Az átláthatóság csúcsa? Lehetetlen ellenőrizni, mennyi pénz megy el valójában kommunkációra Rogán közbeszerzési rendszerében
2024. június 24. 09:22
Ezt a cikket 2024
júniusában írtuk.
A benne lévő
információk azóta elavulhattak.
Azt sem tudni, miből számolta ki a miniszter, hogy a “baloldali kormányok” 2002 és 2010 között ugyanannyit költöttek kommunikációra, mint a NER az első 8 évében. Két állítást ellenőriztünk Rogán Antal 444-nek adott interjújából.
Rogán Antal, a Miniszterelnöki Kabinetirodát irányító miniszter évek óta kerüli a független sajtót és a szélesebb nyilvánosságot, de most a 444-nek hosszú interjút adott. A miniszternek központi szerepe van a kormányzati kommunikáció alakításában, a Kabinetirodához fűződik a kormány összes ismert kommunikációs kampánya, a Soros Györgyöt, Brüsszelt, vagy az Oroszország elleni európai uniós szankciókat támadó kék plakátos kampánytól egészen az idei EP-választáshoz bevetett “STOP HÁBORÚ” kampányig. Az interjúban sok szó esett erről a feladatkörről, a 444 pedig a beszélgetés egy pontján arról kérdezte Rogánt, miért látja indokoltnak a kormány, hogy nemzetgazdasági szinten is kiemelkedő összegeket költsön pusztán kommunikációra.
Ekkor két fontos tényállítást tesz Rogán a konkrét tényállításokban egyébként nem bővelkedő interjúban:
- a 444 állításával szemben nem 1360 milliárd forintot, hanem feleannyit, durván 700 milliárd forintot költött el – állítása szerint – összesen kommunikációra és rendezvényszervezésre a Rogán minisztériumához tartozó, 2015 óta a központi kommunikációért felelős Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKOH).
- Ez a költés pedig szerinte egyáltalán nem számít különösnek, ugyanis 2010-2018 között az Orbán-kormányok ugyanannyit költöttek kommunikációra, mint 2002 és 2010 között a baloldali kormányok.

Ezt a két állítást vizsgáltuk meg közelebbről, és a következőkre jutottunk.
- Nem tudjuk, hogy Rogán mi alapján állította, hogy a baloldali kormányok kommunikációs költései megegyeznek az Orbán-kormányok 2010 és 2018 közötti kommunikációs költéseivel, de az állítását a rendelkezésre álló részadatok biztosan nem igazolják: médiareklámokra az Orbán-kormányok 2010 és 2018 között átlagosan évente az inflációval kiigazítva is lényegesen többet költöttek, mint a Gyurcsány- és a Bajnai-kormányok.
- A második állítás éppen a Fidesz-kormányok alatt központosított kommunikációs közbeszerzési rendszer átláthatatlansága miatt nem ellenőrizhető, ezért azt mutatjuk be, miért nem lehet a NKOH 2015-2023 közötti összes tényleges költését pontosan kiszámolni.
Sok, de nem ugyanannyi
A baloldali kormányok és az Orbán-kormányok kommunikációs költéseit összehasonlító állítás így hangzott az interjúban:
“444: Jó, ha elfogadjuk, hogy ez így van, 700 milliárd forint is rengeteg pénz, vannak olyan stratégiai ágazatok, ahol ez óriási segítség lenne.
Rogán: Ezek a számok szerintem nem szokatlanok. Ugyan az első 8 évre vetettük össze, és nem néztem meg azóta, de 2010 és 2018 között, ha figyelembe vesszük a jelen értéket, akkor mi nem költöttünk többet kommunikációra, mint 2002 és 2010 között az előző, baloldal kormányok. Ugyanannyit költöttünk, mint a baloldali kormányok.
444: 700 milliárd forintot költöttek a baloldali kormányok?
Rogán: Nem, még egyszer mondom, ott 8 évet vetettünk össze 8 évvel. Szerintem a mi rendszerünk átláthatóbb, mert azáltal, hogy ezeket a beszerzéseket központosítottuk, ezáltal látható, hogy a kormány minden egyes szerve mennyit költ erre. Mert a minisztériumok is benne vannak. Az állami vállalatok többségének a költései is benne vannak. Világosan látható.”
