125 millió helyett 21 millióan láthatták Tucker Carlson Orbán-interjúját
Ezt a cikket 2023
szeptemberében írtuk.
A benne lévő
információk azóta elavulhattak.
Róluk is csak annyit tudunk biztosan, hogy legalább 2 másodperc lefutott a szemük előtt a felvételből. Elon Musk közösségi platformja nem segít a tisztánlátásban.
Múlt hét szerdán Tucker Carlson amerikai televíziós személyiség műsorának vendége volt Orbán Viktor magyar miniszterelnök. Az amerikai Fox Newstól áprilisban kirúgott Carlson a harminc perces Orbán-interjút a közösségi médiában, az X-en (a korábbi Twitteren) tette közzé. A videó közlését itthon nagy várakozások kísérték, a kormánypárti influenszerek pedig szinte percről percre követték, hogyan lő ki az interneten a show nézettsége:
“ Az igen: pár óra alatt már tízmilliók nézték meg Tucker Carlson interjúját Orbán Viktorral!” – Deák Dániel, Megafon
“ 😂És már sírnak is a lipsik… 💪🏻Több mint 32 millióan nézték meg Tucker Carlson Orbán Viktorral készült beszélgetését, 9 óra alatt” – Bohár Dániel, Megafon
“ Mindenki erre várt! Tucker Carlson interjúját Orbán Viktorral már több mint 36 millióan nézték meg!🇭🇺” – Hradeczky Viktor, Miniszterelnökség
“Már 37 millióan nézték meg a Tucker Carlson interjút! Mindig az a vád éri Magyarországot és Orbán Viktort, hogy elszigetelődött. Erre most mi a válasz?” – Déri Stefi, Megafon
“Már több mint 80 millióan látták Tucker Carlson interjúját Orbán Viktorral!” – Kovács András, Origo
“Ilyet még egy magyar politikus sem ért el: már 100 milliónál is többen nézték meg Tucker Carlson interjúját Orbán Viktorral!” – Deák Dániel, Megafon
Az interjú sikeréről a magyar közmédia is beszámolt. Az M1 augusztus 31-én sugárzott híradója szerint már több mint 100 millióan látták az interneten a beszélgetést, többek között Donald Trump volt amerikai elnök és Elon Musk, a X platform tulajdonosa is. (Érdekesség, hogy a műsorszerkesztők mégsem a két amerikai híresség megosztásait szemlézték be a hírblokkba, hanem az interjú apropóján ukrán biológiai fegyverekről összeesküvés-elméleteket terjesztő felhasználók bejegyzéseit.)
Magnus_Veritas az interjú mellett Hunter Bidenről, az ukrajnai biofegyverekről és az Egyesült Államok kormányának cselszövéséről is megosztotta véleményét, ez azonban nem zavarta a Híradó munkatársait.
A szintén kormánypárti Origo viszont hiányolta, hogy a “dollármédia” nem számol be a hatalmas nemzetközi sikerként elkönyvelt beszélgetésről, amelyet világszerte már több mint 100 millió felhasználó követett valamilyen digitális eszközön.
De tényleg ilyen magas nézőszámot produkált a kábeltelevíziót a közösségi médiára cserélő Tucker Carlson 10 millió követővel rendelkező új csatornája?
A rövid válasz:
Az interjú alatti 125 milliós szám azt mutatja, összesen hányszor került Tucker Carlson bejegyzése a felhasználók elé az X-en. A videó nézettségéről egy másik adat tájékoztat, ez azonban már csak egyes Android operációs rendszerrel ellátott telefonokon érhető el.
Ez valóban csak kevéssel marad el Tucker Carlson Donald Trumppal készített interjújának nézettségétől, ami néhány nappal az Orbán-interjú előtt jelent meg a platformon.
Cikkünkben bemutatjuk,
- hogyan méri Elon Musk platformja a megosztott tartalmak nézettségét,
- hányan látták valójában az Orbánnal készült videót, és hogyan sikerült kiderítenünk mindezt, illetve
- hogy alakul Tucker Carlson közösségi médiára készült videóinak elérése.
Tweet megtekintése vagy videó lejátszása? Nem mindegy
Az X közösségi média platformon egy bejegyzés alatt jelenleg öt különböző szám látható. A
- kedvelések,
- idézések,
- újraposztolás,
- könyvjelzők, valamint
- a megtekintések száma.
Ez utóbbi mérőszám (amely a felületen angolul “views”-ként jelenik meg), azt mutatja, hogy egy bejegyzés összesen hány alkalommal érte el a felhasználókat . Beleszámítanak azok az esetek, amikor egy felhasználó aktívan keresi fel az adott tartalmat, de azok is, amikor a poszt egy megosztás miatt jelenik meg a hírfolyamában. Egy felhasználó emiatt több alkalommal is bekerülhet ebbe a statisztikába.
Pontosabban mutatná a videók nézőszámát egy másik mérőszám: a videó-megtekintések (video views), amely azt jelzi, hány alkalommal játszottak le egy multimédia-tartalmat.
Korábban ez utóbbi mérőszám jelent meg a videók alatt az X-en, ma már azonban nem nyilvánosan elérhető adat.
Android operációs rendszerrel ellátott telefonokon azonban még lehetnek az X alkalmazásának olyan korábbi verziói, amelyek ezt a mérőszámot továbbra is megjelenítik.
