AI-dili a megyei lapok Facebookján: mióta kivezették a fizetett hirdetéseket, szinte minden napra jut egy Magyar Pétert fura helyzetben ábrázoló poszt
2025. december 17. 09:51
A Tisza Pártot támadó AI slopaganda képek között olyan is van, amin a tiszás jelölteket egyszerre két Gyurcsány rángatja zsinóron, az egyik ráadásul szakállas. A bejegyzések többnyire nem a megyei lapok saját tartalmait népszerűsítik, hanem a Magyar Nemzet cikkeire irányítják az olvasókat.
A „Faros Ikarus hódította meg Győrt” és az „Új Meki nyílt a bevásárlóközpontban” típusú posztok között egy szokatlanul harsány AI-generált kép keltette fel a figyelmet október végén a Győr-Moson-Sopron megyei napilap, a Kisalföld Facebook-oldalán.
A szinte valósághű ábrázoláson a Tisza Párt elnöke, Magyar Péter mászik négykézlábra ereszkedve, miközben „brüsszeli gazdája”, Manfred Weber, az Európai Néppárt elnöke vezeti őt pórázon. A kompozíció másik felében – éles vizuális kontrasztként – a sármosra és sportosra kreált Orbán Viktor tűnik fel, amint egyedül, magabiztosan áll a nemzeti lobogókkal díszített, zsúfolásig telt Kossuth téren.
Semmi sem utal arra, hogy a Facebookra feltöltött képhez (amit az „Orbán Viktor: Nekünk lesz egy békementünk és lesz egy brüsszeli háborús menet” felirattal raktak ki) cikk is tartozna. Korábban a 444 még megtalálta az Orbán Facebook-posztjának egyszerű szemléjére mutató linket a hozzászólások között, ám cikkünk írásának időpontjában ez már nem volt elérhető.
A kép kisebb módosításokkal egyszerre jelent meg október 20-án a Mediaworks tulajdonában lévő valamennyi megyei lap Facebook-oldalán, és közel sem ez volt az egyetlen összehangolt, mesterséges intelligencián alapuló politikai akció a lapcsaládban.
(Az adatokat szeptember 1. és december 8. között vettük fel, a képanyag ebben a táblázatban érhető el).
Mivel a megyei lapok nagy részét kiadó Mediaworks még 2016-ban Mészáros Lőrinc érdekeltségébe került, 2018-ban pedig beolvadt a több mint 400 médiumot összefogó kormányközeli Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványba (KESMA), azon már nem lepődünk meg, hogy a lapokban rendszeresen jelennek meg olyan cikkek, amelyek a Fidesz politikai ellenfeleit negatív színben tüntetik fel.
Elemzésünk főbb megállapításai:
- A Tisza Pártot támadó képes posztok szeptember elején jelentek meg a megyei laphálózat oldalain, ám ekkor még szórványosan és kevésbé összehangolt módon. Október 10-től azonban a kampány magasabb fokozatra kapcsolt: ettől kezdve szinte naponta találkozhatunk hasonló tartalmakkal, amelyek ráadásul szinte percre pontosan egyszerre jelennek meg a megyei lapok Facebook-oldalain.
- A Kisalföld Facebook-oldalán szeptember 1. és december 8. között megosztott 65 képes posztból 17 esetben egyáltalán nem találtunk olyan kapcsolódó cikket, amely bővebben kifejtette volna az üzenetet. A posztok mindössze négy alkalommal vezettek a Kisalföld.hu-ra – vagy a képaláírásban, vagy a kommentmezőben elhelyezett linken keresztül. Ezzel szemben 44 esetben a Magyar Nemzet oldalára terelték a forgalmat.
- Az adatbázisunkban szereplő 214 képes posztból mindössze öt esetben fordult elő, hogy a lájkok voltak túlerőben a „röhögő fejes” reakciókkal szemben. A megyei lapok Tisza-ellenes vizuáljai annak ellenére veszítik el a lájkversenyt, hogy AI-t és rage bait-et is bevetnek.
Képi fordulat: a Tisza-adóval kezdődött és oda is kanyarodott vissza
Hiába nincs már évek óta uborkaszezon a magyar politikában, a megyei lapok Facebook-oldalain egész nyáron tombolt a vakáció: kisbabák születtek, régi városképeken lehetett nosztalgiázni, idén is megválasztották az ország tortáját, a diákok elballagtak, az állatkertben kapibarák sütkéreztek, az ETO rangadót játszott, és örülhettünk az otthonteremtési támogatásoknak, a Mosonmagyaróvári Kézilabda Club ízű fagyinak, Kapu Tibor űrutazásának vagy éppen Levél falu új Egészségházának.
