A közmédia szerint a Hirado.hu minden híroldalt lenyomott Facebook-reakciókban – nekünk nem pont ez a sorrend jött ki

2025. december 13. 10:23


Kevesebb interakciót találtunk a Hirado.hu-nál, mint ami a közmédia által terjesztett grafikonon szerepel, igaz, nem ugyanazt az eszközt használtuk. Ami biztos, hogy a Hirado.hu a reakciószámot hétszer annyi fizetett hirdetéssel érte el, mint a Telex vagy a 444.

Csütörtök este a Kossuth Rádió az alábbi grafikont tette közzé a Facebook-oldalán:

A grafikon azt mutatja, hogy a különböző sajtótermékek Facebook-oldalai mennyi interakciót generáltak az előző héten, december 1. és 7. között, napi átlagban. Vagyis, hogy a felhasználók egy adott médium posztjait naponta átlagosan hány alkalommal lájkolták, látták el a többi 6 érzelmi reakció egyikével, kommentelték vagy osztották meg.

Az ábra kapcsolódó cikk vagy bármiféle kifejtés nélkül jelent meg a Hirado.hu online és közösségi média felületén is december 11-én. Az adatok forrásaként a Fanpage Karma-t jelölték meg, ami egy fizetős közösségimédia-figyelő és adatelemző program.

A mérés szerint a Hirado.hu Facebook-oldala múlt héten az összes interakció tekintetében megelőzte a Telexét, míg a Kossuth Rádió Facebook-oldala felülmúlta a 444-ét, a 24.hu-ét, és a Hvg, illetve az Index Facebook-oldalát is, ebben a sorrendben.

Ellenőrizni akartuk a grafikont, így – mivel a Fanpage Karmához nincs hozzáférésünk – egy másik közösségimédia-figyelő eszközzel, az Esuittel hívtuk le a Facebook-oldalak interakciós adatait ugyanabból az időintervallumból.

A közmédia mérésének replikálása – a fókuszt az első négy helyezettre szűkítve – a következő eredményt hozta:

A mi eredményünk szerint a Telex Facebook-oldala 103,4 ezer átlagos napi interakcióval mintegy 14 ezerrel több reakciót gyűjtött, mint a Hirado.hu Facebook-felülete.

A Kossuth Rádió és a 444 közötti sorrend viszont nem változott: előbbi 56,8 ezer interakcióval a harmadik, míg a 444 56,3 ezerrel a negyedik helyen végzett.

A legtöbbet a Hirado.hu posztolt. A fenti napi átlagokat a Telex összesen 549, a hirado.hu 677, a Kossuth Rádió 280, a 444 pedig 408 bejegyzéssel érte el. Vagyis a mi adataink szerint az egy posztra jutó átlagos interakciószám a Telexen 1318, a Hirado.hu-n 923, a Kossuth Rádió Facebook-oldalán 1418, a 444-en pedig 966 volt a múlt héten.

A közszolgálati média Fanpage Karmával és a mi Esuittal elvégzett elemzésünk között a legnagyobb eltérés éppen a hirado.hu esetében mutatkozott. Az nem világos, hogy az általuk használt program hol talált még nagyjából plusz 10 ezer interakciót, és hogy miért térnek el az interakciószámok.

Az alkalmazott számítási módszer megértését az is nehezíti, hogy a közmédia grafikonjának fejlécében szereplő leíráshoz elvileg egy csillagozott magyarázat is tartozna, ennek feloldását azonban sehol sem találtuk.

Tetszés vs. nevetés

A 7 beépített, tetszést vagy érzelmet kifejező Facebook-reakció túlnyomó részét két reakció adta: a lájkok és a nevető fejek.

Az alábbi grafikonon látható ezeknek a megoszlása a december 1. és 7. közötti héten.

Azt is kiszámoltuk, hogy a 7 reakció közül a nevető fejek milyen arányt képviseltek:

  • a Kossuth Rádiónál ez az összes reakció 42,2 százaléka volt,
  • míg a Telexnél 39,
  • a 444-nél 38,
  • a Hirado.hu-nál pedig 29 százalék.

Vagyis arányaiban a Kossuth Rádió Facebook-tartalmaira érkezett a legtöbb haha-reakció.

Sokkal több fizetett hirdetés

Nagy különbség a Hirado.hu, a Telex és a 444 Facebook-bejegyzései között, hogy a hirado.hu sokkal gyakrabban terjeszti tartalmait fizetett hirdetés formájában.

„Magyarország hírforrása” a vizsgált héten a Facebook hirdetéstára szerint mintegy 130 hirdetést adott fel, köztük politikai témájúakat is, holott a platform saját közösségi irányelvei alapján ilyen hirdetések már nem jelenhetnének meg.

A Kossuth Rádió Facebook-oldala 20, a Telex 17, a 444 pedig 18 hirdetést futtatott.

Hogy mekkora összegért, az a politikai hirdetések kivezetése óta már nem látszik.

A Hirado.hu oldalán november közepéig visszatekertünk, de nem láttunk a mostanihoz hasonló interakciómérést vagy összehasonlítást.

Azt, hogy a mi Esuittel lehívott adataink szerint milyen Facebook-tartalmak hozták médiumonként a legtöbb Facebook-interakciót december első 7 napjában, az alábbi táblázatban lehet böngészni:

A Lakmusz a 444-gyel közös kiadóvállalat, a Magyar Jeti Zrt. kiadványa.

Az adatok gyűjtésében és összegzésében Molnár Csaba, a Political Capital kutatásvezetője is közreműködött.

A szerzőről

Német Szilvi

Német Szilvi

Újságíró, médiakutató. Az álhírek és a dezinformáció terjedését vizsgálja a közösségimédia-kutatás eszközeivel, valamint a technológiai platformok és a rejtőzködő médiaorgánumok szerepével foglalkozik.

Kövess minket

Ne maradj le egy anyagunkról sem, kövess minket máshol is!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Kéthetente csütörtökön küldjük neked a legfontosabb cikkeinket, kiegészítve újságíróink személyes ajánlásaival: érdekességek, programok, podcastok, könyvek, filmek. Ha szeretnél képben lenni a legfrissebb dezinformációs trendekkel, iratkozz fel a Lakmusz hírlevelére!

A hírlevélről bármikor leiratkozhatsz.
Bővebb információkért olvasd el adatkezelési szabályzatunkat!