Mennyi az annyi?
A szerkesztőségben is akadt olyan telefon, amin az alkalmazásban Tucker Carlson ominózus posztjára kattintva még elcsíptük a videó-megtekintések számát.
Kiderült:
A kormánypárti sajtóban hangoztatott 125,7 millió helyett valójában több mint százmillióval kevesebben, 21,1 millióan hallgattak bele a Fox News kirúgott sztárműsorvezetőjének Orbán Viktorral készített félórás interjújába.
Ez pedig csupán 16,8 százaléka annak a 125,7 milliónak, ahányszor maga a tweet a felhasználók elé került.
Megnéztük a beszélgetés magyar és kínai feliratos verziójának nézőszámait is.
Az előbbit a felhasználók 3 millió helyett 727 ezerszer, az utóbbit pedig 45 ezer helyett mindössze 17 ezerszer indították el a készülékeiken.
Forrás: X.
Ezzel a módszerrel ellenőrizte le az amerikai Mashable hírportál is Tucker Carlson Donald Trumppal készült interjújának számait. Elemzésükből kiderül, hogy míg a Trump-interjú tweetje 230 millió alkalommal jött szembe X-felhasználókkal, a 46 perces videóból valójában 14,8 millióan láthattak több mint 2 másodpercet cikkük augusztus 24-i megjelenéséig. Amikor szeptember 5-én rákattintottunk a Trump-interjút tartalmazó posztra, a videó-megtekintések számlálója 22 milliót mutatott, tehát csak kevéssel előzi az Orbán-interjút.
De mi számít videó-megtekintésnek?
Az Orbán-interjú 21,1 milliós videó-megtekintési száma azonban arról nem mond sokat, hogy azok a felhasználók, akik egyáltalán belenéztek a félórás videóba, hány percet játszottak le belőle. Ahhoz, hogy egy felhasználó beleszámítson ebbe a mérőszámba, már nagyon kevés is elég:
a platform lejátszásnak vesz minden olyan eseményt, amikor a videó két másodpercnél tovább van megnyitva.
A két másodpercbe az is beleszámít, ha
- a felhasználó továbbpörgette a videót, de annak még legalább a fele látszik a képernyőn, vagy ha
- a lejátszást a választható autoplay funkció magától indítja el.
Az X-en egyébként sokáig párhuzamosan volt látható a megtekintések és a videó-megtekintések száma, ez utóbbit azonban a még Twitterként működő platformcég május végén váratlanul kivezette kínálatából. Ahogy a Mashable írja, a két szám közül rendszerint a posztok megtekintése volt magasabb, a felhasználók pedig rendre ezt a pontatlanabb értéket használták, hogy népszerűbbnek tüntessék fel a tartalmaikat.
Hogy a Carlson-Orbán interjú nézettségéről szóló kormánypárti büszkélkedés is a két mérőszám összemosása miatt félrevezető, arra igyekezett rámutatni a Klubrádió szeptember 2-i Hetes Stúdió című adásában Bolgár György is – az érintettek mély felháborodására – , de a videó-megtekintések számát a rádióműsorban nem közölte.
A tv után
Nem tudom, tudják-e, mi a közösségi média. A civilizáció és a műveltség végének kezdete. Egyáltalán nem veszek benne részt.
– mondta a televíziós műsorvezetőként karriert csináló Tucker első magyarországi előadásán még 2021-ben. Akkor még nem tudhatta, hogy a Fox News tizennégy év után megválik tőle , közönségét pedig a Twitteren (majd X-en) kell adásról adásra újraépítenie. A Nielsen adatai szerint a főműsoridőben sugárzott Tucker Carlson Tonight 2023 márciusában átlagosan 3,4 millió nézőt ültetett le a készülék elé.
A Tucker Carlson show televíziós nézettsége 2022. május és 2023. március között Forrás: USTVDB
Ehhez képest Carlson Twitteres, majd X-es elérése kifejezetten magasnak tűnhet, a Tucker Carlson on X című műsorának nézettsége ugyanakkor egészen a nyári “sztárvendégekig” (például az emberkereskedelemmel és szexuális erőszakkal vádolt Andrew Tate, vagy a volt amerikai elnök, Donald Trump szerepléséig) folyamatosan zuhant .
A Tucker-show számait ugyanakkor a 155 millió felhasználó által követett és a platformon egyéb előnyöket élvező tulajdonos, Elon Musk rendületlenül igyekszik felhajtani az epizódok megosztásával.
Címlapi kép: Miniszterelnöki Sajtóiroda/Benko Vivien Cher/MTI/MTVA
A szerzőről

Német Szilvi
Újságíró, médiakutató. Az álhírek és a dezinformáció terjedését vizsgálja a közösségimédia-kutatás eszközeivel, valamint a technológiai platformok és a rejtőzködő médiaorgánumok szerepével foglalkozik.
Ajánlott cikkeink

Sosem látott mértékben árasztották el félrevezető háborús AI-képek a netet az izraeli–iráni konfliktus alatt

Egészen sajátos trükkel hozta ki a Századvég, hogy a szankciók miatt 65 millió európai csúszott bele az energiaszegénységbe
