az utasok csak a hivatalos felületeiken vásároljanak jegyet vagy bérletet.

(Címlapi illusztráció: Dezső Annamari)

A szerzőről

Dezső Annamari

Dezső Annamari

2024-től a Lakmusz gyakornoka, majd újságírója. Egyetemi tanulmányait az ELTE szociológia alapszakán, majd az ELTE kommunikáció- és médiatudomány mesterszakán végezte. Az Achilles Data nemzetközi oknyomozó újságíró program nyertes csapatának tagja.

Kövess minket

Ne maradj le egy anyagunkról sem, kövess minket máshol is!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Kéthetente csütörtökön küldjük neked a legfontosabb cikkeinket, kiegészítve újságíróink személyes ajánlásaival: érdekességek, programok, podcastok, könyvek, filmek. Ha szeretnél képben lenni a legfrissebb dezinformációs trendekkel, iratkozz fel a Lakmusz hírlevelére!

A hírlevélről bármikor leiratkozhatsz.
Bővebb információkért olvasd el adatkezelési szabályzatunkat!