Egy film, aminek elhisszük, hogy ’57 május elsején az LSD miatt ünnepeltek százezrek a Hősök terén
2023. június 29. 19:34
Ezt a cikket 2023
júniusában írtuk.
A benne lévő
információk azóta elavulhattak.
A Nemzeti trip című áldokumentumfilmet három éve mutatták be, de vannak, akik a figyelmeztetés ellenére máig hisznek neki. Mitől működik az átverés, és miért lehet ez jó gyakorlás az álhírek felismerésére?
Három éve mutatták be azt az áldokumentumfilmet, ami egy acid tripként ábrázolta a Kádár-korszak kezdetét. Nem képletesen, hanem szó szerint: a Nemzeti Trip – A legvidámabb barakk harminchat percen keresztül hoz fel bizonyítékokat arra, hogy az ‘57-es majális sikerét az ivóvízbe csempészett LSD-vel érte el a Moszkvából irányított akkori pártvezetés. Az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárának (ÁBTL) rendezvényén a film utóéletéről annak egyik rendezője, Halmos Ádám, és egyik szereplője, Rainer M. János beszélgetett Krahulcsán Zsolt történésszel. Mitől működik egy áldokumentumfilm? Miért hiszik el az emberek a legnagyobb képtelenségeket? És miért lehet hatásos az álhírekkel szemben?
Az áldokumentumfilm vagy angolul “mockumentary” egy filmes műfaj: olyan vígjátékok megnevezésére szolgál, amelyek a dokumentumfilmek stílusát öltik magukra. A műfaj különböző változataival – a kamu munkahelyi reality showtól (The Office) a BBC stílusát utánzó pszeudo-ismeretterjesztő filmekig (Cunk on Earth) – rendszeresen találkozhat a hazai közönség, a magyar filmgyártás azonban eddig kevés hasonló produkcióval állt elő. “Ennek egyenes következménye, hogy minden magyar áldokumentumfilm bekerül a kánonba” – mondta a beszélgetésen a Nemzeti trip rendezője.
LSD a vízben
Korabeli felvételek tömege érhető el az interneten 1957. május elsejéről, amikor több százezer ember hallgatta a budapesti Hősök terén, hogy Kádár János beszédében “az októberi ellenforradalmi támadás felett” aratott győzelmet ünnepli. Hogyan volt lehetséges ez alig fél évvel a forradalom véres leverése után?
Ez az alapvető dilemmája Halmos Ádám és Horváth Réka Nemzeti Trip című filmjének. Az áldokumentumfilm műfajába sorolható alkotás a kérdésre egyszerű, de annál abszurdabb választ kínál: a Fővárosi Vízművek Kádár Jánosnak, az MSZMP KB újonnan kinevezett első titkárának utasítására lizergsav-dietilamid ot, közismertebb nevén LSD-t adagolt a budapesti ivóvízhálózatba, hogy az emberek hangulatát javítsa. A terv szerint az így minden háztartásba eljutó pszichoaktív szer boldogabbá tette a fővárosiakat, akik a politikai nagygyűlésen már a “nagy félelem” időszakát feledve, önfeledten ünnepeltek.
A képtelen sztorit változatos módszerekkel próbálják elhitetni a nézőkkel. A film egy pontján például Kádár “titkárnője” arról beszél:
“Kádár abban az időben nagyon sokat beszélgetett egy bizonyos Hofmann nevű emberrel. Kitalálták, hogy egy új módszerrel, az úgynevezett mikrodózissal lehet tömegpszichózist vagy mi a fenét előidézni”.
Bár az LSD-t a ‘30-as évek fordulóján tényleg Albert Hofmann svájci kémikus szintetizálta először, a világrengető felfedezésben semmilyen módon nem segítette a magyar kommunista munkáspárt egykori feje. Kettejük találkozása már csak azért sem valószínű, mert a magyar pártfőtitkár ‘56 októbere és ‘57 májusa között egyedül Moszkvában járt külföldi kiküldetésen , útja során pedig Ungvárt és Munkácsot érintette, Hofmann bázeli laboratóriumát – az ismert források szerint – viszont nem.
