Év eleje óta több mint 110 millió forintot hirdetett el a Megafon
Ezt a cikket 2024
februárjában írtuk.
A benne lévő
információk azóta elavulhattak.
Elindult a Political Capital, a Mérték Médiaelemző Műhely és a Lakmusz közös választási hirdetésfigyelő oldala.
Alig több mint három hónap múlva, június 9-én tartják a 2024-es EP- és önkormányzati választást Magyarországon. Mivel permanens kampányban élünk, a politikai tartalmú hirdetéseket szinte lehetetlen kikerülni a közösségi médiában, a választás napjához közeledve pedig várhatóan még inkább át fogják venni a hatalmat a politikai tartalmak a különböző közösségimédiás hírfolyamaink felett.
Kik hirdetnek és mennyiért? Milyen üzenetek terjesztéséért fizetnek?
Mától mindezt a heti rendszerességgel frissülő választási oldalunkon lehet követni.
Ezen az oldalon nyomon követjük, elemezzük és ellenőrizzük a 2024-es választási kampány során népszerűsített, fizetett tartalmakat, és feltárjuk, hogy ezeket kik finanszírozzák. Ezen túlmenően – elsőként Magyarországon – arra is kísérletet teszünk, hogy megmutassuk, mennyi pénzt keresnek az egyes közösségimédia-platformok a hamis és félrevezető információk reklámozásával.
A projekt három szervezet együttműködésében valósul meg: a Political Capital és a Mérték Médiaelemző Műhely kutatói, valamint a Lakmusz újságírói dolgoznak együtt.
Mi várható az elkövetkező három hónapban?
1. Interaktív hirdetésfigyelő
A költéseket bemutató, interaktív táblázatok hetente (hétfőnként) frissülnek, itt lehet nyomon követni:
2. Kutatói elemzések
A Mérték Médiaelemző Műhely kvalitatív kutatást végez a Megafon hirdetéseiről, illetve a kampányban megjelenő narratívák hatását vizsgálja, ezekről a későbbiekben jelennek meg elemzések.
A Political Capital (PC) ezentúl kéthetente csütörtökönként tesz közzé elemzéseket a megjelenő reklámokról. A ma megjelent elemzés teljes szövege itt érhető el.
A 2024. februárban induló elemzéssorozat a Facebookon és a Google-ön futó politikai témájú hirdetések vizsgálatán alapul. Ennek során figyelemmel kísérjük a hirdetésekre fordított költéseket, a hirdetőket, valamint a hirdetett tartalmakban alkalmazott ellenségképző narratívákat. A hirdetésekre költött összegeket 2024 elejétől mutatjuk be heti bontásban, a narratívaelemzéshez pedig a február 4-17. közötti két hét aktív hirdetéseit vizsgáltuk. Az adatokat a június 9-ei európai parlamenti és önkormányzati választásokig hátralévő időszakban folyamatosan frissíteni fogjuk, az adatokból kirajzolódó folyamatokról pedig kéthetente készítünk elemzéseket.
Célunk, hogy a hirdetési költések monitorozásával és az ellenségképző narratívák elemzésével kézzelfoghatóvá tegyük, mitől is válik a politikai közbeszéd egyre megosztóbbá és a társadalom egyre törzsiesebbé 2024 Magyarországán.
- A közösségi média politikai hirdetéseit a kormányzati narratívák uralják, ami elsősorban a Megafon Központ által elhirdetett óriási összeg eredménye. A közösségi média ilyen fokú uralása teszi igazán egyoldalúvá a választási versengést.
- A kegyelmi ügy / pedofilbotrány miatti február 10-ei lemond(at)ásokat követő héten kiugróan magas összeget, 48,5 millió forintot hirdetett el a Megafon a központi üzenetek terjesztésére. Ebben a február 11-17. közötti időszakban a politikai-közéleti Facebook-hirdetések top tízes listájának első nyolc helyén a Megafon beszélő fejei álltak. Az, hogy ennyi erőforrást áldoztak rá, világosan jelzi, mennyire fontos volt a Fidesz számára a téma átkeretezése, a diskurzus uralása és a kezdeményezés visszavétele.
- Az évkezdettől összesített költések is a Megafon egyértelmű dominanciáját mutatják: nyolc hét alatt 114 millió forintot költöttek, az Origo és Magyarország Kormánya további mintegy 10-10 milliót. A fő hirdetők között nincs sem ellenzéki, sem független szereplő.
- A február 4–17. közötti két hétben a leginkább hirdetett, ellenségképző narratívát tartalmazó üzenetek elsöprő többsége a kegyelmi botrányról és annak következményeiről szólt. A lemond(at)ást megelőző napokban viszont még a „dollárbaloldal, dollármédia” sulykolása dominálta a kormányzati kommunikációt, ami később összeolvadt a kegyelmi ügy üzeneteivel. Bár az ellenségképző narratívák fontos eszközei a kormányzati irányítású kampánynak, nem kizárólag a kormányoldal alkalmazza őket.
A részletes módszertani leírások mellett az ellenségképző kifejezések listájával és látványos, interaktív infografikákkal segítjük az összetett elemzés befogadását.
3. Tényellenőrző cikkek
A Lakmusz újságírói a kampányidőszak alatt hétről hétre tényellenőrző cikkeket írnak a pénzért reklámozott hamis és félrevezető állításokról. A projekt keretében készült cikkeink itt érhetők el , februárban ezekeket az állításokat ellenőriztük:
- „ A mostani a valaha volt legnagyobb fizetésemelés a magyar pedagógusok körében.”
- „ A jobboldalon van a hibáknak következménye, a baloldalon nincs.”
- „ Az ellenzék azért nem támogatta a gyermekvédelmi törvényt, mert nem fontos számukra a gyermekvédelem.”
- “A nemzeti konzultáció eredménye: a magyarok több mint 98 százaléka nemet mondott: a migránsgettókra, a genderpropagandára és az Ukrajnának való fegyverküldésre.”
- “Ursula von der Leyen beismerte, hogy az EU-s forrásokat valójában nem jogállami aggályok miatt tartják vissza.”
Címlapi kép forrása: Megafon Facebook
A szerzőről

Lakmusz
Kövess minket
Ne maradj le egy anyagunkról sem, kövess minket máshol is!
Ajánlott cikkeink

Takács Péter szerint majdnem az összes műtőt klimatizálták, de az ezt állítólag alátámasztó felmérést senki nem akarja megmutatni

A párizsi bíróság felmentette ugyan a Brigitte Macront transzneműnek nevező konteósokat, de az elméletüket nem erősítette meg
