A Fidesz költi a legtöbb pénzt az egész EU-ban Google-hirdetésekre

Újra magyar kormánypárti üzenet lett a legtöbb pénzből hirdetett reklám az Európai Unióban. A Fidesz pedig több mint 105 millió Ft-ot költött a Google platformjain hirdetésekre április közepe óta.

Szerző: Szántó Dániel

Továbbra is kormánypárti hirdetések uralják a Google európai politikai hirdetési piacát - derül ki legfrissebb elemzésünkből, amelyben a platform hirdetési átláthatósági oldalán közzétett reklámköltési adatokat vizsgáltuk április 16. és május 27. között.

Míg azonban az előző, április 15-ével záruló elemzésünk szerint még egy Fideszhez köthető civil szervezet, a Civil Összefogás Fórum (CÖF) hirdetett a legtöbb pénzből kormánypártot népszerűsítő reklámokat, mostanra maga a Fidesz lett a legnagyobb reklámköltő a platformcégnél.

A Google hirdetési átláthatósági központja (Ads Transparency Center) a Google Search, a Google Display, a YouTube és a Gmail felületein feladott politikai hirdetések adatait összegzi. Eszerint, az április 16. és május 27. közötti időszakban, a Fidesz 274 ezer eurót (105 millió Ft-ot) költött hirdetésekre.

Ezzel a kormánypárt ebben az időszakban a politikai hirdetések kategóriában a legnagyobb hirdetővé vált az egész Európai Unióban, felülmúlva olyan hirdetőket, mint például az Európai Néppárt, vagy a Renew Europe, az Európai Parlament liberális pártcsaládja.

A Fidesz úgy vált a legnagyobb hirdetővé, hogy kiemelkedő összegeket költött egy sor rövid politikai reklámfilm promotálására. Az említett 105 millió forint több mint 80 százaléka féltucat 15-35 másodperces rövid videós hirdetésre ment el. Ezek közül a „Brüsszel alázatos szolgái” című videó az április 16. és május 27. közötti időszak legtöbb pénzért hirdetett politikai hirdetése lett az egész Európai Unióban. 15 nap alatt több mint 70 ezer eurót (27 millió Ft-ot) költöttek el a terjesztésére.

A legtöbb pénzért promotált Google-hirdetések 2024. április 16. és május 27. között az EU-ban. Forrás: Google Ads Transparency

A hirdetési toplista első helye mellett a második és negyedik legdrágább hirdetés is a Fidesz videója. Az egyik a „Brüsszel és a baloldal a háború pártján áll” címet viseli, a másik pedig a „Brüsszel alázatos szolgái” című hirdetés egy mutációja, melyekre egyenként több mint 60 és 50 ezer eurót (23 és 19 millió Ft-ot) költöttek el.

A Fidesz azonban nem csak Brüsszelező és „háborúpárti baloldal” videókat hirdet, szintén rengeteget költöttek a Karácsony Gergelyt lejárató videókra is.

A Fidesz Karácsony Gergelyt lejárató videói. Forrás: Google Ads Transparency

A „Karácsony egyenlő Gyurcsány”, a „Bébi Gyurcsánynak csúfolja mindenki” és a „Bébi Gyurcsány a DK-nak kampányol” című videókra összesen több mint 45 ezer eurót (17 millió Ft-ot) szántak. Ez az összeg azért is figyelemre méltó, mert az országszerte terjesztett Brüsszelező videókkal ellentétben itt egy jóval kisebb területre, kizárólag Budapestre célozva költöttek el ennyi pénzt erre a három hirdetésre.

A Karácsony Gergelyes videók megjelenési helye. Forrás: Google Ads Transparency

Az április 16. és május 27. közötti időszakban az Európai Unió tíz legnagyobb hirdetője közé a a 9. helyre a főként kormánypárti sajtótermékeket kiadó Mediaworks Hungary Zrt. is befért. Több mint 118 ezer eurót (45 millió Ft-ot) költöttek el hirdetésekre. A Mediaworks a Fidesznél kisebb összegekben hirdet, általában pár ezer euróért futtatnak reklámszpotokat. Leggyakoribb témáik megegyeznek a kormány narratíváival: Magyar Péter „Pszichopetizése”, „Háborúpárti ellenzékiek” „Karácsony mögött Gyurcsány áll”.

A Mediaworks hirdetései. Forrás: Google Ads Transparency

Az előző cikkünk óta a legtöbbet politikai reklámokra költő EU-s országok listáján Magyarország a negyedik helyről a harmadik helyre jött fel. Az előző, 2024. január. 1. és április 15. közötti időszakban Magyarországon 286 ezer eurót költöttek politikai hirdetésekre, mostani, sokkal rövidebb időszakban április 16. és május 27. között ennek dupláját, több mint 574 ezer eurót (220 millió Ft-ot).

Magyarországon belül, értelemszerűen, toronymagasan vezet a Fidesz és a Mediaworks a Google-hirdetésekben. A harmadik helyet elfoglaló Momentum és a többi ellenzéki párt hirdetési kiadásai eltörpülnek a kormány és médiabirodalma által elköltött összegek mellett.

Ebben a cikkben kizárólag a Google felületein futó hirdetésekkel foglalkoztunk. A Facebookon futó hirdetéseket a múlt héten megjelent cikkben elemeztük, melyben kiderül, hogy az EU-ban Magyarország, a második legnagyobb költekező Németország után, a társadalmi kérdésekről, politikáról, vagy választásokról szóló hirdetésekben. A legnagyobb magyar Facebook-os hirdetők pedig, magasan a Megafon (618 millió Ft ), és a Fidesz (497 millió Ft) voltak.

Lakmusz