Így kerülheti el, hogy csalás áldozatává váljon online vásárlás közben
Érthető, hogy egyre többen választják a kényelmes online vásárlást ruháktól elektronikai cikkekig. De az internetes vásárlás veszélyeket is rejt: az elsőre rendkívül kedvezőnek tűnő hamis ajánlatok hátterében sokszor csalás áll.
Bea sportcipőt akart venni magának, gyorsan, korrekt áron. Kinézett egy cipőt az interneten, de sehogy sem talált megfelelő méretet. Aztán rábukkant egy webshopra, ahol mindenféle méret elérhető volt, meglepően olcsón. Két pár cipőt is rendelt. Csakhogy miután elutalta a vételárat, a visszaigazoló e-mailben az állt: “devizaárfolyam-változás miatt a kivonaton feltüntetett összeg eltérhet a valós ártól”. Ez gyanús volt, de Bea csak akkor értette meg, hogy átverték, amikor dupla összeget vontak le tőle, forint helyett ráadásul kínai pénznemben, jüanban.
Persze egyetlen cipőt sem kapott.
Ebben a cikkben bemutatjuk, milyen árulkodó jelek segítségével ismerheti fel az átveréseket, hogyan vásárolhat tudatosan az interneten – hogy semmiképpen se járjon úgy, mint Bea a cipőkkel. A cikk végén egy rövid teszttel is ellenőrizheti az online csalások felismeréséről szerzett tudását.
Az összefoglaló egy korábbi itt hivatkozott cikkünk alapján készült, ami erre a linkre kattintva olvasható.
-
Legyen kritikus a túl kedvezőnek tűnő ajánlatokkal szemben!
Ha túlzó ajánlattal találkozunk, mérlegeljünk, hogy a meghökkentően kedvező ajánlatok valószínűleg nem valódiak. Legyünk különösen óvatosak azokkal a webáruházakkal, amik világmárkák termékeit kínálják, de eredeti árukhoz képest drasztikusan olcsón.
Ugyanez vonatkozik a leértékelésekre: legyünk körültekintőek, nézzük meg ugyanazon termék árát több oldalon. Általában az összegek kisebb-nagyobb különbségekkel azonos szinten mozognak. Ha kiemelkedően nagy mértékű árzuhanást hirdetnek, mondjuk egy 80% százalékos akciót, gyanakodjunk csalásra.
Vigyázzunk a felugró hirdetésekkel, de az e-mailben kapott ajánlatokkal, ismeretlen oldalra vezető linkekkel is, ezek ugyanis gyakran tartalmaznak hamis ajánlatokat.
-
Ellenőrizze a weboldal hitelességét!
Érdemes utánajárni, kitől vásárolunk. A csalók által működtetett hamis weboldalak gyakran szinte pontos másai az eredeti oldalaknak, egyezhet a név, a márka logója is. Az alábbi jelek alapján mégis felismerhetjük az ilyen átveréseket.
- Az adott márka neve évszámmal együtt, apró módosításokkal szerepel a címben. A márkanevet csak a hivatalos jogtulajdonos használhatja, így például az olyan kombinációk, mint a „converseallstarshungary.com”, vagy a „nike2022.com” hamis oldalra vezethetnek. A csalók ezzel akarják megtéveszteni a vásárlót, és elkerülni, hogy megbüntessék őket a jogosulatlan márkahasználatért.
Példa egy helytelen webcímmel rendelkező, kamu weboldalra
- A webcím elején a „https” rövidítést keressük – az angol nyelvű rövidítés végén az “s” betű azt jelenti, hogy “secure”, azaz biztonságos. Ez önmagában nem garantálja az oldal megbízhatóságát, de fontos tényező, amire érdemes figyelni.
- Árulkodó, ha nincs feltüntetve semmilyen cégnév, cím, telefonszám, adószám, egyéb elérhetőség az oldalon. Az is előfordulhat, hogy láthatóan hamis telefonszám van megadva, például az 123 412 341-hez hasonló számsor szerepel.
- Ha egy webshopnak nincs adatvédelmi tájékoztatója, akkor az valójában nem egy webshop.
-
Tájékozódjon más vásárlók véleményéből!
Mielőtt új oldalról rendelünk, érdemes valamilyen másik forrásból ellenőrizni az eladó hitelességét.
- Nézzük meg a webshop értékeléseit, milyenek a visszajelzések. Egy értékelések nélküli oldal önmagában gyanús, de a tört magyarral írt visszajelzések, a szöveg nélküli, kizárólag ötcsillagos értékelések valódisága is kétséges lehet.
- Az olyan Facebook csoportok böngészése, mint az „Információ az eladóról és vásárlókról” szintén segítségünkre lehet. Itt olvashatjuk mások tapasztalatait egy-egy eladóról. A csoporthoz ide kattintva tud csatlakozni.
Mi a teendő, ha bedőltünk egy online átverésnek?
Semmiképp se hagyjuk szó nélkül. Jelezzük bankunknak a problémát, hiszen lehetséges, hogy még időben le tudják állítani a tranzakciót, vagy meg tudják téríteni a kárt.
A csalók felderítése érdekében tegyünk bejelentést a rendőrségen, de panaszt tehetünk a Fogyasztóvédelemi hatóságnál is. Külföldi székhelyű webáruházak esetén az Európai Fogyasztói Központot is megkereshetjük.
Szeretne többet tudni arról, hogyan lehet elkerülni az internetes megtévesztéseket? Az álhírek és átverések elleni felkészülést sosem késő elkezdeni! Ezen az oldalon olyan tartalmakat gyűjtöttünk össze, amelyek kifejezetten az idősebb korosztályt segítik a tudatos tájékozódásban: cikkeink ide kattintva olvashatók.
A szerzőről

Balogh Boglárka
Egyetemi tanulmányait a BGE kommunikáció- és médiatudomány alapszakán végezte. 2024 júliusától három hónapon át a Lakmusz gyakornoka, novembertől a Thomson Alapítvány nemzetközi gyakornoki programjának résztvevőjeként dolgozik a Lakmusznál.