Feltekerték a hirdetéseket Orbán Facebook-oldalán a strasbourgi parlamenti vita után
Ezt a cikket 2024
októberében írtuk.
A benne lévő
információk azóta elavulhattak.
Az Ursula von der Leyennel, Manfred Weberrel és Dobrev Klárával „csörtéző”, napszemüveges Orbánt ábrázoló videókra annyi pénz ment el, hogy Orbán oldala magasan a magyar Facebook-költési lista élén végzett.
A miniszterelnök hivatalos Facebook-oldalán már az október 9-i, strasbourgi EU-parlamenti vita másnapján elkezdték hirdetni az Orbán-megszólalásokból összevágott rövid videókat „strasbourgi csörték” címmel. Pár nap alatt ezekből összesen 20-at közöltek és futtattak meg fizetett hirdetésként a Facebookon és az Instagramon. A Meta hirdetéstára, a Facebook AdLibrary adatai szerint a videók promotálására egyenként durván 350 ezer és 750 ezer forint közötti összeget fordított a finanszírozó Fidesz.
A 20 videóra az AdLibrary-ben megadott összegtartományok alapján összesen 8,4 és 9,7 millió forint közötti összeget költöttek el, a hirdetések október 10. és október 22. között voltak aktívak.
A hivatalos miniszterelnöki Facebook-oldalon egyébként bevett eljárásnak számít, hogy a hirdetéseket a Fidesz finanszírozza. Orbán árvízi védekezéssel kapcsolatos szeptemberi tájékoztatóinak, kis videóinak hirdetését – összesen 17 ilyet tart nyilván az AdLibrary – is a Fidesz fizette.
Érdekesség, hogy az árvízkészültség időszakában a kormánypárt és a miniszterelnöki Facebook-oldal lényegében átvette a kormányzati tájékoztatás szerepét a közösségi médiában: szeptemberben a magyar kormány hivatalos, ‘Magyarország kormánya’ nevű Facebook-csatornáján összesen két árvízi helyzettel kapcsolatos videót futtattak meg fizetett hirdetésként.
Strasbourgi célszemélyek
A képregényes, karikatúraszerű „strasbourgi csörte-videók” Orbán európai parlamentben elmondott válaszaiból közölnek részleteket. A kb. egyperces, csattanós minitörténetek szerint a miniszterelnök a kritikákat rendre helyre teszi, miközben a kritikát eredetileg megfogalmazó és Orbán válaszával megcélzott felszólaló csendben figyel, Orbán pedig besöpri a tapsot, egy gépi hang bejelenti a K.O.-győzelmet, majd slusszpoénként napszemüvegben is látjuk a miniszterelnököt.
Ennek a dramaturgiának a megteremtése és az érzelmi hatás maximalizálása érdekében a videókat humoros vagy feszültségteli kísérőzenékkel látták el, helyenként újra is vágták az adott beszédrészleteket a hivatalos közvetítéshez képest. Orbán egyes mondatait kivágták a sűrítés érdekében, a szóba kerülő célszemélyt pedig bevágták a megfelelő helyekre, de vágásokkal ezen kívül is dinamizálták a jeleneteket.
A videókból a kormánymédiában önálló cikkek is születtek, például a Magyar Nemzetben vagy az Origón.
A 20 videóból nyolc Ursula von Der Leyent, az Európai Bizottság elnökét célozza. Második helyen öt videóval Manfred Weber, az Európai Néppárt képviselőcsoportjának vezetője, harmadik helyen két videóval Martin Schirdewan, a Baloldal képviselőcsoportjának tagja áll. Feltűnő, hogy Dobrev Klára „legyőzése” megérdemelt egy külön videót, de Magyar Péter csak mellékesen kerül szóba egy olyan videóban, amiben Orbán elsődleges célpontja Weber marad.
Az egyik fizetett hirdetésként futtatott videóban két olyan állítás is szerepel Orbán felszólalásából, amit korábban már ellenőriztünk.
Cikkünkben arra jutottunk, hogy Orbán félrevezetően idézte a PEW Research Center adatait arról, hogy Magyarországon EU-s mércével magas a demokráciával elégedettek aránya, valamint tévesen állította szembe a Világbank korrupciós adatait a Transparency International korrupciós indexével.
A költési lista élén
A 20 videó finanszírozásával Orbán Facebook-oldala az adott héten – tehát október 13. és 19. között – a legnagyobb magyar politikai hirdető volt a Meta adatai szerint: 10,7 millió forinttal bő hatszor annyi költés történt a miniszterelnöknél, mint a második helyen lévő ‘Magyarország kormánya’ vagy a harmadik helyen lévő Origo oldalán.
Ha az október 19.-vel záruló 30 vagy 90 napos időszakot vizsgáljuk, akkor is a miniszterelnöké a legtöbb pénzért hirdetett Facebook-oldal. Egy hónap alatt 34, három hónap alatt 59 millió forintot költött a Fidesz Orbán posztjainak és videóinak terjesztésére.
Ezeket a számokat összevetve a Lakmusz, a Political Capital és a Mérték Médialemező Műhely választási projektjéből származó adatokkal, az is kiderül, hogy 2024 második felében az év első feléhez képest előrébb lépett a kormány kommunikációs gépezetében a miniszterelnöki Facebook-oldal.
2024 első hat hónapjában egyetlen olyan hét volt, amikor Orbán Facebook-oldalán költötték a legtöbb pénzt, március 15-e környékén, de az összeg akkor nem érte el a 10 millió forintot. A június 9-i önkormányzati és EP-választáshoz közeledve aztán volt néhány olyan hét, amikor Orbán oldalának költései meghaladták a 10 milliós összeget, de ekkor a Fidesz központi oldala még több pénzért hirdetett.
Orbán Facebook-oldalán az év elejétől június 22-ig, azaz 25 hét alatt összesen 107 millió forintot költöttek hirdetésekre, átlagosan heti 4,3 millió forintot. Ez jóval alacsonyabb költési intenzitás, mint a szeptember-októberi időszakban.
(Címlapi fotó: MTI/Benko Vivien Cher)
A szerzőről

Pálos Máté
Az ELTE BTK-n végzett, szerkesztett folyóiratot, írt kritikákat. 2014 óta teljes állásban újságíró. Dolgozott a régi Origónál, a Magyar Narancs hetilapnál és a G7.hu gazdasági portálnál. 2024-ben csatlakozott a Lakmuszhoz, 2025 márciusa óta szerkeszt is.