Donald Trump és a harmadik világháború – ezek voltak a legfontosabb témák a kormánypárti Facebook-hirdetésekben
2024. március 23. 16:57
Ezt a cikket 2024
márciusában írtuk.
A benne lévő
információk azóta elavulhattak.
Míg március legelején a „következmények nélküli” és „erőszakos baloldal” volt a sláger, a hónap második hetére ismét külföld felé fordultak a facebookos politikai hirdetések, ráadásul – az év eleje óta először – Orbán Viktor hirdetett a legtöbbet.
Szerző: Barczikai Fanni
Választási hirdetésfigyelőnkben heti rendszerességgel követjük, hogy ki mennyit költ politikai hirdetésekre a Meta és a Google felületein. Év eleje óta március második hetében fordult elő először, hogy a legtöbbet Orbán Viktor miniszterelnök költötte politikai reklámra. Ráadásul a költési ranglista első tíz helyét mind a Fideszhez kötődő szereplők foglalták el.
A mezőnyt hatalmas fölénnyel Orbán Viktor nyerte, a hivatalos Facebook oldalára fordított majdnem 10 millió forinttal, ami több mint kétszeresét teszi ki a második helyre befutó Bohár Dániel, és a harmadik helyen végzett Ibolya Csenge hirdetési összegének. Mindketten 4-4 millió forintot költöttek üzeneteinek terjesztésére.
Március második hetében a pártok, politikusok közötti összesítésben is a Fideszhez kötődő szereplők költöttek a legtöbbet: összesen 13,7 millió forintot (több mint kétszer annyit, mint március első hetében).
Ennek egy jó része a március nyolcadikai Orbán-Trump találkozó népszerűsítésére ment el: 4 különböző hirdetett poszt is megjelent a témában Orbán Viktor oldalán, többek között az elnökjelölt híres mottóját is megjelent “Make Europe Great Again” módosítással. Bár a miniszterelnök kommunikációjában nem megy odáig, hogy a harmadik világháborút vizionálja, a béke fontosságának hangsúlyozása az ukrán-orosz háború kitörése óta a kampánya központjában áll, a fizetett hirdetésekben pedig Orbán márciusban Trumpot kötötte össze a béke reményével.
Az egyik hirdetett Facebook-videó. Erre összesen 2 millió forintot költöttek.
A megafonos influenszerek azonban összességében még a kormánypártnál is többet, együttesen 23,8 milliót költöttek politikai hirdetésekre a héten. Ezzel év eleje óta már majdnem 150 millió forintot költöttek egységes üzeneteik terjesztésére, az év top költője pedig továbbra is Bohár Dániel, aki január óta 28 millió forintot reklámozott el.
A Megafon hirdetett posztjaiban a harmadik világháború eljövetele volt a fő téma, a ellenség szerepébe pedig a baloldal és Magyar Péter helyett ismételten “a háborúpárti globalisták” kerültek. Ennek a “brüsszelitákhoz” köthető elitnek egyedüli név szerint említett tagja visszatérően Ursula von der Leyen, azonban viszonylag új szereplőként a héten Emmanuel Macron is külön showt kapott.
A harmadik világháború jóslatához olyan poszt címek kapcsolódtak, mint a “Nem akarod, hogy az otthonodat rommá bombázzák?!” és a “Bármilyen hihetetlenül hangzik, de háborúra készül a német kormány”.
A Fidesz és a Megafon költéseivel egyik ellenzéki párt sem tudott versenyezni. Facebookon csak a DK és a Momentum költött 1 millió forint feletti összeget (1,5 illetve 1,1 millió forintot), a többi párt költése félmillió forint környékén vagy az alatt maradt. A kormánnyal ellentétben a DK nem akarta olyan könnyen elengedni a kegyelmi botrányt és alternatív gyermekvédelmi javaslatait hirdette Facebook oldalán, míg Donáth Anna a debreceni akkumulátorgyárak és a környezetszennyezés elleni fellépést népszerűsítette fizetett hirdetésein keresztül. Az MSZP a Google-hirdetésekre koncentrált, ezen a felületen 1,2 millió forintot költött, elsősorban Tüttő Kata budapesti főpolgármester-helyettes hirdetéseire.
Az MSZP által finanszírozott Google-hirdetések
Partnerünk, a Political Capital kéthetente csütörtökönként a költések bemutatásán túl részletes elemzését is közzétesz a hirdetésekben felbukkanó narratívákról. Korábbi elemzéseik itt olvashatók:
(2024. február 29.)
(2024. március 14.)
A szerzőről
Lakmusz
Kövess minket
Ne maradj le egy anyagunkról sem, kövess minket máshol is!
Ajánlott cikkeink
Az ukrán elnöki hivatal vezető stratégájának titulálta az M1 Híradó az elemzőt, aki szerint Zelenszkij hamarosan le fog mondani
Iszlamista, antiszemita, kommunista - mire hivatkoznak, akik ezekkel a címkékkel támadják New York frissen megválasztott muszlim polgármesterét?