Mivel olyan számítást, kutatást nem találtunk, ami a jelzett időszakokra nézve összeszámolta és összevetette volna az állami kommunikációs költéseket, megkérdeztük a Miniszterelnöki Kabinetirodát, hogy milyen összevetésre hivatkozik a miniszter. (Rogán többes szám első személyben beszél, tehát elképzelhető, hogy egy belső minisztériumi anyagról van szó.) Cikkünk megjelenéséig nem érkezett válasz kérdéseinkre. Amint megkapjuk az összehasonlítás alapjául szolgáló adatokat, bemutatjuk azokat.
A 2006-2018 közötti időszak állami reklámköltéseit viszont 2019-ben a Mérték Médiaelemző Műhely elemezte a londoni székhelyű, nemzetközi piackutató céghez tartozó Kantar Media adatbázisa alapján. Ez a médiumok hivatalosan közzétett listaáraiból és az értékesített reklámfelületből számítja a költéseket. Az adatbázis alapján a baloldali kormányzás utolsó 4 évét (2006-2010) össze tudjuk vetni az első és a második Orbán-kormányok 4-4 évével ebből a szempontból, ami az arányok érzékeltetésére alkalmas lehet, még úgy is, hogy a rendelkezésre álló adatbázisban nem szerepel minden egyes médium.
A számítás szerint
- a 2006-2010 közötti Gyurcsány-Bajnai kormány 94,9 milliárd forintot,
- a 2010-2014 közötti – második – Orbán-kormány 107,1 milliárd forintot,
- a 2014-2018 közötti – harmadik – Orbán-kormány 270,1 milliárd forintot
költött listaáras formában reklámra-kommunikációra, inflációs kiigazítás nélkül.
Ha az inflációval kiigazítjuk a számokat, arra jutunk, hogy a Gyurcsány-Bajnai-kormány nagyjából akkora összeget költött, mint a második Orbán-kormány. A harmadik Orbán-kormány viszont lényegesen többet. Az adatsorból éppen az látszik, hogy az NKOH 2014-es létrehozása után, 2015-től kezdve nőttek meg számottevően az évi költések, és ez a növekedés bőven meghaladja az inflációt.
A 2006 és 2010 közötti 5 év alapján számítva a baloldali kormányok éves átlagos listaáras reklámköltése mintegy 19 milliárd forint volt, 2018-as értékre igazítva külön minden évet és úgy átlagolva pedig 31,1 mililárd. Az Orbán-kormányok 8 éve (2011-2018) alapján az átlag mintegy évi 47 milliárd forint, 2018-as értékre igazítva az éveket, az inflációt kiküszöbölve az átlagos évi költés 49,6 milliárd. A különböző számú évekből történő átlagolás miatt a számítás némileg torzít, de a KSH hivatalos évi inflációs értékeiből számított kumulált inflációval számolva a 2018-as értékre történő kiigazítás után az átlagos évi költésben jelentős a különbség, több mint 60 százalék.
Ahogy arra a Mérték elemzése is felhívta a figyelmet, ebből következik az is, hogy a magyar médiában megnőtt az állami hirdetéseknek való kitettség: 2018-ra már a hírmédiumok 40 százaléka volt olyan médiacég, aminél az árbevétel legalább harmada állami forrásból származott. Korábban az ilyen médiumok aránya ennek a töredéke volt.
Az is egyértelmű következmény, hogy a nagy állami hirdetők, mint például a Magyar Villamos Művek, a Miniszterelnöki Hivatal, a Szerencsejáték Zrt., vagy a Magyar Turisztikai Ügynökség hirdetési gyakorlata megváltozott: a baloldali kormányok évei alatt a kormányközeli érdekcsoportokhoz 6-63 százalék közötti arányban áramlottak a pénzek, míg az Orbán-kormányok alatt ugyanezek a szervek már 36-89 százalékban hirdettek kormányközeli szereplőknél.
Plakátkampány a konzultáció eredményéről Fotó: Kisbenedek Attila/AFP
Hány száz milliárd?
A másik vizsgált állítás az interjúban a következőképpen merült fel.
“Az elmúlt 9 évben, amióta ön ebben a pozícióban van, azóta 1360 milliárd forint értékben kötött szerződéseket ez a minisztérium, illetve az alatta működő Nemzeti Kommunikációs Hivatal különböző kommunikációs és rendezvényszervezési feladatokra (...) Óriási összeg, milyen előnye származik a magyar állampolgároknak abból, hogy egy minisztérium ennyi pénzt kommunikációra költ?” - tette fel a kérdést (18:11-nél) a 444 újságírója.
