Két friss kutatás arról, mit gondolnak az emberek a Megafonról és a magyar médiáról

2024. július 6. 15:45


Ezt a cikket 2024 júliusában írtuk.
A benne lévő információk azóta elavulhattak.

A válaszadók 43 százaléka ismer név szerint legalább egy megafonos tartalomgyártót, de csak a harmaduk tudja, hogy a kormánypárti Megafon fizeti a videókat. A legtöbben Apáti Bencét és Bohár Dánielt ismerik.

A Mérték Médiaelemző Műhely a 2024-es EP- és önkormányzati választás kampányidőszakában a két kutatást is végzett:

  • a Závecz Research segítségével 1000 fős országos reprezentatív mintán, kérdőíves (kvantitatív ) kutatással,
  • a Mediánnal együttműködve pedig egy fókuszcsoportos (kvalitatív) kutatással vizsgálták a magyar médiával és a propagandával szembeni attitűdöket és a tartalomfogyasztási szokásokat.

Elterjedt a netes hírfogyasztás, de nem tartják megbízhatónak

A kérdőíves kutatás eredményeiből kiderült, hogy az internetes tájékozódás széles körben elterjedt, a válaszadók fele használ online hírforrásokat. A válaszadók 48 százaléka legalább alkalmanként online beszélgetős műsorokon keresztül (youtube, podcast) tájékozódnak. Az is kiderült, hogy a válaszadók harmada legalább heti szinten kattint különböző digitális platformok (pl. Google, Facebook) algoritmusa által felkínált cikkekre.

Az internetes hírfogyasztók mindössze 45 százaléka állította, hogy csak megbízható forrásból tájékozódik a világhálón. 53 százalékuk nem figyel oda arra, hogy honnan tájékozódik, és a válaszadók nem igazán bíznak az interneten szembejövő információk igazságtartalmában.

Megafon: kevesen ismerik névről, vegyes a megítélése

Az internetes nyilvánosságot nagymértékben befolyásolja a Megafon-csoport, és a kutatók szerint “az egyik legvitatottabb és legmegosztóbb politikai kommunikációs eszközzé vált”. Így a kutatásban kérdéseket tettek fel a Megafon ismertségével és a válaszadók tudatosságával kapcsolatban is.

A válaszadók 43 százaléka ismeri legalább egy influenszer nevét, a legnépszerűbb szereplő (Apáti Bence) ismertsége 30 százalékos. A többi influenszernél a következőképp alakul az arány:

Fotó: Mérték Médiaelemző Műhely

A Megafont mint csoportot csak minden ötödik válaszadó ismeri. (Ez nem meglepő annak fényében, hogy a Megafon nem médiaszolgáltató, a márkaneve nem jelenik meg az elkészített tartalmak mellett, csak a hirdetés finanszírozójaként van jelen – jegyzik meg a kutatók). Azok körében, akik ismerik valamelyik influenszer vagy a Megafon nevét, a válaszadók harmada legalább heti szinten találkozik hozzájuk köthető videóval.

A Tisza pártra szavazók, a megyeszékhelyen élők és a diplomások találkoznak a legnagyobb arányban Megafon-tartalmakkal.

A felmérés szerint eléggé megosztó a videók megítélése. Azok közül, akik már láttak Megafon-videót,

  • 39 százalék állítja, hogy soha nem nézi végig ezeket az anyagokat;
  • 37 százalék állítja, hogy nagyon zavarják ezek a tartalmak;
  • csak 30 százalék tudja, hogy fizetett tartalomról van szó.

Az a tény, hogy a Megafon a kormányoldalhoz áll közel, 76 százalékban ismert azok körében, akik találkoztak már a Megafon nevével. A Megafont ismerő válaszadók közel kétharmada nem tartja hitelesnek ezeket a tartalmakat.

Fotó: Mérték Médiaelemző Műhely

A fókuszcsoportos kutatás többek közt abba engedett betekintést, hogy a különböző pártpreferenciával rendelkező válaszadók milyen eltérően ítélik meg a médiát, a propagandát és a Megafont. során is végzett.

A kutatás során megállapították, hogy név szerint több ellenzéki szavazó ismeri a Megafont, mint kormánypárti. Az utóbbiak inkább egyes tartalomgyártókat ismernek névről, de nem feltétlen ismerik a szervezeti hátterüket.

Az ellenzékiek számára a Megafon a megtestesült propaganda. (…) A Megafon a közpénz rossz, haszontalan elköltésének az egyik szimbóluma lett számukra.

A Megafonról az ellenzéki résztvevők alapvetően a következőket gondolják:

  • hiteltelen és a kormány álláspontját képviseli;
  • központilag irányított tartalomgyártást feltételeznek, mivel a kormány álláspontját hangosítják fel;
  • maximum a stílus tér el a megafonos influenszerek között, de a tartalom ugyanarról szól;
  • fiatalokat célzó, harsányabb hangvétel;
  • a fizetett hirdetések által sokakhoz eljut.