A látszólagos idillt egyszer-kétszer megakasztották a balesetekről, bűncselekményekről, vagy a nyári szárazságról szóló hírek.
Az általunk vizsgált három megyei lap – a Kisalföld, a BAON és a(z Opicz Barbi bögybográcsai után epekedő cikkeiről országosan ismert) Szabolcs Online – Facebook-oldalain szeptember 3-án jelentek meg először összehangoltnak tűnő módon a Magyar Péter-ellenes képek, amik mind a Tisza állítólagos adóterveit festették le baljós színekben.
(Az úgynevezett „Tisza-adó” augusztus végén került elő, miután az Index egy olyan, meg nem erősített forrásból származó feljegyzésről számolt be, amely szerint a Tisza Párt gazdasági kabinetje a többkulcsos adórendszer bevezetését fontolgatja. Ezt a narratívát később Tarr Zoltán egy etyeki fórumon tett kijelentéseivel próbálták alátámasztani. A Tisza azonban azt közölte, hogy ilyen irányú tervei nincsenek, és továbbra is az adócsökkentés pártjaként határozza meg magát.)
A képekhez kommentben csatolt cikkek a Kisalföld felületén az építőipari dolgozókra nehezedő állítólagos plusz szja-terhekre hívták fel a figyelmet, a BAON a szállításban és raktározásban dolgozókra gyakorolt vélt negatív hatásokat emelte ki, míg a Szabolcs Online egyenesen ezer forint fölé ugró benzinárakat vizionált arra az esetre, ha a leendő Tisza-kormány valóban bevezetné a háromkulcsos adórendszert.
A „Tisza-adó” körüli kampány aztán néhány napon belül, szeptember 7-re egy időre kifulladt. Az utolsó nagy dobás ebben a témában az az adókalkulátor volt, amivel bárki kiszámolhatta, mennyivel csökkenne az éves nettó jövedelme abban az elképzelt esetben, ha valóban bevezetnék a többkulcsos adórendszert, amit a Tisza párt egyébként tagadott.

A következő képes tartalomra október 2-ig kellett várni, ekkor tért vissza a Magyar Pétert célkeresztbe állító kampány a „TiSZIA” szlogennel. A képek a Magyar Nemzet egyik véleménycikkét illusztrálták, amelyben a szerző, Tóth Tamás Antal arról elmélkedett, hogyan válthatja le Magyar Pétert Karácsony Gergely, és hogyan kerülhet Magyarország – Brüsszel nyomására – közelebb a háborúhoz. A megyei lapok ekkor egyként búcsúztak el a Tisza Párt elnökétől, még mindig inkább Photoshop-, mint AI-gyanús képekkel.
Innentől azonban látványosan felgyorsult a Tisza Pártot célzó negatív kampány: október 10-től akár naponta több lejárató poszt is megjelent a megyei lapok közösségi oldalain. Érdekesség, hogy éppen ezen a napon lépett életbe a politikai hirdetések átláthatóságát szigorúbban szabályozó EU-s rendelet, a Facebook pedig, ezt megelőlegezve, pár nappal korábban vezette ki a politikai hirdetések vásárlásának lehetőségét, amivel korábban a Mediaworks is rendszeresen élt. De az is felmerülhet, hogy a megyei lapok közösségi oldalait ekkor vonták be aktívan a Fidesz 2026-os választásokra készülő „impulzuskampányába”, amelynek célja, hogy kommunikációs szempontból minden egyes napot megnyerjen a kormánypárt.
A képi anyagok – egyre gyakrabban mesterséges intelligencia bevonásával – szuggesztív eszközökkel próbálták megerősíteni az alábbi állításokat Magyar Péterről:
- háborúpárti politikát folytat, és védi Ursula von der Leyen álláspontját,
- az adatszivárgási botrányért Radnai Márkra próbálja hárítani a felelősséget,
- Ruszin-Szendi Romolusszal együtt támogatja a sorkatonaság visszaállítását,
- tanácsadója az ingyenes egészségügyi ellátás felszámolásáról beszél,
- Brüsszellel szövetkezve veszélyezteti az ország energiabiztonságát,
- elvenné a nyugdíjasoktól mindazt, amit az Orbán-kormány adott nekik,
- pártja lemarad a Fidesz–KDNP mögött a közvélemény-kutatásokban,
- együttműködik az ukrán vezetéssel.