Rogán Antal válaszadás helyett azonban a kérdésben elhangzó állítást vonta kétségbe. “Én ezt a számot először is vitatom” - felelte. Szerinte ugyanis az újságírók “rossz struktúrában” adták össze a szerződésekben szereplő összegeket. A valódi kommunikációra és rendezvényszervezésre elköltött összeg Rogán szerint “körülbelül a fele” annak az 1360 milliárdos összegnek, amely elhangzott a 444 kérdésében.
A miniszter az interjúban arról is beszél, szerinte mi okozza a számolási hibát: az újságírók “nem teljesen értik azt a rendszert”, amivel a minisztérium dolgozik, és a keretközbeszerzések összegéhez még hibásan hozzáadják az adott kereten belül lehívott részösszegeket (az 50 milliós keretszerződésen belül lehívott 3 milliárdos keretből így lesz 53 milliárdos költés).
A kérdésben szereplő szám a G7.hu február 19-i cikkéből származik. A lap az NKOH eddigi működése során keletkezett, a közbeszerzési adattárból letöltött szerződéseket összegezte: 8 év alatt 1360 milliárd forint értékben kötöttek szerződést kommunikációs és rendezvényszervezési feladatokra. Csakhogy a cikk arra is felhívta a figyelmet, hogy ezeknek a szerződéseknek az összértéke nem feltétlenül egyenlő a ténylegesen utólag kifizetett összeggel, de mivel ezek követhetetlenek, a lap a különböző szerződésekben biztosított értéket számolta össze. Ennek ellenére a médiában már tényleges költésként terjedt el ez a szám, az NKOH pedig, kihasználva az adatközlési rendszerének hézagait, azóta fenntartja ezt a számháborút.
A probléma gyökere az, hogy az NKOH sajátos működése miatt a költéseket jóformán lehetetlen pontosan követni. A gigaösszegű, több évre vonatkozó keretmegállapodásokból és egyedi keretszerződésekkel, illetve úgynevezett írásbeli eljárásban lehet a már lekötött összegeket lehívni. De az előre meghatározott keretösszegnél végül kevesebbet vagy többet is el lehet költeni ugyanannak a közbeszerzési eljárásnak a részeként: a kikötés annyi, hogy az összegek 70 százalék mindenképpen le kell hívni, de ezt is 10-15 százalékkal módosíthatják útközben. Ráadásul az Elektronikus Közbeszerzési Rendszerből letöltött anyagokból nem lehet hatékonyan kiszűrni a duplikációkat, vagyis a keretmegállapodásokat és egyedi keretszerződéseket/szerződéseket elkülöníteni egymástól, illetve megtalálni az összetartozó, egymással átfedő keretmegállapodásokat és egyedi szerződéseket.
Korábban egy konkrét példán, az óriásplakátos “a magyarok 97 százaléka nemet mondott a szankciókra” kampánynál ezt a rendszert közelebbről is megvizsgálta a Lakmusz. A különböző kerettenderek és a feladatok homályos megfogalmazása miatt a közbeszerzési és minisztériumi adatokból annyit lehetett megerősíteni, hogy a kampány egy 11,8 milliárd keretből futhatott. De az, hogy konkrétan melyik megbízás volt az és mennyibe került, nem volt kideríthető. Ezért akkor nyilvános adatigénylést adtunk be a minisztériumhoz. Ezt nem teljesítették, de betekintést engedtek a több száz oldalas médiatervekbe a Minisztériumban, így derült ki, hogy a szóban forgó kampányra legalább 5 milliárd forintot költöttek.
Így az 1360 milliárd forintos összegben lehetnek duplán, egyszer a nagy keretmegállapodás és még egyszer egy egyedi keretszerződés során számolt forintok. De ez eleve egy olyan számítás volt, ami éppen a kormányzat kommunikációs költéseinek nagyságrendjére és a rendszer átláthatatlanságára hívta fel a figyelmet.
A februári cikk megjelenése után az NKOH közleményben állította, hogy a tényleges költés összege az 1360 milliárd “töredéke”. Rogán a 444-nek adott interjúban ezt némileg tompította arra, hogy “a fele”, és a Financial Times később megjelent cikkében is a nagyjából 700 milliárd forintnak megfelelő 1,8 milliárd eurós összeg hangzik el a minisztertől .
