13 millióért tanácsolta Balásy cége a kormánynak, hogy Brüsszelt hibáztassa
Ezt a cikket 2024
októberében írtuk.
A benne lévő
információk azóta elavulhattak.
A javaslat egy hatoldalas, angol nyelvű „tanulmány” része volt, amit 2023 októberében rendeltek Rogán Antalék a New Land Mediától.
„Tedd a problémát valóságossá”, „hibáztasd Brüsszelt” és „állj elő egy megoldással” – javasolta a New Land Media Kft. a Miniszterelnöki Kabinetirodának egy tavaly októberi stratégiai kommunikációs anyagban. A három pontos akcióterv a bevándorlás témájához kapcsolódott, amelyhez a cég amerikai minták alapján nyújtott tanácsot.
A Rogán Antal vezette kabinetiroda 2023-ban két egymás utáni negyedévben is Balásy Gyula cégét bízta meg „kommunikációs stratégiák korszerűsítéséről szóló angol nyelvű tanulmány elkészítésével, amely tartalmazza az előre meghatározott célok érdekében tett javaslatokat, jó gyakorlatokat és esettanulmányokat”.
Ezek elkészítéséért az ügynökség a július-szeptemberi időszakban 30 millió, a szeptember-decemberi negyedévre pedig 26 millió forintos ajánlatot adott a kabinetirodának (A 26,4 millió forintos összeg végül 10,6 millió forintra módosult, mivel a tanulmány a megrendelő kérésére az eredetileg tervezett szeptember-decemberi időszak helyett csak egy hónapra, októberre vonatkozóan készült el.)
Ezekben az anyagokban a cég egyrészt az aktuális időszak fő témái mentén nyújtott tanácsot, másrészt pedig összefoglalta a legújabb digitális trendeket.
A tanulmányokat azután ismerhettük meg, hogy közérdekű adatigényléssel részletes információkat kértünk a Miniszterelnöki Kabinetiroda kormányzati kommunikációs szerződéseiről.
Az általunk kért adatokat a Miniszterelnöki Kabinetiroda e-mailen nem küldte el, csak személyes iratbetekintés útján nézhettünk meg a dokumentumokat, azokról csak kézzel írott jegyzeteket készíthettünk, másolatot nem.
Az egyes megrendeléseket, teljesítési igazolásokat papíralapon ismerhettük meg, a megrendelések keretében elkészített kreatív anyagokat, tanulmányokat pedig egy pendrive-ról, a kabinetiroda laptopján nézhettük át.
Az angol nyelvű tanulmányokról szóló megrendelésekhez csak a már említett, kétszer hatoldalas dokumentumot találtunk a pendrive-on. A biztonság kedvéért utólag e-mailen megkérdeztük a Kabinetirodát, hogy az összesen több mint 40 millió forintos megbízás keretében készült-e más anyag is, amit esetleg nem mutattak meg nekünk a betekintés során. Ha válaszolnak, frissítjük a cikket.
Mi fán terem a „kommunikációs stratégia korszerűsítése”?
A megbízások szerint a “kommunikációs stratégiák korszerűsítéséről” szóló angol nyelvű tanulmányoknak “az előre meghatározott célok érdekében” tett javaslatokat, jó gyakorlatokat és esettanulmányokat kell tartalmazniuk. Részletezik azt is, hogy a tanácsadói munka milyen célokkal valósul meg, ezek a következők:
- „elérések növelése,
- kattintásszám növelése,
- kreatív anyagok minőségének javítása,
- csoportos konzultáció lebonyolítása,
- telefonon való elérhetőség, amilyen gyakran csak szükséges,
- minden kreatív anyag esetén javaslatok adása,
- best practice-k átadása,
- adott esetben más munkákból származó adatok és megállapítások megosztása,
-
adatelemzések ellenőrzése”.
Ezek szellemében a New Land Media a következő feladatokat teljesítette a 2023. július-szeptemberi időszakban, 30 milliós díjazásért:
- ismertette a legújabb digitális trendeket,
- a „jelen gazdasági helyzet kihívásai”, illetve „a migrációs helyzet kezelése” tárgyában adott tanácsot,
- kidolgozott egy olyan „társadalmi reklámkoncepciót, amely tükrözi és kezeli a gazdasági helyzetet”, és végül
-
a videós tartalmak elérésén javított.
2023 októberében pedig 10,6 millió forintért:
- figyelték és bemutatták a legújabb digitális trendeket, valamint
-
a tanácsadás központi témája, a bevándorlás kapcsán fogalmaztak meg „kapcsolódó üzeneteket”, végeztek sajtóelemzést és kommunikációs stratégiát is javasoltak.