A kormánypárti kérdezettek tudnak azonosulni a Megafon-videók tartalmaival, maximum a videók stílusát kritizálták, de alapvetően pozitívan és elismerően nyilatkoztak a témában:

  • úgy gondolják, hogy hiteles és igaz a tartalmuk, „Nem hiszem, hogy egyébként hazudnának vagy álhíreket terjesztenének” – fogalmazott az egyik kormánypárti válaszadó;
  • jobboldalinak és kormánypártinak látják a szervezetet;
  • szerintük hatásos, naprakész, tömör és ügyes tartalmakat gyártanak.

A két tábor ellentétesen viszonyult a videók (igazság)tartalmához. A kormánypárti válaszadók hitelesnek tartották a levetített videókat. Ezzel ellentétesen az ellenzéki résztvevők szerint a videók nem az igazságról szólnak, hanem a kormánypropagandát mondják vissza, ezt szerintük jelzi a témaválasztás, a szóhasználat, a túlzó, meggyőzőnek szánt hangvétel és a kiragadott tartalmak félremagyarázása.

Az ellenzéki és a kormánypárti csoportokban ugyanazok bizonyultak az ismertebb megafonos influenszereknek. Deák Dániel, Bohár Dániel és Dér Stefi neve általában felidéződött, a többiek neve nagyobb fejtörést okozott a válaszadóknak. Bohár Dánielt és Deák Dánielt sokszor együtt említik, a válaszadók saját bevallása szerint is nagyon nehéz megkülönböztetni őket.

Általános kép: nagy a kettéosztottság

A fókuszcsoportos kutatás nemcsak a Megafon esetében, hanem a teljes médiahelyzet megítélésben is tükrözte a magyar társadalom polarizáltságát. Ez jól tetten érhető abban, hogy a kormánypárti és az ellenzéki válaszadók egyaránt úgy látják, hogy a két oldal médiája nagyon eltérő, egymásnak sokszor ellentmondó módon közli a híreket, mutatja be az eseményeket. De mindkét oldal úgy véli, az ő médiája a megbízhatóbb.

A kutatás újszerű eredménye, hogy a kormánypárti, illetve az ellenzéki szavazóknak még a szóhasználata is eltér. Az ellenzéki válaszadók kormánypárti és vele szemben ellenzéki vagy független média kifejezéseket használnak, míg a kormánypárti (Fidesz) szavazók viszont inkább a média jobb- és baloldali felosztásában gondolkodnak.

Pártpreferenciától függően eltérően vélekedtek a válaszadók a média feladatáról is. Az ellenzékiek kormánykritikus megközelítést várnának el a médiától, a kormánypártiak beszámolóiban azonban nem jelenik meg az a gondolat, hogy a média feladata a hatalom ellenőrzése. Ők inkább a hatalom segítőjeként, illetve az ellenzéki média esetében a hatalom gáncsoskodójaként tekintenek a médiára.

Különbség van abban is, hogy a kutatás résztvevői hogy értelmezik a megbízhatóságot. Az ellenzéki válaszadók szerint a megbízhatóság attól függ, hogy egy médium mennyire áll közel a valósághoz, a tényekhez, és egyértelműen a független, kormánykritikus médiát gondolják megbízhatóbbnak, objektívebbnek. A kormánypárti válaszadók viszont inkább az igazsághoz való viszonyulásból vezetik le a bizalmat. Abban hisznek, hogy az ő oldalukon van az igazság, ami így elsősorban ő médiájukban jelenik meg.

Sokan a másik oldal híreibe is beleolvasnak, viszont ezt azzal a hozzáállással teszik, hogy a “saját” médiumaik megbízhatóbbak és hitelesebbek. A fókuszcsoportos beszélgetések során gyakori volt a címkézés, például a kormánypártiak szerint “libsi” és “rosszhiszemű” az ellenzéki média, az ellenzékiek szerint „agymosott” és „uszító”a fideszes sajtó.

Címlapi kép: Dezső Annamari

A szerzőről

Dezső Annamari

Dezső Annamari

2024-től a Lakmusz gyakornoka, majd újságírója. Egyetemi tanulmányait az ELTE szociológia alapszakán, majd az ELTE kommunikáció- és médiatudomány mesterszakán végezte. Az Achilles Data nemzetközi oknyomozó újságíró program nyertes csapatának tagja.

Kövess minket

Ne maradj le egy anyagunkról sem, kövess minket máshol is!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Kéthetente csütörtökön küldjük neked a legfontosabb cikkeinket, kiegészítve újságíróink személyes ajánlásaival: érdekességek, programok, podcastok, könyvek, filmek. Ha szeretnél képben lenni a legfrissebb dezinformációs trendekkel, iratkozz fel a Lakmusz hírlevelére!

A hírlevélről bármikor leiratkozhatsz.
Bővebb információkért olvasd el adatkezelési szabályzatunkat!