Ma már egyre kevesebben vannak, akik személyesen átélték a szocializmus kezdeti éveit, de a filmre reagáló közösségimédia-kommentek alapján még ennek a generációnak a tagjai sem teljesen immunisak a Nemzeti trip valóságtól elrugaszkodó megfejtésére, mesélt tapasztalatairól a beszélgetésen Halmos Ádám rendező. Halmos a a közönségtől érkező visszajelzésekről azt mondta, többen is elismerték, “lehetett valami a vízben”, sőt olyannal is találkozott, aki meg volt róla győződve, azért nevezik az alkotást áldokumentumfilmnek, mert így akarják leplezni, hogy a bemutatott események valóban megtörténtek.
De mivel képes elérni a film, hogy benyaljuk az LSD-s történetet?
1. Hiteles megszólaló
Ha az áldokumentumfilm-készítést egy receptként képzeljük el, akkor az egyik elengedhetetlen összetevő a hiteles megszólaló, a nagybetűs szakértő személye – magyarázta a beszélgetésen Halmos Ádám. A filmekben általában ez az egyetlen szereplő, aki valóban “magát játssza”, vagyis nem kell semmilyen valótlanságot állítania ahhoz, hogy hitelesítse a filmben előadott fiktív történetet.
A Nemzeti Trip ben Rainer M. János történész vállalta, hogy beszél a forradalomról és az azt követő eseményekről. Ahogy a beszélgetésen fogalmazott: úgy, “ahogy azt bármelyik szemináriumán tenné”. Jelenléte a filmben mégis nagyobb nyomatékot ad a “korabeli szemtanúk” elbeszélésének, pedig ők színészek által eljátszott karakterek. A filmben például Kádár egykori titkárnőjét, Gacsal Lujzát Szécsi Vilma, az LSD-akció végrehajtásával megbízott vegyész teljes egészében kitalált figuráját pedig Somhegyi György alakítja.
Rainer M. a felkérésről azt mondta, tudta, hogy lényegében egy átveréshez asszisztál majd. (Hogy cinkostárs-e egy szakértő, rendszeresen felmerül az áldokumentumfilmek kapcsán, a Netflix Cunk on Earth című, nagysikerű sorozatában is ez a kérdés foglalkoztatta leginkább a nézőket). A rendező szerint azonban a film kedvéért nem kellett Rainer M.-nek valótlanságokat állítania, elég volt a tőle elhangzó monológokat ügyesen összevágni az archív felvételekkel, és azokkal a “visszaemlékezésekkel”, amelyeket a színészek mondtak fel.
Halmos Ádám nemzetközi példákat is hozott arra a technikára, amikor egy sokak szemében hiteles megszólaló adja el valódiként az áldokumentumfilmet. A Nemzeti Trip hez mintaként szolgáló Houston, van egy kis gondunk című filmben, amely a nem létező jugoszláv űrprogramot mutatja be, például Slavoj Žižek szlovén sztárfilozófus tölti be a hiteles megszólaló szerepét.
De hasonló módon járt el egy a magyar filmhez témában is közel álló szovjet televíziós műsor is. A Gorbacsov-korszak utolsó éveiben a leningrádi televízióban sugárzott beszélgetésen egy tudósnak beállított, roskadozó könyvespolc elé ültetett személy érvelt amellett, hogy a Nagy Októberi Szocialista Forradalmat Lenin hallucinogén gombák hatására vezényelte le, majd maga is gombává vált. A bejátszás hitelességéhez itt is hozzájárult a latin kifejezésekkel tarkított szakértői nyelv, a laikusok számára bonyolultnak tűnő, valójában érvelési hibákkal teli levezetés, és nagy presztízsű tudományos intézetek gyakori említése.
2. Archív felvételek és dokumentumok
Az ‘56-os forradalomról számos korabeli tudósítás és mozgóképes felvétel maradt fenn, ezek egy részét a filmhíradók profi stábjai késztették, de számos amatőr felvétel is megörökítette az eseményeket. Kádár parlamenti felszólalásai, újságkivágások, régi infografikák és térképek mellett ezekből az anyagokból is kerültek be képsorok a filmbe. A rendező szerint kezükre játszott a televíziós közvetítések akkortájt megújuló látványvilága is: a magyar televízió az 1957. május 1-i felvonulást már színesben közvetítette, ez pedig hangulatában is jól illeszkedett az általuk elmesélt kollektív LSD-tripről szóló történethez.
Ahhoz azonban, hogy a nézők számára hihetőnek tűnjön a Fővárosi Vízművek által végrehajtott mesterterv, több dokumentumba is bele kellett nyúlniuk a film készítőinek.