Hat oldal, grafikonokkal
Az elvégzett feladatok leírásából nem derült ki egyértelműen, hogy a cég az angol nyelvű tanulmányokon kívül nyújtott-e másfajta tanácsadást is a több tízmilliós összegekért.
Az anyagok nemcsak rövidek voltak, hanem viszonylag egyszerű megoldásokat is kínáltak.
A nehéz gazdasági időszakban való kommunikációra például a következő szempontok betartását ajánlották a kormánynak:
- „ismerd el az emberek fájdalmát (értsd meg),
- ne bagatellizáld a gazdasági kihívásokat,
- mutasd meg, hogy van terv a körülmények javítására,
- ne túlozd el a hibáztatást (mert visszaüthet)”.
De a bevándorlást az emberek mindennapi problémájává emelő stratégia sem ment tovább az alábbi három pontnál:
- „Tedd a problémát valóságossá: nem minden magyar él a határ közelében, és nem mindenki találkozik migránsokkal a közösségében. Az emberek számára érthetővé és láthatóvá kell tenni a problémát, hogy a közvélemény egységesen fellépjen ellene.
- Hibáztasd Brüsszelt: jelöld ki azt az akadályt, ami a probléma megoldása útjában áll, hogy a lakosság egységesen léphessen fel a közös ellenféllel szemben.
- Állj elő egy megoldással: mutasd meg, hogy nem csak kritizálsz, hanem egy pozitív erő is vagy a probléma megoldásában”.
A digitális média újdonságaival foglalkozó részek is viszonylag triviális, egy Google kereséssel kinyerhető válaszokat adtak, amelyeket internetről letöltött grafikonokkal illusztráltak. A 2023. július-szeptemberi időszakot lefedő „tanulmány” például arról számolt be, hogy megjelent a „Threads, vagyis a Meta Twitter/X riválisa” a piacon, majd szót ejtettek a YouTube-TikTok rivalizálásáról. A másik, októberre vonatkozó iromány főleg a „TikTok növekvő hatásával” foglalkozott, figyelmeztetve a megrendelőt, hogy
“az egyedülálló platform nem a televízióban vagy Power Point prezentációban sugárzott reklám elhelyezésének, hanem kreatív videóknak a felülete”.
Majd hozzátették, „bár a TikTok használata a fiatalabb szavazók és a Z generáció körében folyamatosan nő, továbbra is a Facebook a magyar közösségi média meghatározó médiuma.”
Amerikai mintára
Érdekesség, hogy a tanulmányokban erős amerikai irányultság vehető ki. A Miniszterelnöki Kabinetiroda ugyanis kifejezetten arra kért javaslatot a „kommunikációs stratégiák korszerűsítéséről” szóló anyagokban, hogy
A New Land Media ezért mindkét témában amerikai kormányzók és szenátorok kampányaiból és médiaeseményeiből hozott jó példákat.
Abbott kormányzó bejelenti Texas új határügyi biztosát. Forrás: Office of the Texas Governor, 2023
A bevándorlással foglalko zó anyagban például a mexikói határmenti államok politikusainak taktikáit sorolják majd fel, amelyek “azt a célt szolgálják, hogy a helyi problémáikat ne csak regionális, hanem országos ügyként kezeljék”- olvashattuk a tanulmányban.
Ezek a politkusok:
- Gregg Abbott, texasi kormányzó (akinek Trump márciusban még az alelnökséget is felajánlotta ),
- Todd Young szenátor,
- Anthony D’Esposito, képviselőházi tag, valamint
-
Scott Perry kongresszusi képviselő voltak.
Utóbbi politikus nemcsak szélsőjobboldali nézeteiről ismert és lojális trumpista, hanem továbbra is ragaszkodik ahhoz, hogy elcsalták a 2020-as választásokat.
A nehéz gazdasági körülményekben való kormánykommunikációra viszont érdekes módon kizárólag demokrata politikusok kerültek be inspirációként:
- J. B. Pritzker , Illinois kormányzója,
- Gretchen Whitmer, Michigan kormányzója,
- Tony Evers, Wisconsin kormányzója, valamint
- Steve Sisolak, Nevada tavaly nyugdíjba vonult kormányzója.
Jól fizet a kormányzati kommunikáció
A kormányzati kommunikációs megrendelésekből 2016 óta elképesztő bevételt szereznek a Balásy-cégek. A New Land Médiának 2023-ban majdnem 79 milliárdos bevétele volt, ebből 9,5 milliárdos osztalékot vett ki Balásy Gyula. Az állami megrendeléseiről tavaly a 444 személyesen is kérdezte Balásyt.
A szerzőről

Német Szilvi
Újságíró, médiakutató. Az álhírek és a dezinformáció terjedését vizsgálja a közösségimédia-kutatás eszközeivel, valamint a technológiai platformok és a rejtőzködő médiaorgánumok szerepével foglalkozik.