Ezt a számháborút a tényleges költésre vonatkozó összes megrendelések alapján lehetne eldönteni, ehhez viszont nem elég transzparens az NKOH adatközlési rendszere.
Pontosan a fenti problémára hivatkozva tett hasonló állítást egyébként az a szakmai munkacsoport, ami a magyar kormány EU felé tett vállalását teljesítve értékelte a magyar közbeszerzések hatékonyságát. A – Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium Közbeszerzési Felügyeletért Felelős Helyettes Államtitkárság 2024. Februári dokumentuma szerint – munkacsoport a 2023-as adatokat vizsgálva arra jutott: az NKOH feltűnően alacsony szerződésszámát magyarázhatja az a gyakorlat, hogy a beszerzési igényeket egyedi keretmegállapodásokból valósítják meg, de az ezek alapján létrejött egyedi szerződések, a közvetlen megrendelések száma nem ismert.
Tehát a fenti okokból jelenleg nem tudjuk megmondani, hogy megfelel-e az igazságnak a miniszter azon állítása, hogy a hivatal tényleges összköltése körülbelül 620-700 milliárd forint volt. A fent leírtak alapján pedig kifejezetten átláthatónak sem lehet nevezni az NKOH központosított közbeszerzési rendszerét.
Nincs transzparencia, nincs verseny
A tényleges NKOH-költésekről árulkodó lehet a leggyakrabban megbízott cégek árbevételének áttekintése. Az NKOH első éveiben ezek Kuna Tibor és Csetényi Csaba cégei voltak, 2018-tól azonban Balásy Gyula cégei lényegében monopolhelyzetben húzták be egymás után a megbízásokat. A 3 cégcsoport árbevételei a következőképpen alakultak 2014 és 2022 között a Céginformációs Szolgálat hivatalos cégadataiból kigyűjtött adatok alapján.
Az NKOH nem kizárólag velük szerződött, és kisebb mértékben a cégeknek is lehettek máshonnan bevételeik. De csak a 3 különösen sikeresen közbeszerző kommunikációs cégcsoport a 9 év alatt több mint 500 milliárd forintos árbevételt termelt.
Mindenesetre attól függetlenül, hogy ez az összeg pontosan mennyire magas, az biztosan állítható, hogy
- az NKOH működésének második négy évére a költései többszörösére duzzadtak az első négyhez képest, és a hivatal rendre többet költ az előirányzottnál.
- Ahogy az is biztos, hogy ez az erősen központosított és csak részlegesen átlátható közbeszerzési rendszer önmagában magas korrupciós kockázatot hordoz, ráadásul nem gazdaságos. A fent említett szakmai munkacsoport is megjegyezte: az NKOH egyáltalán nem él a folyamat során a verseny újranyitásával, holott erre lenne lehetősége.
A 2015-2024 között megkötött szerződések értékének háromnegyede köthető Balásy Gyula cégeihez, amelyek így lényegében egyeduralkodók ebben a hatalmas szegmensben. A G7 számítása szerint a tenderek háromnegyedét behúzó Balásy-cégcsoport 10 év alatt többszázszoros árbevételt produkált. A cégcsoport az iparági szereplők –az ügynökségi toplistákon szereplő 9 legnagyobb konkurens – átlagánál magasabb profitrátával dolgozik, a bevételeiből durván kétszer annyi marad meg nyereségként, mint ami a szegmensben szokásosnak tekinthető.
____
A cikkhez a közbeszerzési rendszerrel kapcsolatos témákban szakmai segítséget nyújtott Zeisler Judit a Transparency International Hungary projektmenedzsere.
Címlapi kép: Kristóf Balázs/444
A szerzőről

Pálos Máté
Az ELTE BTK-n végzett, szerkesztett folyóiratot, írt kritikákat. 2014 óta teljes állásban újságíró. Dolgozott a régi Origónál, a Magyar Narancs hetilapnál és a G7.hu gazdasági portálnál. 2024-ben csatlakozott a Lakmuszhoz, 2025 márciusa óta szerkeszt is.
Kövess minket
Ne maradj le egy anyagunkról sem, kövess minket máshol is!
Ajánlott cikkeink

Hogy lehet, hogy az európai statisztika szerint több gyerek születik Magyarországon, mint amennyiről a KSH beszámol?

Termékenység, orvoslétszám, rezsicsökkentés, magyarok az űrben – Orbán parlamenti szezonnyitón elhangzott 4 állítását ellenőriztük
