Nem igaz, hogy Márki-Zay ingyenes tram-traint ígért volna a hódmezővásárhelyieknek
2022. január 12. 00:00
Ezt a cikket 2022
januárjában írtuk.
A benne lévő
információk azóta elavulhattak.
Lázár János szerint Márki-Zay “csendben visszavonta” az ígéretét. Valójában az ötletet csak Lázár dobta be, Márki-Zay csak ingyenes buszokat ígért a helyieknek.
2021. november 29-én indult a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő tram-train próbaüzeme. Lázár János, a projekt kormánybiztosa, Hódmezővásárhely korábbi polgármestere már aznap reggel a tram-traines utazásáról posztolt, majd délután Márki-Zay Péterről, a város jelenlegi polgármesteréről írt Facebookon: “Ilyen egy politikai potyautas!” – kezdte, majd azt állította, hogy a polgármester “csöndben visszavonta azt az ígéretét, hogy a vásárhelyi közösségi közlekedés ingyenes lesz, bejelentette ugyanis, hogy a tram-trainre ez már nem vonatkozik”.
Ez az állítás azonban nem fedi a valóságot.
Márki-Zay Péter 2019. októberi megválasztásakor valóban ígért díjmentességet a helyi tömegközlekedésben, azonban ez csak a hódmezővásárhelyi buszokra vonatkozott, a helyközi tram-train ingyenessé tételét sosem vállalta.
A tramtrain projekt kapcsán ellenzéki és kormánypárti politikusok feszülnek egymásnak, a nyilatkozataikban azonban rendre a forrás megjelölése nélkül és pontatlanul idézve hivatkoznak egymás korábbi állításaira. Mivel Lázár János posztját december 3-ra már 7700 ember lájkolta, 1100 kommentelte, és 706 ember osztotta tovább, úgy döntöttünk, ellenőrizzük az abban megfogalmazottakat. A módszer egyszerű: megnéztük, hogy hangzott pontosan Márki-Zay a tömegközledés ingyenessé tételére vonatkozó választási ígérete, illetve, hogy mit mondott ehhez képest november 29-én, amire Lázár a fenti állítással reagált.
Lázár János országgyűlési képviselő, kormánybiztos, és Palkovics László innovációs és technológiai miniszter sajtótájékoztatója az első tram-train járat indulása előtt 2021. november 29-én Fotó: Rosta Tibor/MTI/MTVA
Márki-Zay Péter 2019 szeptemberében megjelent hivatalos választási programjában valóban szerepel a hódmezővásárhelyi tömegközlekedés ingyenessé tételének ígérete:
“Városkártya bevezetésével egy fix havi díj mellett ingyenes tömegközlekedést és múzeumlátogatást, valamint kedvezményes uszoda- és városi sportlétesítmény-használatot biztosítunk minden vásárhelyinek.”
A program valóban nem fogalmaz pontosan az ingyenes tömegközlekedéssel kapcsolatban: nem világos, hogy ebbe beletartozik-e az akkor még nem működő, de már épülő tram-train is.
Márki-Zay csak az október 13-i választási győzelme utáni sajtónyilatkozatokban tisztázta a helyzetet.
Október 18-án a G7-nek azt mondta, a városban kilenc vonalon közlekedő buszokon utazhatnak a jövőben ingyen a hódmezővásárhelyiek, mivel a jegy- és bérleteladásokból befolyó 10 millió forint “nem nem olyan összeg, amelynek kiesése nagy kockázat lenne.”
Néhány nappal később az Indóház Online közlekedés-szakmai portálnak beszélt a terv részleteiről. Ez a cikk külön hangsúlyozza, hogy az ingyenesség csak a helyi közlekedésre vonatkozna, a helyközire (tehát például a Szeged-Hódmezővásárhely viszonylatra) nem. “Az épülő vasútvillamos külön kérdés. Az szóba sem jöhet természetesen, hogy Szegedre ingyen lehessen utazni, hiszen az már helyközi, nem helyi közlekedés. De a polgármester úgy véli, a tram-train a városon belül is népszerű lesz, ezért nem kell ingyenessé tenni.”
Ehhez képest a tram-train indulásának napjához közeledve Lázár János, a projektért felelős kormánybiztos egy november 24-én tartott online fogadóórán bedobta a következőt:
“Ha a hódmezővásárhelyi képviselő-testület és a városvezetés tartja az ígéretét, akkor Hódmezővásárhelyen a tram-train ingyenes lesz. Hiszen pár hónappal, vagy fél évvel ezelőtt azt az ötletet olvastam, és ezt helyesnek gondolom, hogy a tömegközlekedés legyen Vásárhelyen ingyenes. Itt az idő, hogy az önkormányzat és a MÁV megállapodjon, a vásárhelyiek utazási díját a város kifizetheti a MÁV-nak, és akkor ingyenes lesz a tram-train azoknak is, akiknek teljesárú jegyet kellene venniük” – mondta a politikus, a HódPress hódmezővásárhelyi hírportál pedig már azzal a címmel számolt be a fogadóóráról, hogy “Lázár János felvetette, hogy Hódmezővásárhely fizesse a MÁV-nak a helyi lakosok városon belüli jegyét”.
Lázár János tehát a tram-train ingyenességét is Márki-Zay választási ígéretei közé számította, ezt kérte számon a hódmezővásárhelyi polgármesteren a cikkünk apropóját adó posztban is. Ebben Lázár Márki-Zay aznap reggeli sajtótájékoztatójára reagálva állítja, hogy a polgármester megszegte az ígéretét.
A Lázár-poszthoz tartozó fotó alapján Márki-Zay Facebook-oldalán rátaláltunk a sajtótájékoztatóról készült videóra. Ezen Márki-Zay a tram-train indulásának reggelén, Botka László szegedi, és Molnár Áron algyői polgármester mellett állva a következőt mondja a témában:
“Amikor Lázár János felvetette, hogy Hódmezővásárhely a költségvetéséből beszállhatna (…) a tram-train működési veszteségébe, akkor szerintem, ahogy Szegednek sem lesz erre pénze, Hódmezővásárhely sem tudja megfinanszírozni azt a már évekkel ezelőtt évi százmilliósra taksált veszteséget” – magyarázta Márki-Zay, elutasítva Lázár javaslatát.
“Márki-Zay Péter a választási programjában a hódmezővásárhelyi tömegközlekedés ingyenességét ígérte – ebbe pedig a tramtrain (városhatáron belüli) része is beletartozik. Ezt az ígéretét szűkítette le (ebben a vonatkozásban: vonta vissza) a választási győzelme után (!) azzal, hogy később azt állította, a vásárhelyi tömegközlekedésbe a tramtraint ő nem érti bele. E nem éppen mellékes információ ismeretéhez a vásárhelyieknek joga lett volna az önkormányzati választások előtt.”
– reagált e-mailben Lázár János tényellenőrzésünk állításaira.
Címlapi kép: Rosta Tibor/MTI/MTVA
A szerzőről

Neuberger Eszter
Kövess minket
Ne maradj le egy anyagunkról sem, kövess minket máshol is!
Ajánlott cikkeink

Magyar Péter jogosan mutogat Deutsch Tamásra, amikor azzal támadják, hogy keveset jár be az Európai Parlamentbe?

Magyar Péter szerint nagyobb a magyar háborús infláció, mint az ukrán, de a friss adatok mást mutatnak
