Orosz állami médiumokat betiltó uniós jogszabály lett hivatkozási alap a kormány „háborús propaganda” elleni terveihez
2024. július 9. 13:57
Ezt a cikket 2024
júliusában írtuk.
A benne lévő
információk azóta elavulhattak.
Utánanéztünk, milyen EU-s rendelettel példálózott, amikor a „háborúpárti” hazai médiumokkal szembeni fellépésről tett bejelentést.
„Háborúellenes akciótervet” jelentett be Gulyás Gergely miniszterelnökséget vezető miniszter a július 8-i kormányinfón, amelynek részeként a „háborús propaganda” visszaszorítása érdekében is fellépne a kormány.
Olyan szabályozás kialakításán dolgozik az igazságügyminisztérium, amellyel a médiumok a háborús propagandát szolgáló külföldi forrásaik visszautalására lennének kötelezhetők
– derült ki a bejelentésből.
Gulyás egy már létező uniós jogszabállyal példálózott a bejelentéskor. Egészen pontosan ezt mondta:
„Van egy EU-s szabályozás, a 2024/1428-as rendelet, annál egy kicsit jogállamibb megoldást támogatunk. Ennyire durva, radikális, a véleménymegosztás szabadságát sértő szabályozást Magyarországon alkotmányos keretek között nem lehetne bevezetni, de fontosnak tartjuk, hogy legyen lehetősége a háborús propaganda ellen a magyar államnak is a fellépésre.” (A részlet elindul kattintás után alább.)
Milyen EU-s rendeletről beszél a miniszter?
A 2024/1428-as, 2024. május 17-én hozott rendelettel az Európai Unió Tanácsa „az ukrajnai helyzetet destabilizáló orosz intézkedések”, azaz az orosz-ukrán háború miatt rögzít korlátozó intézkedéseket:
sürgősen felfüggeszti egyes orosz állami, illetve Kreml-közeli médiaszolgáltatók EU-n belüli műsorszórási-tartalomszolgáltatási jogát.
A cél ezzel a szöveg szerint az EU orosz dezinformációval és „hibrid fenyegetéssel” szembeni ellenállóképességének megerősítése.
A döntés indoklása szerint Moszkva katonai agressziót követ el a szuverén Ukrajna sérelmére, sérti a nemzetközi jogot és az ENSZ-alapelveket, aláássa a globális biztonságot, miközben az Unió és tagállamai destabilizálását célzó stratégiájának fokozása érdekében a „médiamanipulációra és a tények elferdítésére irányuló, szisztematikus nemzetközi kampányt folytat”.
A rendelet lényegében a már korábban szankcionált orosz állami médiumokhoz (a Russia Today és a Szputnyik tévécsatornákhoz) ad hozzá további négyet, mert azok a határozat szerint háborús dezinformációs és propagandatevékenységet végeznek.
Ezek a
- Voice of Europe,
- RIA Novosztyi
- Izvesztyija, és a
- Rosszijszkaja Gazeta.
Kiemelendő a Voice of Europe esete, aminek felfüggesztéséhez további szankciók is kapcsolódtak. Egy nemzetközi (a magyar szolgálatokat is bevonó) titkosszolgálati akció ugyanis március végén leleplezte, hogy a prágai székhelyű hírportál orosz pénzből, közvetve a Kremlből irányítva terjeszt az orosz érdekeknek megfelelő üzeneteket az Európai Unióban: a z EU-val erősen kritikus, szélsőjobboldali politikusoknak biztosítanak szereplési lehetőséget, és főként olyan narratívákat terjesztenek, amelyek alkalmasak Ukrajna uniós támogatottságának aláásására. Ez egyébként a portálon megjelenő magyar vonatkozású tartalmakon is meglátszik .
A befolyásolási kísérlet miatt az EU például Viktor Medvedcsukot, a Voice of Europe-hoz köthető oroszbarát ukrán oligarchát is szankciós listára tette, a cseh cég számláit befagyasztották.
Hol a hasonlóság?
A rendelet formálisan és eszmeileg is kapcsolódik a korábbi Oroszországgal szembeni EU-s szankciókhoz és dezinformáció elleni fellépéshez, amelyeket először a Krím és Szevasztopol annektálása után alkalmazott az EU 2014-ben. A folyamat egyik legnagyobb hatású – és az orosz szankciókat támogatók körén belül is vitákat kavart – lépése volt 2022-ben a Russia Today és Szputnyik orosz állami tévécsatornák műsorszórási jogának uniós szintű általános felfüggesztése. Egyes szakértők és szakmai szervezetek szerint hiába érthető az EU szándéka, a teljes betiltás nem a megfelelő eszköz, mert túlzott mértékben korlátozza a szólásszabadságot. Ráadásul egy ilyen lépés a demokratikus világban hivatkozási alapot teremt autokráciáknak hogy fellépjenek a velük kritikus sajtó ellen – minderről bővebben is írtunk a szabályozással foglalkozó cikkünkben.
