Tényleg kitiltaná Budapestről a 10 évnél idősebb autókat a Karácsony-féle városvezetés?
Ezt a cikket 2024
júniusában írtuk.
A benne lévő
információk azóta elavulhattak.
Ezzel ijesztgette a fővárosi autósokat a Fidesz a kampányban, az üzenet azonban a főváros klímapolitikai tanácsadójának kiforgatott szavain alapul.
Szerző: Dezső Annamari
“Karácsonyék lehet a te kocsidat is kitiltanák Budapestről. Kiderült, hogy a fővárosi autók közel kétharmadát nem tartják elég jónak a városhoz.”
– ezzel az üzenettel és ennek különböző változataival lehetett találkozni a Fidesz főpolgármester-választási kampányban a június 9-én tartott önkormányzati választásokat megelőző hetekben. Az üzenet terjedését nem bízta a véletlenre a kormánypárt:
A Meta Ad Library adatai szerint Szentkirályi Alexandra Facebook- és Instagram-oldalán összesen 10 videós és szöveges tartalmat terjesztett fizetett politikai hirdetésként a Fidesz a témában május 9-e óta, amelyekre számításaink szerint összesen 4,6 millió forintot költöttek. Az üzenetet pedig szintén közösségi médiás hirdetésekkel hangosították fel a kormánypárti médiabirodalom orgánumai (például a Ripost , a Metropol vagy az Origo ) és a Megafon influenszerei.
A főpolgármester-választást, amelyen végül Szentkirályi utolsó pillanatos visszalépése után Vitézy Dávid, Karácsony Gergely és a Mi Hazánk jelöltjeként induló Grundtner András mérettette meg magát,
Karácsony nyerte – szoros versenyben, Vitézyt mindössze néhány száz szavazattal megelőzve.
( Igaz, Vitézy szerdán bejelentette, hogy fellebbez a Fővárosi Választási Bizottság döntése ellen.)
Ebben a cikkünkben ezért részletesen foglalkozunk azzal a fideszes kampányüzenettel, miszerint a főpolgármester a következő ciklusában a régi autók kitiltására készülne a főváros útjairól.
forrás: Facebook, Euronews, Metropol, Mandiner, Origo, Magyar Nemzet
Főbb megállapításaink röviden:
- A fideszes kampányvideók Ámon Ada, a fővárosi Klímaügynökség vezetőjének podcast-interjúiból ragadtak ki, és mutattak be kész tervként olyan részleteket, amelyekben a szaktanácsadó távlati célként beszél a magas károsanyag-kibocsátású autók használatának korlátozásáról, a városi légszennyezés visszaszorításának egyik lehetséges módjaként.
- Az Ámon által vezetett Klímaügynökségnek egyébként sincs döntéshozatali jogköre, egy tudományos és szakmai platform a fővárosi környezetvédelmi célok támogatására és a lakosság tájékoztatására.
- A fővárosi önkormányzatnak azonban jelenleg nincs olyan hivatalos dokumentuma – akárcsak stratégiája – , amelyben szerepelne az autókitiltás terve. A magasabb károsanyag-kibocsátású autók behajtásának fizetőssé tétele egyes városrészekbe viszont a lehetséges lépések között szerepel a fővárosi Klímastratégiában 2030-ig.
Mit mondott valójában a hivatkozott interjúkban Ámon Ada?
Szentkirályi Alexandra már a témában készült első videójában Ámon Ada energia- és klímapolitikai szakemberre hivatkozik, akit Szentkirályi Karácsony régi barátjaként, egykori MSZP-s árnyékminiszterként, a Klímaügynökség frissen kinevezett vezetőjeként mutat be. Ámon Szentkirályi szerint azt mondta egy podcast-interjúban: azon dolgozik, hogy kitiltsa a 10 évnél régebbi autókat a városból. Két későbbi videóban aztán egy-egy konkrét idézetet is bemutatnak Ámontól. Az egyik videóban ezt:
“Ezt a kérdést ezt úgy fogjuk tudni csak kezelni, hogyha folyamatosan az autós közlekedésnek a terepét, területét szűkítjük, illetve drágítjuk”.
A másikban pedig Ámon “Igen, igen” válaszát egy műsorvezetői kérdésre, amely egészen pontosan így hangzik: “Ezt úgy kell elképzelni, hogy akkor mondjuk van az ultra low emission zóna, az mondjuk nagyon abszolút a belváros legbelseje, ahol monjduk csak bicikli és gyalogos, és akkor ez kiterjesztve van egy nagyobb kör, ahova mondjuk csak elektromossal, vagy nem tudom, tömegközlekedésel, és elektromossal, tehát akkor így épül fel?”
