Szereted Magyarországot? Beszólnál a lipsiknek? – 15 millió forintot költött decemberben a Megafon saját kurzusának hirdetésére
Ezt a cikket 2024
januárjában írtuk.
A benne lévő
információk azóta elavulhattak.
Az influenszerképző a Facebookon toboroz új „ digitális szabadságharcosokat” Deák Dánielék mellé. Szőnyegbombázás megy: a Magyarországon élő, 18 és 45 év közöttiek körében hirdettek, és összesen 8-10 milliószor jelentek meg a hírfolyamban.
A karácsonyi ünnepek felé közeledve egyre nehezebb volt úgy végiglapozni a Facebook hírfolyamát, hogy ne kerüljön a szemünk elé legalább egy toborzóvideó a kormánypárti üzeneteket a közösségi médiában felerősítő Megafontól. A központ – legismertebb arcainak közreműködésével – ugyanis december elején összehangolt kampányt indított, amelyben a jövő „profi jobboldali véleményvezéreit”, illetve „ digitális szabadságharcosait” keresik.
6 infuenszer 6 videója 1 mixben
„ A jobboldalnak szüksége van rád!”
A 2020 augusztusában alakult Megafon nem először hirdet utánpótlásképzést. Sőt, a digitális tanoda (vagy ahogy saját magukat hívják, politikai akcióközösség ) többek között arról is ismert, hogy kapui egész évben nyitva állnak a jelentkezők előtt:
“ Nem telik el úgy egy hét, hogy egy-egy újabb konzervatív csapat ne végezne a Megafon képzésén” – olvasható a Megafon Facebook-oldalán. Forrás: Facebook
A mostani felhívás annyiban tér el az egész évben zajló, folyamatos kampányüzemmódtól, hogy december 4-e óta
(A Meta hirdetéstára az egyes reklámokra fordított keretösszeget tünteti fel, vagyis egy tól-ig értéket. A cikkben a decemberben futó toborzóvideókra szánt hirdetési pénzeket összesítettük. Ezekre összesen minimum 14,650,000, maximum 15,300,000 forintot költött a Megafon, ezt a keretösszeget kerekítettük 15 millióra.)
Utoljára 2022 december elején volt hasonló összehangolt felhívás, ekkor azonban az idei összeg töredékét, körülbelül 610 ezer forintot költöttek a Megafonos csapatbővítés reklámozására.
Bár a Megafon tagadja, hogy cég működését közpénzből is finanszírozzák, a bíróság 2022 januárjában kimondta , hogy megalapozottan lehet erre a következtetésre jutni. A Telex és az Átlátszó cikkei sorra tárták fel, hogy hogyan juthat állami forrás a központhoz – jórészt átláthatatlanul, különböző cégek és alapítványok közbeiktatásával.
Kire lőnek és mivel?
A Meta hirdetéstárából az is kiderül, hogy a Megafon hirdetéseinek célközönsége minden Magyarországon élő, 18 és 45 (esetenként 40) év közötti, Facebook- és/vagy Instagram-fiókkal rendelkező nő és férfi – tehát nem sokat vacakoltak az életkor vagy más demográfiai jellemzők szerinti bontást lehetővé tevő mikrotargetálással.
Az egyenként minimum 175 ezer, maximum 1 millió forinttal megtámogatott videókat csak az különbözteti meg egymástól, hogy más-más influenszer mondja fel, miért érdemes csatlakozni a „ legmenőbb jobboldali közösséghez”:
- Deák Dániel szerint például Gyurcsány Ferenc és a „ balliberális sajtó” miatt van szükség patrióta hangokra az interneten,
- Apáti Bence az állítólagos „ baloldali médiafölényt” említi,
- Bohár Dániel pedig azt, hogy a politika a „ hagyományos médiából az internetre költözött”.
- A Kopasz oszt (Filep Dávid) szerint azonban a „ Facebook még mindig az ellenfélnek lejt”.
-
A Megafon egyik mémoldala, a KonVerzió pedig azokat a jelentkezőket szólítaná meg, akiknek elege van a „ woke és baloldali propagandából” és amúgy is jobban csinálnák az egészet.
A fenti toborzóvideók a Megafon honlapjára irányítanak, ahol a személyes adatok kitöltésével, valamint önéletrajz és motivációs levél elküldésével lehet jelentkezni a „ digitális harcossá” történő kiképzésre. A felhívás azt ígéri, hogy négy nap alatt grátisz ellátja a jelentkezőket minden olyan ismerettel, amely a közösségi médián való érvényesüléshez szükséges: beavatja őket az online trendekbe, megtanít szöveget írni, kamera előtt mozogni, videót vágni és követőtábort építeni , valmint segít elsajátítani a „ politikai gondolkodást ” is.
Megvásárolt nyilvánosság
Hogy mennyire lesz számszakilag eredményes a toborzás, az csak a kurzusok után fog kiderülni. Az viszont már most látszik, mekkora nyilvánosságot képes magának vásárolni egy ilyen léptékű kampány.
A Meta saját statisztikája kétféleképpen méri a hirdetések kézbesítését: egyrészt a „ benyomásokkal” ( impression ), amely azt mutatja, hány alkalommal jelent meg a hirdetés a képernyőkön, és az “eléréssel” ( reach ), amely viszont azoknak a felhasználóknak a számát becsüli meg, akik legalább egyszer találkoztak a hirdetéssel a felületen.
A kampány a Meta belső mérése szerint leginkább a 25-34, valamint a 35-44 év közötti budapesti férfiakat érte el.
Módosítva 2023.01.03. 14:26-kor: A cikk korábbi verziójában helytelenül a Megafon Perc utcai székhelyét tüntettük fel a fotó helyszíneként, a fénykép azonban valójában a Polgár utcai irodában készült.
A szerzőről

Német Szilvi
Újságíró, médiakutató. Az álhírek és a dezinformáció terjedését vizsgálja a közösségimédia-kutatás eszközeivel, valamint a technológiai platformok és a rejtőzködő médiaorgánumok szerepével foglalkozik.
Ajánlott cikkeink

Kamu halálhírrel próbálják megtámogatni a konteót, ami szerint Macron felesége férfinak született

Változtatott a Google a legújabb Magyar Péter-ellenes kampány besorolásán, így már látszik, mennyiért tolják az arcunkba