A Nemzeti trip ben például átszerkesztett címlapképpel szerepel a szocializmus tudományos ismeretterjesztő magazinja, az Élet és Tudomány cikke , amely eredetileg a budapesti vízellátás történetét mutatta be. A vászonról az épületgépészeti rajz helyett az LSD-t adagoló vegyész, Piszlauer Kálmán arcképe néz ránk vissza, amint ismerteti találmányát, egy új “fertőtlenítőszert”. Ez volt a filmrendezők ötlete arra, a korabeli propagandasajtó milyen fedősztorival álljon elő az igazság helyett.
Balra az eredeti cikk az Élet és Tudomány 1947. november 7-i számából (forrás: OSZK), jobbra a filmben bemutatott, hamisított változat
A bős-nagymarosi vízlépcső megépítését kísérő tüntetés felvételei szintén kreatív felhasználásra adtak alkalmat. A késő Kádár-kor egyik legnagyobb vizes eseményének számító 1988-as demonstráción felvonultatott transzparensek – mint a “Tiszta vizet a pohárba” vagy a “Döntsük meg a víz-rendszert” – a filmben úgy jelennek meg, mintha az LSD-vel fertőzött vízzel szállnának szembe.
Virtuális történetmeséléssel az álhírek ellen?
Ahogy a fenti trükkök is világossá teszik,
az áldokumentumfilm mindvégig azt kívánja nézőjétől, hogy résen legyen.
A Nemzeti Trip tulajdonképpen már az első filmkockától fokozottan igényli ezt a figyelmet. A film ugyanis egy Marcus Aurelius-idézettel indít, miszerint:
“Minden, amit hallunk, vélemény, nem tény,
És minden, amit látunk, nézőpont, nem a valóság.
De ha jobban utánanézünk , kiderül, ezeknek a soroknak nem sok köze van a filozófuscsászár híres Elmélkedéseihez . Alacsony hitelességű Instagram-oldalak terjesztik, ráadásul nem is Marcus Aurelius, hanem névrokona, Marcus Aurelius Antoninus arcképével.
Halmos szerint az áldokumentumfilm ugyan elhiteti a nézővel, hogy amit lát, az valós, de az átverés végül mindig lelepleződik, a néző pedig ráébredhet, nem szabad mindent elfogadnia, amit elé tesznek. Halmos szerint ez teszi a műfajban készült filmeket az álhírek egyik hatásos ellenszerévé. Az áldokumentumfilm a rendező szerint azért más, mint a propaganda, mert nem csak a saját verzióját adja elő egy eseményről. Posztmodern műfajként nyitva hagyja a lehetőséget az alternatív értelmezések felfedezésére. Azt állítja: akár így is történhetett . Halmos így állt a saját filmjéhez is:
“Az LSD-s sztori egy kísérlet volt, amiről azt gondoltam, senki se fogja elhinni, így majd mindenki saját magyarázatot kezd keresni”- mondta. Aztán kiderült, “nem lehet olyan hülyeséget kitalálni, amit az ember ne hinne el, ha a történet megfelelő köntösbe van öltöztetve”
– tette hozzá.
Volt, akinek az se segített, hogy elmondták, a Nemzeti trip nem egy igazi dokumentumfilm, hiába telt el már három év a bemutatása óta. “Sokszor nehéz elismerni, ha valamiben tévedünk, és ha lebukunk, inkább ragaszkodunk a saját hülyeségünkhöz”, magyarázta a jelenséget a filmrendező.
A címlapkép illusztráció, egy lvivi diáklányról készült portré (1968. május 1.) FaceApp-al módosított verziója
A szerzőről

Német Szilvi
Újságíró, médiakutató. Az álhírek és a dezinformáció terjedését vizsgálja a közösségimédia-kutatás eszközeivel, valamint a technológiai platformok és a rejtőzködő médiaorgánumok szerepével foglalkozik.
Kövess minket
Ne maradj le egy anyagunkról sem, kövess minket máshol is!
Ajánlott cikkeink

Magyar Péter jogosan mutogat Deutsch Tamásra, amikor azzal támadják, hogy keveset jár be az Európai Parlamentbe?

Magyar Péter szerint nagyobb a magyar háborús infláció, mint az ukrán, de a friss adatok mást mutatnak