Ekkor jelentek meg – október 20-án, egyszerre, ugyanabban a percben – azok a dehumanizáló képek, amelyek Magyar Pétert láncos kutyaként ábrázolták, és amelyek révén a nyilvánosság először értesült a megyei lapok új tartalomgyártási szokásáról. (Az egészben persze nem az volt az új, hogy a Fidesz politikai ellenfeleit kutyaként alacsonyítják le – ez korábban is számtalanszor előfordult –, hanem az, hogy mindezt nem egy mémoldal, hanem a Mediaworks csinálja.)
A felháborodás azonban kevés volt ahhoz, hogy véget vessen az AI-fantáziáknak. Az október 23-i kommunikációt a megyei lapok két másik sorozattal is megtolták. Az első azt vetítette előre, hogy senki sem lesz majd a Hősök terén Tisza ’56-os megemlékezésén.
Majd az esemény után az is megjelent, hogy nem voltak elegen.
A Kisalföld és a Szabolcs Online oldalán a Hősök terén lézengő embereket mutató képek azzal az állítással futottak együtt, hogy „a vidékiek minden könyörgés ellenére nem jöttek el, vagy késve érkeztek”. A BAON pedig egy hamisított Magyar Péter-idézettel próbálta alátámasztani, hogy a tér üres volt. Magyar valójában sosem mondta azt, hogy „mindent megtettünk, ugyanakkor nem sikerült rendszerváltó tömegeket felmutatni tegnap”. A mondatot a BAON egy Magyar Nemzet cikkből szedte, de ott nem Magyar Péternek, hanem egy meg nem nevezett tiszás forrásnak tulajdonították. A BAON posztját a Facebook hazai tényellenőrző partnere, az AFP meg is jelölte, mint hamis tartalmat.
A Tisza Pártnak nincs valódi programja, csak a Fideszt másolja – sugallja az egyik vizuál:
Mégis van programja – állítja egy másik képsorozat, amelyen Magyar Péter egy modern kori Luther Mártonként mutatja be a „megszorításokra” vonatkozó javaslatait:
A Tisza valójában egy baloldali utódpárt. Ezt az üzenetet erősíti az a sorozat, amely minden megyében más-más egykori vagy épp leforgácsolódó baloldali-liberális pártot jelenít meg a mozgalom példaképeként:
Az agrártámogatások kapcsán visszatért a „brüsszeli atombomba” narratíva – ezt az eszközt utoljára a nemzeti konzultáció szankcióellenes kampányában láthattuk:
És néha az AI is hibázik. Az egyik képen például egy szakállas és egy szakáll nélküli Gyurcsány Ferenc mozgatja a Tisza bábként ábrázolt jelöltjeit Ursula von der Leyen társaságában:
Újabban a megyei lapok is visszatértek a szeptember elején félbemaradt létbizonytalansági kampányhoz. A mostani hullám alapjául ismét egy meg nem erősített dokumentum szolgált, amely állítólag a leendő Tisza-kormány gazdasági programját vázolja, és az Indexen jelent meg.
A sor hosszan folytatható – a teljes gyűjtemény itt tekinthető meg.
Felhajtás, de hova?
Nem kell közösségimédia-szakértőnek lenni ahhoz, hogy tudjuk: az online platformok célja, hogy a felhasználók minél több időt töltsenek a felületükön. Éppen ezért, ha egy Facebook-oldal kezelője képet posztol - amit a felhasználók jellemzően megnéznek, majd továbbgörgetnek -, azt a rendszer előnyben részesíti. Ezzel szemben egy link, amely a nyílt webre vezet, jóval kisebb organikus elérésre számíthat.
Az AI-jal készült képek még hatékonyabban szolgálják ki az algoritmus működését. Egyrészt, mert ipari sebességgel állíthatók elő, így folyamatosan képesek táplálni a platformok tartaloméhségét. Másrészt, mert a nézők kíváncsiságára, sokkreakcióira és érzelmeire építenek – ez pedig garantálja, hogy nagyot menjenek és villámgyorsan terjedjenek.