Az tehát egyik felhasznált idézetben sem hallható, hogy Ámon kifejezetten a 10 évnél régebbi autók kitiltásáról beszélne.
Megkerestük és meghallgattuk Ámon Ada elmúlt időszakban adott podcast-interjúit, a Kávézó a világ végén című podcast, és az Euronews magyarul podcast vonatkozó adásait.
Az Euronews podcastjének Min dolgoznak Budapest klímastratégái? című epizódjában az autók szerepét a műsorvezető hozza be (11:20-tól) azzal, hogy felveti: a tavaszi-nyári-kora őszi időszakban “Nyugat-Európa levetett használt autói” veszik át a legfőbb légszennyező szerepét a fővárosban. Itt hangzik el az állítás, hogy “az átlag autó biztos, hogy 10 év fölött van”. “Pénzkérdés. Ezzel önök nem tudnak mit csinálni egy főosztályon” – mondja az interjúer. Erre válaszol Ámon feltételes módban: “Tudnánk, hogy ha kijelölünk kibocsátásmentes és alacsony kibocsátású zónákat”. Azonban azt is rögtön hozzáteszi, hogy Budapesten ezt nehezen lehetne bevezetni “technikai és adminisztratív okok” miatt, de dolgoznak egyébként “ilyesmin” a BKK-val.
Ebben a podcastben pár percig beszélnek csak az autókról, egyébként inkább energetikai kérdésekre koncentrálnak, hiszen Ámon Ada szerint a széndioxid-kibocsátás nagy részéért leginkább az elavult budapesti épületállomány a felelős és nem a közlekedés.
A Kávézó a világ végéncímű podcast megújuló városokról szóló részébe n az autók kérdése elsőként az elektromos autók száma kapcsán jön szóba, majd a kerékpárosok helyzetét tárgyalják, illetve a car sharing, a bicikli és a roller bérlési lehetőségeket.
Mindkét, a videókban idézett nyilatkozatot ebből az interjúból vágták be (az első 57:26-nál, a második a 67. percnél hangzik el), az interjú egy olyan részéből, ahol Ámon Ada arról beszél: nemzetközi példákból is az látszik, hogy a szabályozások egyre inkább a szennyező autók visszaszorításának irányába hatnak a városokban.
Ennek egyik eszköze lenne a már említett alacsony kibocsátású zónák létrehozása, amelyről Ámon azt mondja: “ezt egyébként mi is tervezzük”.
Az azonban, hogy ez a terv a 10 évnél régebbi autók kitiltását jelentené akár csak bizonyos városrészekből, ebben az interjúban sem hangzik el.
Az alacsony kibocsátású zónák összefüggő városi övezeteket jelentenek, ahol korlátozzák a környezetkárosító járművek használatát. Ennek a módszernek két változata van: a gyakoribb eset, hogy díjat szabnak ki a szennyező járművek behozatalára, a másik változatban a legszennyezőbb autókat kitiltják a zónából.
Mi van a klímastratégiában?
Budapest legfrissebb, 2021-es klímastratégiájában sem szerepel olyan elképzelés, hogy kitiltaná a fővárosból a 10 évnél régebbi autókat. A stratégiában jövőképként leírják, hogy ideális lenne, ha 2030-ra legalább 30 százalékra csökkenne a személyautóval közlekedők aránya Budapesten, illetve az autósok körében jobban elterjedne az elektromos meghajtású vagy alacsony kibocsátású személygépjárművek használata. Az autók számának csökkentését viszont leginkább kedvezőbb közlekedési alternatívák megteremtésével szeretnék elérni.
A témánkhoz leginkább kapcsolódó rész a dokumentumban a klímavédelmi övezetek vagy alacsony kibocsátású zónák esetleges kijelöléséről szól, ezeket a robbanómotorok távlati kitiltásának “előszobájának” nevezik. Itt behozzák a kibocsátás-arányos behajtási díj bevezetésének lehetőségét is, azzal kiegészítve, hogy ezt környezetbarát közlekedési technológiák és az adott zónák fejlesztésének támogatásával kellene segíteni, és hogy ilyen intézkedés csakis “a megfelelő jogi, társadalmi, gazdasági és infrastrukturális előkészítés eredményeként” valósulhatna meg.