Az RT és a Szputnyik felfüggesztésére válaszlépésként akkor Moszkva betiltotta Oroszországban például a BBC-t vagy a Voice of Americát. A májusi rendeletre válaszként pedig több tucat európai médiumot, többek között a 444.hu.-t.
Gulyás tehát ehhez a rendelethez viszonyítva állítja, hogy a magyar kormány külföldi támogatások „ visszautalásáról” és azok kommunikációjáról szóló médiaszabályozása biztosan enyhébb lesz, mint a jogállami és alapjogi szempontból problémás hasonló témájú EU-s szabályozás.
A magyar kormány viszont általában beszél a médiumok külföldi támogatásból folytatott háborús propagandatevékenységéről.
Némi támpontot adhat, hogy a Szuverenitásvédelmi Hivatal pár napja egy hosszabb jelentést tett közzé ugyanebben a témában, és két „ dezinformációs narratívát” azonosított be az orosz-ukrán háború körül:
- az „ orosz legitimációs” narratívát,
- és „ a nyugati háborúpárti” narratívát.
A dokumentum szerint mindkét narratíva jelen van a magyar sajtóban, és mindkettő jelenléte „ veszélyt jelent Magyarország szuverenitására, ugyanis társadalmilag polarizáló hatásúak, valamint a háború eszkalációjának és Magyarországra való kiterjedésének kockázatát hordozzák magukban”.
Míg azonban a „ nyugati háborúpárti” narratíva esetében főként független sajtótermékek , köztük a Telex, a 444, a HVG és az RTL háborúpártinak tartott tartalmait listázzák, addig az „ orosz legitimációs” narratívánál mindössze két kisebb elérésű, de annál súlyosabban oroszbarát médium, a homályos hátterű Orosz Hírek , és a Mi Hazánk párthoz köthető Magyar Jelen anyagait.
Legitimálni valami mást
Gulyás fenti nyilatkozatában hasonló stratégiát látunk, mint az úgynevezett szuverenitásvédelmi törvénynél . Azt a törvényt is azzal igyekezett indokolni a kormány, hogy az EU is egyre többet igyekszik tenni a külföldi befolyás és a külföldről finanszírozott félretájékoztatás ellen.
De míg az EU az orosz és kínai befolyásolási kísérletekkel szemben próbált hatékony eszközöket találni úgy, hogy közben igyekszik védeni a civilek jogait is, a szuverenitásvédelmi törvény a hazai közélet bármely szereplőjével szemben vizsgálódhat – első célpontjai egy tényfeltáró-oknyomozó portál (Átlátszó), és egy korrupcióellenes nemzetközi szervezet (Transparency International Magyarország) lettek. (Mindkét szervezet bejelentette, hogy megtagadja az együttműködést a vizsgálódó Szuverenitásvédelmi Hivatallal.)
Az Európai Bizottság álláspontja szerint a szuverenitásvédelmi törvény sérti az uniós jogot, ezért februárban kötelezettszegési eljárást indított Magyarország ellen. Az eljárás május végén lépett szintet, amikor a magyar kormány írásbeli válaszaira reagálva a Bizottság kijelentette, hogy azok nem oszlatták el a törvénnyel kapcsolatos aggályaikat.
Borítókép: Szigetváry Zsolt/MTI/MTVA
A szerzőről
Pálos Máté
Az ELTE BTK-n végzett, szerkesztett folyóiratot, írt kritikákat. 2014 óta teljes állásban újságíró. Dolgozott a régi Origónál, a Magyar Narancs hetilapnál és a G7.hu gazdasági portálnál. 2024-ben csatlakozott a Lakmuszhoz, 2025 márciusa óta szerkeszt is.
Kövess minket
Ne maradj le egy anyagunkról sem, kövess minket máshol is!
Ajánlott cikkeink
Az EU először bírságolta meg Elon Musk platformját, de Orbán állításával ellentétben ennek semmi köze a szólásszabadsághoz
Megcsonkított Von der Leyen-idézetet hozott le a kormánymédia a háború áráról