A Mediaworks központjában ez az egyszerű felismerés vezethette a szerkesztőket, amikor úgy döntöttek, olcsó és könnyen előállítható AI slopokkal árasztják el a hozzájuk tartozó megyei napilapok közösségi oldalait. Arra azonban nincs kézenfekvő magyarázatunk, hogy az ilyen tartalmak által gerjesztett hájpot miért nem a saját olvasottságuk növelésére használják a megyei lapok.
Másként fogalmazva: a megyei lapok Facebook-oldalai időnként nem is a saját tartalmaikat népszerűsítik, hanem csak úgy simán támadják a Tisza Pártot, vagy átadják a posztjaikkal generált forgalmat egy másik Mediaworks terméknek.
A kiadón belüli együttműködés világos mintázatot követ: a Magyar Nemzet budapesti szerkesztősége az országos politikáért felel. Így fordulhat elő, hogy amikor a Magyar Nemzet meg nem nevezett forrásra hivatkozva arról ír, hogy Magyarország egyes régióiban a Tisza nem tud aktivistákat felmutatni, az a megyei lapok oldalain is megjelenik, valahogy így:
A regionális hírportálok szerkesztőségeinek már akkor fel kellett adniuk a tartalom feletti kontroll egy részét, amikor a lapok Mészáros Lőrinc érdekeltségébe kerültek. Azóta a központi szerkesztőség, a Mediaworks hírcentruma látja el őket országos politikai tartalommal, amely MW szerzőnév alatt jelenik meg az oldalaikon. Az viszont újdonság, hogy a központosított tartalom közzététele helyett most már sok esetben a kattintásra optimalizált képek segítségével egyszerűen átirányítják az olvasókat más Mediaworks kiadványok, például a Magyar Nemzet felületeire.
Smiley-k túlerőben
Nem is elhanyagolható mértékben: a Kisalföld Facebook-oldalán a 64 képes posztra összesen több mint 18 ezer nevető fejes reakció érkezett, míg lájkból csupán alig több mint háromezret számoltunk össze.
Hasonló eloszlással találkoztunk a BAON és a SZON oldalain is: az előbbin 20 ezer röhögő fej néz szembe 2500 felmutatott hüvelykujjal, utóbbin pedig az állás jelenleg 16 ezer kontra háromezer.
A sima like reakció a három megyei lap összesen 214 képes posztjából mindössze öt bejegyzésnél volt többségben: az olvasók például két felületen (a BAON és a SZON oldalain) is díjazták azt a képet, amin Orbán, Putyin és Trump egy békejel alakú marcipántortán osztozik, miközben a háttérben Magyar Péter, Zelenszkij és az unió képviseletében Von der Leyen magából kikelve ordít.
Emellett a Szabolcs-Szatmár megyei portál Facebookján a láncos kutyás poszt és a Magyar Péter matekozik kép alatt is a lájkok győzedelmeskedtek a hahákkal szemben. Valamint egy helyen, - a Bács-Kiskun megyeiek körében - a „Magyar Péter próbálja feltörni az Orbán-kódot” (az ATV-s interjú közben rajzolt kriksz-krakszot) feliratú kép is nagyobb tetszést aratott.
Vagyis az a reakció, amivel szemben Nagy János, a miniszterelnöki irodát vezető államtitkár egyszer már felvette a versenyt. (A Nagy Smiley-hadműveletről a 444 itt számolt be).
A smiley-k túlsúlya azért is figyelemreméltó, mert a posztoknak csak a fele sorolható a szatirikus kategóriába („Magyar Péter pórul jár” típusú tartalmak):
A másik felük viszont inkább fenyegető hangvételű: adóemeléssel, sorkatonasággal vagy politikai összeesküvésekkel riogat. A visszajelzések alapján ez sem volt elég ahhoz, hogy komolyan vegyék őket.
Címlapi kép: Német Szilvi
A szerzőről
Német Szilvi
Újságíró, médiakutató. Az álhírek és a dezinformáció terjedését vizsgálja a közösségimédia-kutatás eszközeivel, valamint a technológiai platformok és a rejtőzködő médiaorgánumok szerepével foglalkozik.
Kövess minket
Ne maradj le egy anyagunkról sem, kövess minket máshol is!
Ajánlott cikkeink
A közmédia szerint a Hirado.hu minden híroldalt lenyomott Facebook-reakciókban – nekünk nem pont ez a sorrend jött ki
„Azzal szembesültem, hogy közös ismerőseim vannak az álprofilokkal” – így lepleztük le a fideszes Facebook-hálózatot
