A stratégiában tehát írnak az autós forgalom csökkentéséről, de ebben sem szerepel konkrét eldöntött terv a régi autók kitiltására.
Környezetvédő szervezetek egyébként régóta szorgalmazzák, hogy az autós légszennyezés visszaszorítása érdekében első lépésként a városvezetés jelöljön ki egy céldátumot, amikortól kitiltanák a dízel üzemanyaggal működő, ezért rendkívül szennyező autókat Budapestről. Ezt azonban Tarlós István és később Karácsony Gergely sem voltak hajlandóak meglépni. A maguk idejében mindketten túl korainak éreztek egy ilyen lépést látva, hogy a dízelautók aránya milyen magas a hazai gépjármű-állományon belül. A Karácsony-féle városvezetés még 2021-ben azzal indokolta az óvatosságot, hogy egy ilyen döntésnél nem csak környezeti, hanem szociális szempontokat is muszáj figyelembe venni. Olyan stratégiát kell alkalmazni, ami nem érinti hátrányosan az alacsony jövedelműeket, „akik nyilván nem feltétlenül ilyen autókat akartak venni, csak a jövedelmük ezt engedte meg.”
Mit tehet Ámon Ada és a Klímaügynökség?
A Budapesti Klímaügynökség egy egészen friss szervezet , amelyet április végén alapított a fővárosi önkormányzat, és fő célja nem is a videókban hangoztatott autós szabályozások, hanem a lakásállomány energetikai korszerűsítésének az elősegítése. A szervezeteknek egyébként sincs döntéshozatali jogköre, mindössze egy tudományos és szakmai platform a környezetvédelmi célok támogatására és a lakosság tájékoztatására.
A Klímaügynökség élére Ámon Ada, energetikai szakértőt nevezték ki, aki korábban a városháza Klíma és Környezeti főosztályának vezetője volt, előtte évekig az E3G vezető munkatársaként dolgozott, 2015-ig az Energiaklub alapító-igazgatója volt, illetve 2011-ben részt vett a Magyar Energiahatékonysági Intézet megalapításában. Politikai háttérrel is rendelkezik, például 2018-ban ő volt az MSZP-Párbeszéd-féle árnyékkormány környezetügyi minisztere – írta a HVG.
Ámon és Karácsony is reagáltak
“A Fidesz főpolgármester-jelöltje engem talált meg az új mumus szerepével, olyan állításokat adva a számba több százezer budapesti autójának ki- meg betiltásáról, amiket nem mondtam.” – reagált terjedelmes Facebook bejegyzésben már az első autókitiltós Szentkirályi-videóra Ámon Ada.
Elmondta, podcast-interjúiban valóban beszélt arról, hogy más városokban már vannak alacsony kibocsátású, illetve autómentes zónák, és hogy ilyenek kialakítása Budapesten is távlati terv, de “a tervezés egyelőre csak gondolkodási szinten van”.
Hangsúlyozta, hogy Szentkirályi állításaival ellentétben igenis megkérdezik a budapestieket a fővárosi autózással kapcsolatos terveikről. (2022 szeptemberében egy több napos Lélegezz fel, Budapestnevű programban valóban történt ilyen konzultáció. Illetve az Euronews podcastben Ámon kérdőíves vélemény-felmérésről is beszélt a témában, amelynek nyomait itt mi is megtaláltuk.)
Ámon Ada azt is megerősítette, hogy a Budapesti Klímaügynökségnek ebben a kérdésben nincs is döntési joga, és csak szakmai döntéselőkészítést végezhetnek. Azt is felhozza, hogy Tarlósék szavazták meg a Balázs Mór Tervet , ami az autós közlekedés csökkentését célozza, illetve Tarlós István választási programjában is szerepelt a levegőminőség javítása.
Karácsony két Facebook posztban és egy YouTube rövid-videóban reagált a vádakra, a reakció videói hirdetésére közel egy millió forintot költött a Meta Ad Library adatai szerint.
Reakcióiban hangsúlyozza, hogy nem akarják kitiltani a 10 évnél régebbi autókat Budapestről, nincs ilyen döntés, sem terv. “Aki mással kampányol, az hazudik.”
Később pedig egy rövid Facebook posztban egy fotóval is válaszolt Szentkirályinak, amelyen a 18 éves benzines autójával pózol:
A címlapi képhez felhasznált fotó: Karácsony Gergely / Facebook
A szerzőről

Lakmusz