Mennyire sok az 1,7 milliárd forint, amit fideszes online hirdetésekre költöttek?

Egy átlagembernek 373 évig kellene dolgoznia, hogy ennyi pénzt keressen. Novák Katalinnak csak 27 évig.

Az év elejétől június elejéig számítva 1 milliárd 693 millióért hirdetett a Fidesz, a Megafon és a CÖF a Facebookon és a Google-ön. Így június 9-ig akár elérhetik a kétmilliárdot is – írja a Political Capital friss elemzésében. A költések a Lakmusz választási aloldalán is megtalálhatók.

Ezek a költések a 2023.12.31 – 2024.06.01. közötti időszakra vonatkoznak, és a Meta Ad Library Report, illetve a Google Ads Transperency Center heti összesített költési adatai alapján számolta ki a Political Capital a végső összeget. A pártok költéseit úgy összesítették, hogy a politikusok, jelöltek, tagszervezetek oldalain futó hirdetéseket pártkötődés alapján sorolták be.

  • Szembetűnő különbség van a kormánypárti és az ellenzéki költések között. A Fidesz-Megafon-CÖF hármas 1,7 milliárdja több mint ötször annyi, mint az összes ellenzéki párt online reklámköltése együttvéve: ők ugyanis összesen 300 millió forintot költöttek a Facebookon és a Google-ön.
  • Igen nagy a különbség a médiumok reklámköltése között is. A kormányzati befolyás alatt álló médiumok a Facebookon 581 milliót, a Google-ön 115 milliót hirdettek el. Itt két hirdető van, a Mediaworks Hungary Zrt. és a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap. Ehhez képest az ellenzékhez köthető médiumok ennek a huszadát sem költötték: a Facebookon 29 millió forintnyit reklámoztak, a Google-ön semmit.

Mire lenne elég ez a pénz?

A Fidesz-Megafon-CÖF által hirdetésre költött 1,7 milliárd forint nagyon sok pénz. Talán el sem tudjuk képzelni, milyen sok. Ehhez szeretnénk most segítséget adni azzal, hogy megmutatjuk, mit is lehetne csinálni ennyi pénzzel. Nézzük, mire jutottunk!

A post shared by Lakmusz (@lakmusz.hu)

1. A hamburger fogyasztói átlagára a KSH szerint 2024. áprilisban 1640 forint volt.

Ebből a pénzből 1 036 585 hamburgert tudnánk vásárolni. Ez napi 100 hamburger 28 éven keresztül.

2. Egy teljesárú havi országbérlet ára jelenleg 18 900 forint.

Ebből a pénzből közel 90 ezer országbérletet lehetne venni. Például Szombathely minden lakosa kaphatna egyet, és még maradna is jó néhány darab.

3. Idén egy Sziget-napijegy (legalacsonyabb) ára 32 900 forint.

Ebből a pénzből 51 671 ember mehetne ki egy napra idén a Szigetre.

4. A KSH adatai szerint Budapesten 2023-ban egy lakás átlagos négyzetméterára 885 000 forint volt. Ez azt jelenti, hogy egy 40 négyzetméteres budapesti lakás átlagára 35 400 000 forint volt 2023-ban.

Ebből a pénzből 48 darab budapesti 40 négyzetméteres lakást tudnánk vásárolni.

5. A 2023/2024-es tanévben a köznevelésben és a szakképzésben 145 589 pedagógus dolgozik.

Ebből a pénzből minden pedagógus kaphatna ajándékba, csak úgy 11 676 forintot.

6. A KSH adatai szerint a felsőfokú végzettséggel rendelkező szülész(nők) bruttó havi átlagkeresete 2023-ban 702 778 forint volt, ha minden korcsoportot nézünk.

Ebből a pénzből 2419 felsőfokú végzettséggel rendelkező szülész(nő) bruttó havi átlagkeresetét lehetne kifizetni.

7. Magyarország lakossága a 2024. január 1-jei adatok szerint 9 584 000 fő.

Ebből a pénzből minden magyar embernek jutna 177 forint.

8. 2023-ban a teljes munkaidőben foglalkoztatottak havi nettó átlagkeresete 379 836 forint volt (kedvezmények nélkül). Ez azt jelenti, hogy egy teljes munkaidőben dolgozó személy 2023-as évi nettó átlagkeresete 4 558 032 forint volt.

Egy teljes munkaidőben dolgozó személynek, a 2023-as nettó átlagkereset alapján 373 évig kellene dolgoznia, hogy ennyi pénzt megkeressen.

Ha azonban Novák Katalin 5,25 milliós havi fizetését vesszük, ami élete végéig jár neki, és ami egy évben 63 millió forintot jelent (azt most nem számítjuk, hogy a köztársasági elnök jogállásáról szóló törvény alapján ez az összeg minden évben emelkedik a bruttó átlagkeresetek éves növekedésével megegyező mértékben),

akkor neki „csak” 27 évig kellene dolgoznia ennyi pénzért.

Címlapi kép: Facebook/Megafon

Fülöp Zsófia
A Szegedi Tudományegyetemen filozófiát, az ELTE-n kommunikációt és esztétikát tanult. Újságírással egyetemi tanulmányai alatt kezdett foglalkozni, majd 2013 és 2022 között a Magyar Narancs újságírójaként dolgozott, ahol főként egészségügyről, szociális ügyekről és marginalizált csoportokról írt. 2018 októbere és 2019 májusa között Brüsszelben volt gyakornok, az Európai Parlament webkommunikációs osztályán cikkeket írt és közösségi médiával foglalkozott, majd visszatért az újságíráshoz. 2022 őszétől az Oxfordi Egyetemen működő Reuters Institute ösztöndíjasaként a magyarországi romák médiareprezentációját és a kisebbségi média lehetőségeit kutatta. A Lakmusz csapatához 2023 májusában csatlakozott.