Az Alapjogokért Központot vezető Szánthó Miklós azt sugallta, előbb nevezte fake news-nak a sajtót, mint Trump
2025. november 13. 16:00
Az amerikai elnök Szánthónál és Orbánnál is hamarabb használta retorikai fegyverként a fake news kifejezést. De nem kizárt, hogy más területen magyar példa inspirálhatta a Trump-adminisztrációt.
Szánthó Miklós, az Alapjogokért Központ vezetője és a Szuverenitásvédelmi Digitális Polgári Kör egyik alapítója is tagja volt az Orbán Viktort kísérő delegációnak Washingtonban, ahonnan november 8-án egy érdekes videót posztolt a közös Orbán–Trump-sajtótájékoztató után.
A videó első részében azt láthatjuk, ahogy Trump megkérdezi egy újságírótól, melyik médiumot képviseli, mire a nő azt válaszolja, hogy az NBC News-tól jött. Az amerikai elnök erre fake news-nak, álhírgyártónak nevezi az orgánumot, majd az újság állítólagos romló színvonalára tesz megjegyzéseket.
Szánthó Miklós a videóban ezek után az alábbi elgondolkodtató kérdéssel áll elő:
„Vajon kitől tanulhatta ezt Trump?”
A válasz egy videórészletekből álló montázs formájában érkezik. A vele készült korábbi interjúszegmensekkel azt sugalmazza, hogy a fake news elnevezéssel megelőzte az amerikai elnököt. Ezekben ugyanis rendre azzal hárítja az ellenzéki sajtó kérdéseit, hogy „fake news sajtónak” nem nyilatkozik.
Nem volt nehéz visszakeresni, hogy a videóban felhasznált részletek mikor készültek: a Telex ugyanis évek óta következetesen dokumentálja, hogyan próbálja válaszra bírni Szánthót – aki amellett, hogy az Alapjogokért Központ igazgatója, 2019-től a Fideszes médiaholding a KESMA elnöke, majd a CPAC Hungary főszervezője is lett.
- Az első idézett részlet 2021 decemberi riportjából származik, amiben a Karmelitába érkező embereket filmezték el.
- A másodikon, amelyen Nacsa Lőrinccel sétálnak, a maszkviselésből ítélve a koronavírus járvány idején, szintén 2020 után készülhetett.
- A harmadik részlet a tusványosi szabadegyetemen készült 2022 júliusában.
Donald Trump politikai kommunikációját, ha lehet, még Szánthó nem-kommunikációjánál is alaposabban dokumentálták. Kifejezetten az elnök médiához fűződő kapcsolatáról is számos könyv és tudományos publikáció született. Ezek egyikében a neves Routledge kiadónál megjelent President Donald Trump and His Political Discourse című könyv egyik fejezetében a szerzőpár kitér arra is, mikorra datálható Trump első tweetje, amiben az – akkor még csak megválasztott – elnök a „fake news” szót használta.
a poszt pedig a CNN egy sajtóértesülésének szólt: a lap ugyanis arról számolt be, hogy Trump elnökként is producer marad az NBC-n futó The Celebrity Apprentice című valóságshow-ban, annak ellenére, hogy választási a kampányban azt állította, felhagy üzleti érdekeltségeivel, ha a Fehér Házba kerül. Trump a CNN riportját nevetségesnek és hamisnak, majd csupa nagybetűkkel fake news-nak nevezte – az értesülés később igaznak bizonyult, Trump az összeférhetetlenség ellenére producer maradt elnökként is.
Trump ezt a produkcióját beiktatása előtt élőben is többször megismételte.
Mindezek ellenére sem lehet azt állítani, hogy a 2017-ben az év szavává választott fake news kifejezést Donald Trump találta volna ki, még akkor sem, ha ő maga máig ezt hangoztatja. A „féknyúzozás” elterjedésében viszont valóban fontos szerepe lehetett Trumpnak, aki példát szolgáltattak arra, hogyan lehet politikai ellenfeleket ezzel a retorikával hitelteleníteni.
A legkorábbi nyomát annak, hogy Orbán ezt a kifejezést használja, 2018-ból találtuk. A miniszterelnök a nagykovácsi kastély átadásakor kerülte meg az Index riporterének kérdését azzal, hogy „fake news gyárnak” nevezte a lapot. A kifejezés evolúcióját a magyar kormány kommunikációjában ez a cikk veszi végig részletesen, itt pedig mi írtunk arról, milyen más szavakkal lehet kiváltani az átpolitizált kifejezést. (Ilyen lehet például a téves információ, dezinformáció, félretájékoztatás, városi legenda.)
Oda-vissza tudáscsere
Bár nehéz elképzelni, hogy az „álhír” vagy az ellenzéki sajtóra ráragasztott „álhírmédia” kifejezést valóban egy magyar kormányközeli think-tank vezetője súgta volna Donald Trump fülébe, és minden jel szerint amúgy is Trumpé az elsőség, az amerikai elnök a sajtót korlátozó fellépéseiben felfedezhetők ismerős elemek.

Idén februárban a Fehér Ház azért tiltotta ki az Associated Press tudósítóját egy sajtótájékoztatóról, mert a hírügynökség nem volt hajlandó követni az elnök rendeletét, amely „Amerikai-öbölre” nevezte át a Mexikói-öblöt, és a szövetségi kommunikációban előírta az Amerikai-öböl használatát. Majd bejelentették, ezentúl a kormány válogatja majd meg, melyik sajtóorgánumok férhetnek hozzá közvetlenül az elnökhöz például olyan kisebb, zártabb helyszíneken mint az Ovális Iroda vagy a külföldi utazások alkalmával az Air Force One fedélzetén.
Az „új médiának” nevezett podcasterek és influenszerek pedig külön helyet kaptak a sajtótájékoztatókon, míg a három nagy nemzetközi hírügynökségtől – Associated Press, Bloomberg News és Reuters – megvonták az évtizedek óta fenntartott helyet.
Míg ezek a lépések az Egyesült Államokban példátlanok, ehhez hasonló korlátozások Magyarországon régóta gyakorlatnak számítanak:
- 2010 óta a házelnök többször korlátozta újságírók munkavégzését a magyar parlamentben. Volt olyan év, amikor Kövér László több független orgánum munkatársát is kitiltotta az épületből.
- A sajtó egy részét szintén évek óta, hivatalos indoklás nélkül zárják ki a kormányinfóról, vagyis az egyetlen olyan eseményről, ahol az újságírók a kormányszóvivőt és a Miniszterelnökséget vezető minisztert kérdezhetik. Hasonlóan szelektálnak azon, az évi egyszeri kormányzati tájékoztatón is, amin Orbán Viktor is részt vesz.
Címlapi kép: Németh Dániel/444
A szerzőről
Német Szilvi
Újságíró, médiakutató. Az álhírek és a dezinformáció terjedését vizsgálja a közösségimédia-kutatás eszközeivel, valamint a technológiai platformok és a rejtőzködő médiaorgánumok szerepével foglalkozik.
Kövess minket
Ne maradj le egy anyagunkról sem, kövess minket máshol is!
Ajánlott cikkeink
Egyelőre nincs olyan hatóság itthon, ami büntetést szabhatna ki azért, ha valaki megszegi a politikai hirdetések átláthatóságáról szóló EU-rendeletet
Fidesz spent crazy amounts of money on Facebook-ads, as our international comparison highlights